Články / Rozhovory

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 19.02.2018

Zážitků z MENTu máme plnou nůši, do březnového čísla Full Moonu chystáme velký report, ale ještě předtím nabízíme rychlý rozhovor s Andražem Kajzerem, který spolu s Matjažem Mančekem vede lublaňskou přehlídku. S Andražem se potkáváme na spoustě akcí a koncertů, také jeho nadšení a entuziasmus dělá z MENTu akci, která je skutečně výjimečná a návyková. O tom, že na bohatého strýčka z Kanady nemá smysl čekat, o zapojení platformy beehype do programu festivalu a o slovinské hudební scéně. Bude někdy Thom Yorke v Lublani představovat své nejoblíbenější české kapely?

Neznám přesná čísla, ale řekl bych, že letos na MENTu bylo mnohem více návštěvníků než o rok dříve, zvýšil se také počet vystupujících i klubů. Bude tento trend pokračovat nebo vám současná velikost festivalu stačí?
Máš pravdu, jsme s účastí opravdu hodně spokojeni. Tohle byl největší ročník – v počtu vystupujících, koncertních míst i návštěvnosti. Ale rozšíření festivalu neplánujeme, raději ho chceme udržet menší a soustředěnější. Samozřejmě bysme to mohli vyzkoušet, ale opravdu bychom neradi přišli o současnou atmosféru a také snadno dostupnou vzdálenost mezi jednotlivými koncertními místy.

Odpovídá současná situace představám, které jste měli před čtyřmi lety, kdy jste s MENTem začínali?
Kdepak, je to všechno nad očekávání.

Letošní program zahájily koncerty Algiers a Young Fathers, obě patří mezi nejlepší živé kapely současnosti. Není to pro začínající kapely, které na showcase festivalech obvykle vystupují, přece jen příliš neúprosné zrcadlo?
Nevnímáme MENT pouze jako showcase, ale jako městský festival, který by měl otevírat různé úrovně vnímání a představit odlišné formy hudby a umění. Právě proto se na zahajovací večer snažíme vždy najít někoho už zavedeného, někoho, kdo se nebude překrývat s dalšími začínajícími jmény a naopak nabídne našemu publiku a ostatním kapelám něco speciálního. Stejně tak jsme vždycky otevřeni věcem, jako je theremin workshop, nebo projektům, jako byly letos appointMENT či cellF.

Jak probíhá výběr vystupujících? Předpokládám, že jde o kombinaci přímo oslovených kapel a těch, které se přihlásí samy. Můžeš prozradit poměr mezi těmito dvěma cestami?
Přesně tak. Letos jsme víc než polovinu jmen vybrali na základě aplikačního formuláře, to znamená okolo čtyřiceti z více než 1250 přihlášených. Ostatní jsme buď viděli živě nebo nám byla doporučena lidmi, kterým důvěřujeme.

Dvanáct set padesát je pěkné číslo, roste zájem rok od roku?
Ano, každým rokem. Letos přicházely emaily dávno po uzavření aplikace, v podstatě až do zahájení festivalu.

Podle jakého klíče vybíráte? MENT je z těch showcasů, které jsem měl možnost navštívit, rozhodně nejalternativnější, a tím teď nemyslím jen prostředí v centru Metelkova, ale hlavně program.
Snažíme se vybírat kapely, o kterých máme pocit, že jsou na jisté úrovni, něčím jedinečné a hlavně přesvědčivé živě. Naším cílem není hledat nové popové hvězdy nebo rádiové hity, snažíme se soustředit na ty, kteří na sobě pracují a budou tvořit třeba dalších dvacet nebo třicet let. A budou postupně doceněni. Jistě, možná jsou jména z našeho programu alternativnější než jinde, ale myslím, že mají potenciál k dlouhodobější kariéře, v níž budou tvořit a zkoumat hudbu a připraví spoustu skvělých alb a koncertů. To mi přijde daleko důležitější než nahrát jeden, byť velký hit.

Do jaké míry se do programu odráží váš osobní vkus?
Výrazně. Taky hodně vybíráme s ohledem na to, aby se vystupující hodili do míst, ve kterých se festival odehrává.

