Články / Profily

A přece je každá z těch desek jiná – King Crimson

A přece je každá z těch desek jiná – King Crimson

Akana | Články / Profily | 30.11.2014

Poprvé v historii Frippova ansámblu vzniklo album natočené v téměř stejné sestavě, jako to předchozí. Kazí to pouze perkusista Jamie Muir, který se mezitím uchýlil do ústraní buddhistického kláštera. Návaznost na Larks' Tongues in Aspic je znát a nabyté zkušenosti ze společného hraní rovněž, přesto je kapela zase trochu jinde. Značný vliv na vyznění alba má skutečnost, že velká část materiálu byla nahrávána živě s dodatečně vystříhanými projevy publika. Zejména skladby We'll Let You Know, The Mincer a titulní Starless and Bible Black akcentují v projevu King Crimson improvizační složku a avantgardní směřování.

Kontrastní oproti minulé desce je už úvod. Místo pozvolného rozjezdu se The Great Deceiver ihned roztáčí v energickém víru. Vévodí mu propracované, a přece razantní rytmické vzorce obalené nezaměnitelnými Frippovými akordy, v nichž se snoubí atmosféričnost i agresivita. Následující Lament začíná baladicky, brzy ale opět přeladí do nervního nářezu, přičemž John Wetton se jako vokalista pohybuje bravurně v obou polohách. Jeho baskytara pak hraje vůdčí roli v instrumentální a asi nejsnáze postradatelné We'll Let You Know, zatímco Fripp její počínání spíš komentuje.

Melodicky nejlépe vyzbrojená je bezpochyby rembrandtovská reflexe The Night Watch, pro mě ústřední kompozice nahrávky. Další instrumentálka s názvem Trio se pohybuje v mnohem intimnějších rovinách a klíčovou roli v něm hrají housle Davida Crosse, proplétající se mezi dalšími nástroji. The Mincer je o poznání temnější a určující jsou pro ní strašidelné kytarové pařáty Roberta Frippa. Ještě znepokojivějším dojmem působí dva rozsáhlé opusy vyplňující druhou stranu alba, Starless and Bible Black a Fracture, opět do značné míry výsledky intuitivní souhry čtveřice, v nichž exceluje především, ale zdaleka ne pouze, Bill Bruford za bicími.

Právě důraz na improvizační schopnosti stávajícího line-upu je dokladem toho, že Robert Fripp tentokrát se svými spoluhráči navázal silnější pouta, než tomu bylo v proměnlivých sestavách z počátku 70. let. Chemie mezi muzikanty se zdá být trvalejšího rázu a rezervoár jejich tvůrčích možností se tak snadno nevyčerpává. Všechna tři alba s Brufordem a Wettonem vykazují jasnou kontinuitu. Podařilo se na nich zásadním způsobem občerstvit stylistiku kapely a vynalézt jedinečný dynamický výraz, který je součástí podstaty King Crimson dodnes. A přece je každá z těch desek jiná a jinak překvapující. Starless and Bible Black sází na pestrost a improvizaci, a znovu jí to vychází.

Info

King Crimson - Starless and Bible Black (Island Records, 1974)
www.dgmlive.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Vojde francúz do potravín a vypýta si melón (Mezerg)

Dušan Šuster 29.06.2023

Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.

Spodní proudy moderního žití (Dry Cleaning)

Jan Krejča 24.03.2023

Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.

Full Moon Stage 2023: Tramhaus

redakce 15.03.2023

Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace