Články / Rozhovory

 Adam Yauch jako klipový režisér

Adam Yauch jako klipový režisér

Jakub Šíma | Články / Rozhovory | 15.01.2015

Beastie Boys poslouchal každý a kdo tvrdí, že ne – ten to dělá dodnes. Ale Beastie Boys nebyli důležití jen hudebně, vždy si dali záležet také na vizuální prezentaci. A to do té míry, že u Criterion Collection jim vydali klipovou antologii. A aby bylo jasno, že to nejsou žádní béčkaři, pod mnoha klipy je podepsán Spike Jonze, který vedle Adama Yauche, známého jako MCA, režíroval skoro vše, co se kolem kapely mihlo. Ostatně Spike a Adam byli dlouholetí přátelé a k filmu tak měla kapela vždycky blízko. Není proto náhodou, že švýcarská kurátorka Laura Walden dala dohromady festivalový program složený z videoklipů a krátkých videí Adama Yauche pod názvem Homage to Homeboy, který uvede také pražský Festival krátkých filmů. Ten začíná dnes v pražském Světozoru. Položili jsme Lauře Walden pár otázek.

Jste kurátorka sekce Homage to Homeboy, věnované krátkým filmům Adama Yauche. Čím jste se při výběru řídila?
Původně jsme program vytvořili jako součást sekce Main Focus pro Internationale Kurzfilmtage Winterthur v roce 2013, který obsahoval jedenáct programových částí soustředěných kolem amerického nezávislého filmu. Pro nás je Adam Yauch kvintesencí nezávislého filmařství především díky odvaze zachytit myšlenky přesně tak, jak sám chce, a ne tak, “jak by se to mělo dělat“. Také nás velmi pobavilo, že si Yauch vybral alter ego Nathaniela Hörnblowéra, kterému vymyslel životopis švýcarského avantgardního filmaře. Způsob, jakým jsme vybírali jednotlivé snímky, byl celkem jasný: vybrat pouze filmy a klipy, které režíroval nebo kde jeho nápady hrály ústřední roli. Abychom zachytili vývoj obsahu i stylu, rozhodli jsme se, že filmy budeme promítat chronologicky. Na druhou stranu nebylo snadné získat práva k videím. Naši žádost si přehazoval management a nahrávací společnost, trvalo nespočetné množství hodin, než jsem vymailovala a vytelefonovala vše, co jsme potřebovali přímo od managementu z LA. Ale myslím, že to stálo za to.

Adam úzce spolupracoval se Spikem Jonzem, který se postupně dostal k režii celovečerních filmů. A není výjimkou, že se v klipech Beastie Boys často objevují známí herci. Nevíte, jestli měl Adam Yauch ambice natočit celovečerní film?
Adam produkoval a režíroval dva dokumenty. Gunnin’ for That No. 1 Spot z roku 2008 a koncertní film Awesome; I Fuckin’ Shot That! z roku 2006. Nevím o tom, že by měl ambice natočit klasický celovečerák, ale určitě byl zapáleným milovníkem filmů. I proto založil filmovou společnost Oscilloscope Laboratories, kde měli jak distribuční, tak produkční oddělení.


Videoklipy Beastie Boys jsou často inspirovány existujícími filmy, používají tradiční i méně tradiční filmové postupy, ale nebojí se ani jiných a velmi originálních způsobů, jak dosáhnout specifické atmosféry. Slavné je zejména používání rybího oka nebo velké množství různých pozic kamery. Na co dalšího by si filmový fanoušek měl dávat pozor?
Jedno z mých oblíbených videií Intergalactic se natáčelo v Tokyu. Video, ve kterém vystupuje robot bojující s obří chobotnicí, je poctou japonskému žánru “kaiju”. To je žánr, v němž příšery (jako Godzilla) útočí na japonské město nebo kde je zobrazen vzájemný souboj dvou už tak podivných stvoření. V Ciao L. A. zase můžeme vidět vtipnou parodii na stereotypy hollywoodských talk-show a akčních filmů. A zároveň je skoro nemožné vyjmenovat všechny slavné herce a herečky, kteří se mihnou v klipu Fight for Your Right Revisited – opravdu dlouhý seznam lidí vzdávajících hold Adamu Yauchovi, který byl v době natáčení už velmi nemocný. Epic!


Klipy Beastie Boys jsou plné pohybu a energie, ale také rebelantství, nadsázky a bizarnosti. Vidíte mezi nimi ještě další styčné body nebo charakteristické prvky?
Sám jsi vyjmenoval ty nejdůležitější aspekty jejich hudební i filmové tvorby – což je také důvod, proč jsme chtěli udělat program, kde bychom promítli to neskutečně množství materiálu, které stihli vytvořit. Dodám ještě dva důležité body: humor a sebeironie. Všechny filmy promítané v sekci Homage to Homeboy jsou jich plné. A je opravdu výjimečné, že umělec dokáže odvést tolik seriózní práce bez toho, že by se během tvorby bral vážně.

Série krátkých filmů Homage to Homeboy se už promítala na několika filmových festivalech. Jak reaguje publikum, které není obeznámeno s estetikou Beastie Boys?
Ano měli, jsme to štěstí, že jsme program promítali ve Vídni, Glasgow, v Rize a nyní to bude dvakrát v Praze. Pro mě jde pokaždé o velký zážitek, vidět program znovu na velkém plátně a pozorovat reakce publika. Po premiéře ve Winterthuru za mnou přišlo mnoho lidí a děkovalo za úsilí, které jsme vydali při práci na této poctě. Viděla jsme vážené filmové vědce, kteří se smáli, až padali ze židlí. Další si zase vzpomněli na mládí, kdy seděli doma s přáteli, popíjeli, pokuřovali a na MTV sledovali videoklipy Beastie Boys. Samozřejmě - všechna videa lze najít online, ale věřím, že společný prožitek, skutečnost, že všichni sedíme v jedné místnosti a užíváme si Yauchovu šílenou, zábavnou a energickou kreativitu, je to, co dělá program speciální.

Criterion Collection vydali DVD Beastie Boys Video Anthology, což je sama o sobě čest, ale zároveň tím pomohli rozšířit estetiku Beastie Boys. Nemáte tip na filmaře nebo hudebníka, v jehož tvorbě by se tato estetika výrazněji odrážela?
Myslím, že ani nemá cenu vyjmenovávat množství současných hudebníků, které ovlivnil a svým přístupem jim vydláždil cestu. Je jich zkrátka příliš - stačí se podívat na to, jak lidé z hudebního průmyslu reagovali na jeho předčasnou smrt v roce 2012. Pokud jde o jeho filmovou estetiku, je nejprve nutné se zmínit o Spiku Jonzem, který pro Adama, svého blízkého přítele, režíroval několik videoklipů. Byli jsme šťastní, když jsme od něj dostali text do našeho festivalového katalogu, kde píše, že Yauch měl obrovský vliv na to, jak jako filmař pracuje – jeho absurdní a nebojácný přístup k tvorbě filmového světa a důvěra ve svou vlastní vizi. A samozřejmě zábava. Fight for your right to party – to zde platí jako motto!

Info

Festival krátkých filmů
15.1. – 18.1. 2015, kino Světozor
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace