Články / Offtopic / / Movie/dox

Amy (Winehouse)

Amy (Winehouse)

Adam Vlč | Články / Offtopic / / Movie/dox | 20.09.2015

Většina lidí chodí na filmy jen do kina, ale existují tací, jejichž vlastní život v určité fázi nabere parametry filmového příběhu a mnohdy v tomto modu vydrží až do konce. A ono o spoustě lidí, kteří takový život měli, už většinou film či dokument existuje, nebo se alespoň chystá. Amy Winehouse takovou osobou rozhodně byla. A jelikož se zajímavost jejího životního příběhu doplňuje se zájmem (veřejnosti) o jeho převyprávění, není se co divit, že čtyři roky po její smrti tu máme dokument zachycující její životní cestu.

Amyin život by tvořil story zajímavou i pro hraný celovečerák a je pravděpodobné, že ten taky jednou vznikne. Prozatím jsou události kolem jejího života, a především smrti, stále ještě poměrně čerstvé a jak ukazují reakce některých členů rodiny a jejího nejbližšího okolí, i poněkud žhavé téma. Dokument, který natočil Asif Kapadia, je pro vypovězení Amyina osudu naprosto dostačující. Navíc se britsko-indický tvůrce může, díky tomu, že dá hlas prakticky všem důležitým postavám v Amyině životě, a díky tomu, že ty nejkontroverznější momenty ani nemůže ukázat, jelikož z nich nejsou záběry, vyhnout potenciálním právním tahanicím i při odkrývání poněkud nepříjemných skutečností. Čímž se dostáváme ke zvolené formě.

Zapomeňte na mluvící hlavy, které vzpomínají na dávná léta v křeslech soukromého hudebního studia. Kapadia skládá dokument převážně z dostupných filmových a televizních záběrů, zachycujících důležité i banální momenty Amyina života. A vzhledem k tomu, že ve 21. století má téměř každý po ruce přístroj schopný natáčení, a vzhledem k tomu, že po vydání singlu Rehab a alba Back to Black se život Amy Winehouse dostal prakticky do přímého přenosu britských (hlavně bulvárních) médií, měl Kapadia dost materiálu k vytvoření kompletního portrétu mladé zpěvačky. Utříděným, ale hutným množstvím záběrů nás provází povídání lidí, kteří měli, byť třeba jen v určité fázi jejího života, k Amy blízko. Od rodičů a kamarádek z dětství přes manažery a producenty až po přátelské bodyguardy. Kapadia nepotřebuje osobu "nezúčastněného vypravěče" a skládá výpovědi jednotlivých osob do uceleného příběhu. Příběhu , jenž má své kladnější i zápornější postavy. Mezi ty kladné lze počítat Amyiny kamarádky z doby před slávou, odsouzené do role pozorovatelek jejího postupného psychického rozkladu, nebo prvního manažera Nicka.

Asi nejhůře z dokumentu vychází jednak Amyin otec, který klade kariéru své dcery a s tím spojený přísun peněz před její psychické i fyzické zdraví, a jednak její přítel Blake Fielder-Civil, jehož vztah k Amy byl jak inspirací pro její textařskou tvorbu, tak motorem její sebezničující cesty. Silně to připomíná jiný slavný (sebe)destruktivní vztah, a to basáka Sex Pistols Sida Viciouse a jeho přítelkyně Nancy Spungen. Zmínka o Sex Pistols není od věci ještě z jednoho důvodu - Kapadiův dokument lze kvalitativně přirovnat ke komplexním hudebně-dokumentárním portrétům Juliena Templea, především pak ke snímku Filth and Fury (Sex Pistols: Děs a Běs). Oba dokumenty spojuje také schopnost jejich tvůrců z výpovědí a raritních i známých televizních a video záběrů složit kompletní biografii a vtáhnout diváka do "děje" skoro stejně, jako to umí hraný film.


Sledovat dokument Amy je pocitově podobné, jako sledovat do dvou hodin zhuštěnou první řadu seriálu Hry o trůny. Vidíme důležité osoby, jak činí jedno špatné rozhodnutí za druhým, jež postupem času přinesou nevyhnutelné zdrcující důsledky a kde na konci hlavní postava zemře. Kapadiův dokument není odpočinková podívaná na sobotní odpoledne, hlavně ke konci se jedná o kompaktní a vážnou studii sociálního i psychického rozkladu. I díky této vážnosti a určitému přesahu bude film (na rozdíl od mnoha jiných hudebních dokumentů) působivý a zajímavý i pro lidi, kteří se s hudbou Amy Winehouse doposud míjeli.

Info

Amy
Režie: Asif Kapadia, 2015
www.amyfilm.co.uk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...