Články / Offtopic / / Movie/dox

Alien: Covenant, nelítostné monstrum

Alien: Covenant, nelítostné monstrum

Jakub Šilhavík | Články / Offtopic / / Movie/dox | 10.06.2017

Když se před pěti lety legendární režisér Ridley Scott vrátil do vetřelčího universa, aby vyprávěl příběh posádky lodě Prometheus, bylo očekávání fanoušků vyšponované na maximum. Výsledný dojem byl však mírně řečeno rozporuplný, ambiciózní sci-fi film o hledání stvořitelů lidstva nabídl precizní technické zpracování a několik atmosférických momentů, ale doplatil na nelogické chování postav a vrstvení řady otázek bez jediné uspokojivé odpovědi.

Pokračování Alien: Covenant slibovalo poučení z předchozích chyb a plnohodnotný návrat vetřelce na scénu. Příběh začíná slibně, na plátně sledujeme kolonizační loď Covenant, kterou poškodí sluneční bouře, a vystrašená posádka probuzená z kryogenického spánku zachytí tajemný signál z nedaleké planety. Po přistání kolonisté naleznou zdánlivě ideální podmínky pro život, brzy však vypuknou krvavá jatka a dojde i na setkání se starým známým androidem Davidem, který nemá zrovna šlechetné úmysly.

Bohužel film se nedokáže rozhodnout, zda chce být nervy drásajícím hororem ve stylu původního Vetřelce, nebo rozšiřovat mytologii po vzoru Promethea. Ve výsledku nefunguje jedno ani druhé. Hororové scény postrádají napětí a šokují pouze explicitní brutalitou, kdy je drtivá většina posádky redukována na pouhé maso do mlýnku. Alien: Covenant totiž rezignuje na jakékoliv vykreslení charakterů a chování postav zavání lobotomií. Lidští hrdinové se v krizových situací nesmyslně rozdělují, na neznámé cizí planetě nedodržují základní bezpečností postupy a přesnost jejich mušky je přímo žalostná.


Kdo se těšil na odhalení úmyslů mimozemských Inženýrů, bude také zklamaný, scénář raději řeší myšlenkové pochody androida Davida a jeho modernějšího protějšku Waltera v herecké dvojroli Michaela Fassbendera. Ikonický vetřelec nedopadl o nic lépe, ve filmu působí téměř nadbytečným dojmem a příběhu by stejně posloužilo jakékoliv jiné monstrum. Zmíněné nedostatky alespoň částečně vyvažuje skvělá výprava a slušná triková stránka, kdy celé prostředí působí naprosto autenticky. Na strunu nostalgie také příjemně hraje povedený hudební doprovod, který citlivě recykluje Goldsmithovy motivy z prvního Vetřelce, ale tím výčet pozitiv končí.

Nebýt béčkových crossoverů Alien vs. Predator máme tu čest s nejhorším filmem z vetřelčího universa a nic na tom nezmění ani účast Ridleyho Scotta, který před téměř čtyřiceti lety poprvé přivedl k životu nelítostné monstrum s kyselinou namísto krve. Nespokojený křik fanoušků uslyšíte ještě dlouho potom, co rozčarováni odejdete z kinosálu.

Info

Alien: Covenant
režie Ridley Scott, 2017
www.foxmovies.com/movies/alien-covenant

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

redakce 26.05.2019

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí.

Nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost (Velvet Buzzsaw)

redakce 10.05.2019

Dalo by se jednoduše shrnout, že Velvet Buzzsaw tematizuje nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost a nerespektování etických zásad. Z produkce Netflixu.

Dlouhé prsty války a boty předků (Milost)

redakce 04.05.2019

Intimní portrét manželství, do kterého se obtiskla válka, připomíná, že traumata nemizí, ale dědí se. Dvojrecenze na nový film Jana Jakuba Kolského je jako noc a den.

Černé díry, sperma / High Life

redakce 01.05.2019

Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá ve filmu High Life režisérka Claire Denis.

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

redakce 09.04.2019

Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne.

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

redakce 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na tradici italského neorealismu. Alegorický snímek Alice Rohrwacher si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář.

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

Uhrančivý trip (Climax)

redakce 23.07.2018

Gaspar Noé dospěl. Climax je filmem, který představuje v jeho dosavadní tvorbě strhující vrchol.