Články / Reporty

65daysofstatic a hranice majestátních setů

65daysofstatic a hranice majestátních setů

Broněx | Články / Reporty | 10.10.2013

Na Flédě, v největším brněnském klubovém prostoru, proběhla před sezonou drobná rekonstrukce. A první podzimní koncert cyklu Enfilade byl vlastně také ve znamení stavění. Přesněji konstrukcí bohatých zvukových stěn a vršení velkolepých instrumentálních gradací. Uznávaná postrocková kapela 65daysofstatic a před nimi jen o trochu méně majestátní Sleepmakeswaves. Pro obě kapely to byl první koncert v českých klubech.

Australská čtveřice Sleepmakeswaves se vytasila s klasickým postrockovým uspořádáním. Dvě kytary, dunící basa, osudově znějící bicí a mikrofon zapojený jenom kvůli „thank you“ mezi písněmi. Stejně tak jednotlivé skladby se nesly víceméně v tradičním postrockovém duchu. Pozvolný začátek ve znamení vzájemně se proplétajících kytar, pozvolné rozvíjení melodií, repetitivní narůstání zvuku a nakonec velká sonická katarze. Člověk měl sice pocit, že tenhle postup slyšel už stomilionkrát, ale stejně jsem se přistihl, že v nejvypjatějších pasážích házím hlavou ve stejně zběsilém rytmu jako kapela i publikum.

Hlavní hvězda večera65daysofstatic ze začátku vynechala pozvolné kytarové úvody a koncert začala plnou palbou. Kytarista a basák odbíhali od svých nástrojů ke klávesám nebo dokonce k bubnům, Joe Shrewsbury se vpředu kytary nepouštěl a vzadu písně táhly přímé bicí. A úplně v pozadí všechno jistily samply. Ty byly znát hlavně u písní z aktuální desky Wild Light, kde elektronické podklady působily dokonce jako nejvýraznější prvek některých skladeb, nade všemi kytarovými stěnami. Přes střídání nástrojů ale nebyla barevnost zvuku tak bohatá, jak by mohla být, což působilo možná dojmem kompaktnosti, na druhou stranu také stereotypně a unyle během vcelku dlouhého setu.

Celkový výraz byl zvláštně chladný a mrazivý, písně 65daysofstatic evokovaly představu krajiny pod ledovou krustou, dovedu si představit instrumentální plochy jako soundtrack ke postkastrofickému filmu z nové doby ledové (65days na svém kontě jeden soundtrack mají – sci-fi Silent Running z roku 2011). Zdálo se, že zcizující výraz je záměrný, energie jako by se přenášela někde pod povrchem, a publikum ji chytalo ve vrchovatých dávkách. Bylo pro mě tak trochu překvapením, že 65days mají u nás poměrně početnou základnu a při úvodních, jemně klavírních tónech Radio Protector, poslední písně před přídavkem, bylo vidět, že naprostá většina diváků dostala přesně to, co chtěla.

Závěr majestátního setu byl strhující, ale zároveň mi probleskovala hlavou otázka, kde vlastně leží hranice vyčerpanosti postrockových možností. 65days se snaží na novějších deskách problém překlenout větším obratem k elektronice, ale zdá se, že starší písně ve znamení klasických gradací mají naživo větší sílu. I když je člověk vtažený do velkolepého vršení zvukových zdí, nemůže se po nějaké době stát, že tyhle postupy začnou působit ohraně?

Info

65daysofstatic (uk) + Sleepmakeswaves (aus)
7. 10. 2013, Fléda, Brno

foto © Tomas Valda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace