Akana | Články / Profily | 30.11.2014
Poprvé v historii Frippova ansámblu vzniklo album natočené v téměř stejné sestavě, jako to předchozí. Kazí to pouze perkusista Jamie Muir, který se mezitím uchýlil do ústraní buddhistického kláštera. Návaznost na Larks' Tongues in Aspic je znát a nabyté zkušenosti ze společného hraní rovněž, přesto je kapela zase trochu jinde. Značný vliv na vyznění alba má skutečnost, že velká část materiálu byla nahrávána živě s dodatečně vystříhanými projevy publika. Zejména skladby We'll Let You Know, The Mincer a titulní Starless and Bible Black akcentují v projevu King Crimson improvizační složku a avantgardní směřování.
Kontrastní oproti minulé desce je už úvod. Místo pozvolného rozjezdu se The Great Deceiver ihned roztáčí v energickém víru. Vévodí mu propracované, a přece razantní rytmické vzorce obalené nezaměnitelnými Frippovými akordy, v nichž se snoubí atmosféričnost i agresivita. Následující Lament začíná baladicky, brzy ale opět přeladí do nervního nářezu, přičemž John Wetton se jako vokalista pohybuje bravurně v obou polohách. Jeho baskytara pak hraje vůdčí roli v instrumentální a asi nejsnáze postradatelné We'll Let You Know, zatímco Fripp její počínání spíš komentuje.
Melodicky nejlépe vyzbrojená je bezpochyby rembrandtovská reflexe The Night Watch, pro mě ústřední kompozice nahrávky. Další instrumentálka s názvem Trio se pohybuje v mnohem intimnějších rovinách a klíčovou roli v něm hrají housle Davida Crosse, proplétající se mezi dalšími nástroji. The Mincer je o poznání temnější a určující jsou pro ní strašidelné kytarové pařáty Roberta Frippa. Ještě znepokojivějším dojmem působí dva rozsáhlé opusy vyplňující druhou stranu alba, Starless and Bible Black a Fracture, opět do značné míry výsledky intuitivní souhry čtveřice, v nichž exceluje především, ale zdaleka ne pouze, Bill Bruford za bicími.
Právě důraz na improvizační schopnosti stávajícího line-upu je dokladem toho, že Robert Fripp tentokrát se svými spoluhráči navázal silnější pouta, než tomu bylo v proměnlivých sestavách z počátku 70. let. Chemie mezi muzikanty se zdá být trvalejšího rázu a rezervoár jejich tvůrčích možností se tak snadno nevyčerpává. Všechna tři alba s Brufordem a Wettonem vykazují jasnou kontinuitu. Podařilo se na nich zásadním způsobem občerstvit stylistiku kapely a vynalézt jedinečný dynamický výraz, který je součástí podstaty King Crimson dodnes. A přece je každá z těch desek jiná a jinak překvapující. Starless and Bible Black sází na pestrost a improvizaci, a znovu jí to vychází.
King Crimson - Starless and Bible Black (Island Records, 1974)
www.dgmlive.com
Karel Veselý 07.01.2021
David Kořínek (Rafani) současnou hudbu sleduje se stejným zájmem jako umění a to mu dává šanci oba světy, které se v mnohém ovlivňují, zodpovědně srovnávat.
Jakub Šíma 07.01.2021
Prošel cestu, na které dokázal dát hlas lidem z okraje společnosti, aktivizoval je a nabídnul vzory, s kterými se mohli ztotožnit. Grime.
mxm 06.01.2021
Někdy v jednadevadesátém kdosi zazvonil za dveřmi v paneláku uprostřed hornického sídliště... Maxim týrá paměť v rubrice Kult. Michael’s Uncle.
redakce 06.12.2020
Comebacky jsou módou i prokletím posledních let. Jeden takový budeme mít na Full Moon stage na Colours. A bude to nejvíc.
redakce 05.12.2020
Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?
redakce 04.12.2020
Lonker See si zakládají na neustálém překvapování posluchačů i sama sebe, své dobrodružné kompozice staví na improvizovaných základech. Vyzkoušíme na nadcházející Full Moon Stage.
redakce 03.12.2020
Neúnavný taneční beat a angažované a buřičské texty, to je čtvrtá kapela naší Full Moon Stage.
redakce 02.12.2020
Radost z hluku. Srbská formace Repetitor představuje to nejlepší z bělehradské alternativní rockové scény.
redakce 01.12.2020
Chvílemi na riviéře z černobílého francouzského filmu, chvílemi na bláznivé vesmírné stanici. Seznamte se s druhou kapelou Full Moon Stage.
redakce 30.11.2020
Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.