Články / Reporty

Akusmonická mystéria v podzemí Brna (The Virtual Vienna Acousmonium)

Akusmonická mystéria v podzemí Brna (The Virtual Vienna Acousmonium)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 06.11.2023

Scházíme spolu s dalšími patnácti mladými lidmi dolů po točitých schodech do starého vodojemu. Ve středu rozsáhlé nádrže se nachází pár židlí, okolo v několika řadách mezi klenboví a stíny je umístěna soustava rozličných reproduktorů, umístěných ze všech stran i nad hlavami. Z ticha se probouzí hlasy s proměnlivou délkou zvukových trajektorií. První sonická lahůdka druhého ročníku festivalu Sonda slibovala novou dimenzi poslechačské zkušenosti, umocněné akustikou netradičního prostoru. Mladý festival, za nímž stojí Jiří Y. Suchánek a Jan Lichý, si klade za cíl rozšířit obzory skrze progresivní interdisciplinární přístup, stírat hranice mezi experimentální elektronickou a akademickou „scénou“.

Do Brna přijeli vídeňský skladatel akusmatické hudby Thomas Gorbach s mexickým kolegou Enriquem Mendosou, aby představili světovou premiéru projektu Virtual Vienna Acousmonium, který kombinuje multikanálový audiosystém s otevřenými binaurálními sluchátky. Dohromady deset hodinových bloků vybrané hudby, v nichž nechyběly skladby obou zmíněných, pak Annete Vande Gorne a Françoise Baylea, vynálezce a průkopníka prostorové akusmatické hudby. To je forma elektroakustické hudby, která je komponována speciálně pro prezentaci pomocí reproduktorů. Akusmonium je pak, zjednodušeně řečeno, orchestr z reproduktorů.

Skladby reflektují četná témata lidského hlasu jako média, stojí na zvucích různých civilizací a kultur, fenoménu paranoii a zneklidňujících sluchových halucinacích. Precizně odstiňované ozvěny se hrouží do archetypálních vzorců, vznikají amalgámy různých zvukových kvalit, podporující svazky a kontrasty v plasticitě vnímání. Posluchač má pocit pokusného sonického králíka pohrouženého v centru frekvencí, kdy sluchovody prochází iniciačním obřadem za hranicí každodenního vnímání. Organizačně jde o skvělé zpřístupnění jinak akademické sféry a další technický úspěch pro tým Sondy, jejíž hlavní program, plný výrazných postav světové experimentální scény, startuje v brněnském planetáriu 11. listopadu.

„Jako mystérium poslechu,“ popisuje akusmonium François Bayle, klíčová postava hudební historie 20. staletí. Myšlenku přibližuje i Gorbach, spoluautor projektu: „Šlo nám o to přivést něco technologicky velmi nového a vytvořit vícevrstvé zvukové pole.“ Ojedinělý posluchačský zážitek byl místy až bolestně štěpivý, vedoucí k radikálnímu diskomfortu a odosobnění, přesto přinesl řadu intelektuálních podnětů. Současný zůstává ale zejména v tom, že zpochybňuje vzorce vnímání a rozšiřuje tvůrčí potenciál pomocí pokročilé zvukové difúze, kdy skladatel vytváří pohyby zvukových mas a tvaruje prostorovou dynamiku.

Náročnější posluchače zmlsané špičkovým postklubovým soundem a vícekanálovými efekty ke zjevení patrně nepřivedl, to spíše k mírně zvědavé, postupné levitaci bdělého stavu vědomí. I to stačí k prorůstání se zvukem.

Info

Sonda 2023: The Virtual Vienna Acousmonium
3.-4. 11. 2023 Vodojemy na Žlutém kopci, Brno

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Souznění s tichem (Van Wissem & Šimanský)

Klára Šajtarová 06.02.2025

V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík 06.02.2025

Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace