Články / Profily

A přece je každá z těch desek jiná – King Crimson

A přece je každá z těch desek jiná – King Crimson

Akana | Články / Profily | 30.11.2014

Poprvé v historii Frippova ansámblu vzniklo album natočené v téměř stejné sestavě, jako to předchozí. Kazí to pouze perkusista Jamie Muir, který se mezitím uchýlil do ústraní buddhistického kláštera. Návaznost na Larks' Tongues in Aspic je znát a nabyté zkušenosti ze společného hraní rovněž, přesto je kapela zase trochu jinde. Značný vliv na vyznění alba má skutečnost, že velká část materiálu byla nahrávána živě s dodatečně vystříhanými projevy publika. Zejména skladby We'll Let You Know, The Mincer a titulní Starless and Bible Black akcentují v projevu King Crimson improvizační složku a avantgardní směřování.

Kontrastní oproti minulé desce je už úvod. Místo pozvolného rozjezdu se The Great Deceiver ihned roztáčí v energickém víru. Vévodí mu propracované, a přece razantní rytmické vzorce obalené nezaměnitelnými Frippovými akordy, v nichž se snoubí atmosféričnost i agresivita. Následující Lament začíná baladicky, brzy ale opět přeladí do nervního nářezu, přičemž John Wetton se jako vokalista pohybuje bravurně v obou polohách. Jeho baskytara pak hraje vůdčí roli v instrumentální a asi nejsnáze postradatelné We'll Let You Know, zatímco Fripp její počínání spíš komentuje.

Melodicky nejlépe vyzbrojená je bezpochyby rembrandtovská reflexe The Night Watch, pro mě ústřední kompozice nahrávky. Další instrumentálka s názvem Trio se pohybuje v mnohem intimnějších rovinách a klíčovou roli v něm hrají housle Davida Crosse, proplétající se mezi dalšími nástroji. The Mincer je o poznání temnější a určující jsou pro ní strašidelné kytarové pařáty Roberta Frippa. Ještě znepokojivějším dojmem působí dva rozsáhlé opusy vyplňující druhou stranu alba, Starless and Bible Black a Fracture, opět do značné míry výsledky intuitivní souhry čtveřice, v nichž exceluje především, ale zdaleka ne pouze, Bill Bruford za bicími.

Právě důraz na improvizační schopnosti stávajícího line-upu je dokladem toho, že Robert Fripp tentokrát se svými spoluhráči navázal silnější pouta, než tomu bylo v proměnlivých sestavách z počátku 70. let. Chemie mezi muzikanty se zdá být trvalejšího rázu a rezervoár jejich tvůrčích možností se tak snadno nevyčerpává. Všechna tři alba s Brufordem a Wettonem vykazují jasnou kontinuitu. Podařilo se na nich zásadním způsobem občerstvit stylistiku kapely a vynalézt jedinečný dynamický výraz, který je součástí podstaty King Crimson dodnes. A přece je každá z těch desek jiná a jinak překvapující. Starless and Bible Black sází na pestrost a improvizaci, a znovu jí to vychází.

Info

King Crimson - Starless and Bible Black (Island Records, 1974)
www.dgmlive.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Co je to dneska videoklip? (Na vlastní oči: David Kořínek)

Karel Veselý 07.01.2021

David Kořínek (Rafani) současnou hudbu sleduje se stejným zájmem jako umění a to mu dává šanci oba světy, které se v mnohém ovlivňují, zodpovědně srovnávat.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Z okraje společnosti do kulturního kánonu (Grime)

Jakub Šíma 07.01.2021

Prošel cestu, na které dokázal dát hlas lidem z okraje společnosti, aktivizoval je a nabídnul vzory, s kterými se mohli ztotožnit. Grime.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Buď řeznickej pes (Michael's Uncle)

mxm 06.01.2021

Někdy v jednadevadesátém kdosi zazvonil za dveřmi v paneláku uprostřed hornického sídliště... Maxim týrá paměť v rubrice Kult. Michael’s Uncle.

Full Moon Stage 2021: The Membranes

redakce 06.12.2020

Comebacky jsou módou i prokletím posledních let. Jeden takový budeme mít na Full Moon stage na Colours. A bude to nejvíc.

Full Moon Stage 2021: The Sweet Release Of Death

redakce 05.12.2020

Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?

Full Moon Stage 2021: Lonker See

redakce 04.12.2020

Lonker See si zakládají na neustálém překvapování posluchačů i sama sebe, své dobrodružné kompozice staví na improvizovaných základech. Vyzkoušíme na nadcházející Full Moon Stage.

Full Moon Stage 2021: I Like Trains

redakce 03.12.2020

Neúnavný taneční beat a angažované a buřičské texty, to je čtvrtá kapela naší Full Moon Stage.

Full Moon Stage 2021: Repetitor

redakce 02.12.2020

Radost z hluku. Srbská formace Repetitor představuje to nejlepší z bělehradské alternativní rockové scény.

Full Moon Stage 2021: Vanishing Twin

redakce 01.12.2020

Chvílemi na riviéře z černobílého francouzského filmu, chvílemi na bláznivé vesmírné stanici. Seznamte se s druhou kapelou Full Moon Stage.

Full Moon Stage 2021: Health

redakce 30.11.2020

Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace