Viktor Hanačík | Články / Reporty | 17.04.2023
Pro koncert dvou tvůrců ambientní hudby zvolili organizátoři Spectaculare osvědčené unikátní místo – CAMP. Na závěreční hudební večer festivalu pozvali dva německé producenty. Uwe Zahna alias Arovaneho a Mathiase Grassowa. Ti v multifunkčním sále vytvořili kontemplativní zvukovou paletu v kontrastu s deštivou jarní melancholickou oblohou nad Prahou.
Sál byl nasvícený tlumenou modrou. Arovane začal hodinový set se subtilním hmatovým oscilátorem a generovanými ruchy. Pracoval s minimalistickým setupem, zahrnujícím syntetizér, dotykový groovebox a semi-modularní rozhraní, vše doplněné o efektový pedál granulární syntézy. Tvořil nenápadně efemérní, přelévající se neuchopitelný prostor zvukových krajin, hřejivých nostalgických textur plynoucích nad časem, jaké známe z ikonických alb Atol Scrap nebo Tides, ze starší kolekce skladeb z přelomu nultých let.
Set bez špičkových IDM smyček byl místy unášivý, vyvolávající pocit izolace i radosti, tlumenĕ gradující, v němž nebyly patrné ostré hrany moderního zvukového designu, ale plížívá a citlivĕ rozvíjená instrospekce tvůrce.
Mathias Grassow na úvod pozval k mezihvĕzdnému cestování. Jeho setup se skládál ze dvou větších klávesových syntetizérů. Začal rozvíjet nekonečné, repetitivní elipsy, lety dlouhotonálními harmoniemi bez stimulující progrese. Jako postupné budování vrstev zvuku ve stoupající spirále k jejímu středu – Zdroji. Tam, kde se ambient protíná s architekturou a myslí, vzájemně expanduje. Přesto posluchač mohl nabýt pocitu, že Grassow má uši zamčené v minulém století, sonicky i technologicky, a to díky zvuku reflektujícímu ideje východních učení, tíhnoucímu k dronálnímu minimalismu, ale postrádajícímu epickou vizi současných skladatelů. Zvuku testujícímu trpělivost posluchačů až na konec univerza, k prvotnímu tónu. K Původní vibraci imaginace.
Zvuk v CAMPu byl výborně kalibrovaný, neohlušoval basy ani výškami jako klubové systémy. O vizuál se v živém VJ setu postaral tvůrce z Lunchmeatu Jan Hladil, jehož mnohavrstevnaté projekce vynikly na velkoformátovém plátně. Synergicky obohatil hudební rozměr a svými vizuálními kreacemi přidal další rozměry obraznosti, stejně jako rodící se skulptury neuronů zpomalené v čase nebo organické, mikrokosmické dekonstrukce štĕpící holografické fragmenty myšlenek na pozadí černého plátna digitálního prostoru mysli. Festival Spectaculare zanechal přemýšlivé diváky v němém úžasu, s věčnými otázkami na skutečnost, vesmír a naše místo v něm.
Spectaculare: Mathias Grassow (de) + Arovane (de)
14. 4. 2023 20:00 CAMP, Praha
web
foto © Viktor Hanačík
Klára Šajtarová 06.02.2025
V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.
Vojta Chmelík 06.02.2025
Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.