Důvěřuješ obvyklé showcase formuli, že neznámou kapelu uvidí v malém klubu slavný agent nebo pořadatel a udělá z ní hvězdu?
Sny kapel o tom, že je někdo objeví na koncertě a udělá z nich hvězdu, jsou pro lidi, kteří věří na sázení v loterii nebo čekají na bohatého strýčka z Kanady, se kterým se sice nikdy neviděli, ale zato jim odkáže hromadu peněz. Práce může nabídnout jisté výsledky a showcase festivaly zase dokážou optimalizovat potenciál rozvíjející se kariéry, to je všechno. Podle mých zkušeností může neznámá kapela odehrát několik koncertů po Evropě s návštěvností pár desítek lidí, a pokud bude mít štěstí, tak si přečte recenzi v místním webzinu. Pochybuji, že do těchhle klubů někdy zavítal anglický agent, stejně tak bude těžké na takových koncertech prezentovat práci nějakého labelu.

Proč mají kapely jezdit na showcase festivaly?
Právě kvůli té optimalizaci. Na tyhle akce jezdí novináři, promotéři a další profesionálové, možnosti mediálních výstupů a následných výsledků jsou mnohem větší. Pozvánky na festivaly, koncerty, recenze ve známých časopisech, možnost získat agenta nebo label, tohle vše se ti na showcasech může stát. Dalším přínosem je samozřejmě konferenční část, ta je cenná pro získání informací, znalostí a setkávání.

Letos na MENTu nechybělo zajímavé místo, scéna kurátorovaná platformou beehype, kam ostatně sám přispíváš. Jak jste s touhle částí programu spokojeni?
Jsem moc rád, že jsme se letos rozhodli s beehype něco vymyslet. Mariusz (Mariusz Herma, editor serveru, pozn. ed.) je velký nadšenec, chtěli jsme beehype trochu posunout, přinutit k akci. Myslím, že se jejich scéna moc povedla, stejně jako panel a diskuze jejich přispěvatelů. Určitě v budoucnu spolu zase něco vymyslíme.

Je tohle cesta, kterou by se mohl MENT vydat? Tedy program z části kurátorovaný zajímavými subjekty nebo osobnostmi? Můj oblíbený Le Guess Who? v holandském Utrechtu funguje přesně takhle.
Je to možné. Vůbec by mi nevadilo, kdyby na MENTu Thom Yorke představil své tři oblíbené české kapely nebo Björk zaštítila scénu nových islandských nadějí...

MENT dává velký prostor místní hudební scéně, představili jste velké množství jmen. Máte ještě z čeho vybírat? Jak si současná slovinská scéna stojí?
Je malá, ale velmi rozmanitá. A nejzajímavější je právě její alternativní část, na které se to hemží novými jmény. Dříve jen velmi málo kapel vydávalo desky, spíš jezdily v pátek a sobotu na „turné“ a pak přemýšlely, co dál. Jsem moc rád, že to se změnilo, objevuje se víc a víc skupin, které přemýšlejí v dlouhodobém horizontu a snaží se hrát mimo Slovinsko. Máme spoustu dobré hudby, nebojte se objevovat!

Jaké festivaly sám navštěvuješ, odkud bereš pro MENT inspiraci?
Jezdím po jiných showcasech. Díky tomu, že je MENT součástí programu INES, dostáváme mnoho pozvánek a je to o dost jednodušší než dřív. Nezapomeň, že na podobných akcích vidíš nejen nové možnosti, ale taky věci, kterých by ses na svém vlastním festivalu měl vyvarovat. Inspirace a zkušenosti. Ale snažím se chodit i na hodně koncertů doma, většinou právě do klubů, které znáš z MENTu.

A ty oblíbené akce?
Určitě Beaches Brew a Pohoda. Na seznamu těch, které bych chtěl navštívit, než zemřu, je Le Guess Who?, o kterém jsi mluvil, švýcarský Bad Bonn Kilbi nebo Recontres Trans Musicales ve Francii.

Info

web festivalu

foto © Kaja Brezočnik

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Léonce: Zabalené osobní prožitky a emoce

Adéla Polka 29.04.2022

Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.

Ätna: Snadno se začneme nudit

Michaela Šedinová 28.04.2022

Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Jarmo Diehl 07.04.2022

Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.

Josef Sedloň (Spectaculare): Dotknout se všech smyslů

Jarmo Diehl 31.03.2022

DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.

Jan Fic (Red Bird Festival): Přispět i kapkou do moře má smysl

Michal Pařízek 29.03.2022

Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Jarmo Diehl 22.03.2022

FAMUfest ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy před čtyřmi lety a teď se konečně vrací do offlinu. Jasný důvod k rozhovoru.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace