Články / Reporty

Alternativa 2013: Terra incognita a její mapování

Alternativa 2013: Terra incognita a její mapování

Anna Mašátová | Články / Reporty | 02.12.2013

Mezinárodní festival Alternativa už po jednadvacáté představil nečekaná žánrová spojení, a to hned na pěti místech v Praze. Pořadatelské sdružení Unijazz nalákalo v minulosti hvězdy typu Laibach či John Zorn, o překvapení však nebyla nouze ani letos.

Jedním ze zastavení na alternativní cestě byl i HooDoo Music Club, sídlící v ojedinělé lokalitě sklepních prostorů bývalého Měšťanského pivovaru na Vinohradech. Nebýt interiéru utopeného v černi a nepříliš zdatné klimatizace, byl by to dokonce velmi příjemný prostor se skvělým dopravním spojením. Právě v něm se odehrával předposlední festivalový večer, zahrnující tři programové položky - Were Mute, 100nka a DAAU.

Přehlídku otevíral zbrusu nový projekt Were Mute Vac da Hawka (pseudonym Václava Havelky) a Carla Warwicka. Duo němé nebylo, zato svým projevem nechali v oněmění příchozí. Podzemím se valily temné proudy noiseu i ambientu, které by fanoušky Please The Trees zřejmě otřáslo. Srdeční tep byl nucen vyrovnat se Warwickovým beatům a hrudní koš rozechvívaly nedefinovatelné zvuky. Were Mute vyvolávali až niterný pocit brodění se městskou stokou, do níž probleskovaly paprsky Havelkova vokálu, vrcholící až ve sférické hudbě, každou část těla prostupovaly loopy, drony, zvuky i pazvuky bicích a kytary. A pak se prostě zvedli a odešli, smysly ponechané tichu o pauze.

Ačkoliv nastoupila polská 100nka tvrdším kytarovo-bicím úvodem, další hodinu vyplnilo trio kontrabasisty Adama Stodolskiho, kytaristy Tomka Lese a bubeníka Przemka Borowieckého dlouhými jazzovými variacemi sem tam protknutými ráznějšími i drásavými plochami s výborně šlapající rytmikou. Freejazzová trojka ale některé efekty zopakovala tolikrát, že se moment překvapení vytrácel, a set byl po náloži Were Mute mírně rozvleklý.

Mnohokrát osvědčené rčení „nejlepší nakonec“ ukázalo svou platnost i tentokrát. Belgická legenda Die Anarchistische Abendunterhaltung se na Alternativu vrátila pod devíti letech, tentokrát s novým albem Eight Definitions. V poslední dekádě doznala kapela mnoho zvukových i personálních změn a na pódium tak vystoupala čtveřice složená z baskytaristy Hannese D'Hoina, zakladatele a klarinetisty Hana Stubbeho, akordeonisty Roela Van Campa a mladého bubeníka Pirroena Stevense, který se vtipně ujal i role konferenciéra. DAAU definují svou tvorbu jako filmové toulky, na něž zvou své posluchače, a označení splňují do puntíku. Eight Definitions zní jak z disku, tak naživo jako soundtrack k bijáku, až si člověk vzpomněl na Salieriho popis Mozartovy tvorby. „Začátek prostý, až komický. Jen rytmus. Fagoty, basetové rohy, jako zvuk rezavého akordeonu. A náhle, vysoko, úplně nad nimi, hoboj. Jednoduchý tón, vznášející se bez zachvění. Vzápětí jej přebírá klarinet, sladce jej zjemňuje, ve frázi naplněnou rozkoší.“

Těch pár vět by DAAU nemuseli ani příliš upravovat. Stubbeho klarinet lkal a vznášel se pod klenbou, odkazy klezmeru byly nezpochybnitelné, přesto bylo vše nové a neznámé, terra incognita, kterou jste krok za krokem objevovali spolu se čtveřicí hráčů. Anarchistická večerní zábava, která předčila veškerá očekávání, a nedá se než doufat, že DAAU se brzy dočkají i samostatného koncertu v Čechách.

Pokud vám Alternativa 2013 letos utekla, máte ještě šanci na Mikuláše. Afterparty proběhne 5. prosince v Malostranské besedě s americkou zpěvačkou Lydií Lunch.

Info

Alternativa 2013: Were Mute, 100nka (pl), DAAU (be)
29. 11. 2013, HooDoo Music Club, Praha

Foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace