Články / Rozhovory

Anketa 1BAND2PLAY: Jak se daří předchozím vítězům soutěže

Anketa 1BAND2PLAY: Jak se daří předchozím vítězům soutěže

Jakub Šilhavík | Články / Rozhovory | 04.04.2017

Časopis Full Moon, festival Colours of Ostrava a kulturní platforma StreetCulture hledají letos už popáté nové talenty, které doposud nevydaly debutovou dlouhohrající desku. Talentové soutěže samozřejmě nejsou samospásné a kvalitní hudba si své posluchače vždy najde, přesto dokáže soutěž 1BAND2PLAY začínajícím kapelám v mnohém pomoci. O tom ale nechejme mluvit už samotné vítěze předchozích ročníků písničkářku Báru Zmekovou, kapelu Kaplan Bros., lo-fi projekt Jested a eklektický one-man projekt Pandoo v naší krátké anketě.


Jak obecně vnímáte hudební soutěže a jejich různé formáty (hlasování odborné poroty, zapojení fanoušků)?

Bára Zmeková: S tím samotným pojmem hudební soutěž se mi pojí možná trochu prvoplánová myšlenka, že hudba je pro mě naprosto nesoutěžní disciplína. Vyrostla jsem mezi klavírními soutěžemi a co si pamatuji, byl to stres, nervy a nesmyslné předhánění, se kterým vlastně samotní soutěžící neměli nic moc společného. Když ale nechám tyhle bolístka stranou a představím si sebe někdy v roce 2009, kdy jsem sice měla za sebou roky klavírních soutěží a přehlídek, ale ani ve snu mě nenapadlo, že bych měla někde před lidma zazpívat a zahrát to, co si hraju pro sebe doma. Byla to právě hudební soutěž, která mě poprvé vytáhla mezi lidi a donutila mě ten strach překonat. Talentová soutěž může být skvělé popostrčení a může odkrýt potenciál. I když jsem názoru, že vítězství ani prohra v širším kontextu hudební cesty vlastně až tak moc neznamenají. To je pak ještě trochu jiná magie.

Je důležité, aby soutěž měla svoji porotou a nespoléhala se čistě na hlasování fanoušků, které je podle mě trochu abstraktní. Když vím, kdo pro mě může hlasoval, je to pak pro mě i dobrá zpětná vazba. Někdy i jeden hlas od konkrétního člověka může člověka popostrčit, třebaže se nestal vítězem. Mám ráda, když se věci odehrávají na osobnější rovině.


Kaplan Bros.: Asi jako městský autobus, sámošku, kavárnu nebo Lidové noviny. Je to něco, co vzniklo, je kolem, něco to přináší, někoho to sdružuje. Je to společenský, ale jde to mimo mě. Týká se mě to stejně, jako cokoliv jiného kolem.

Jested: Velké hudební soutěže nevnímám vůbec. S jednou z posledních kapel, kde jsem hrál, jsme se přihlásili do větší soutěže a tehdy jsem si říkal, že už bych do toho nikdy nešel. Startér Rádia Wave a 1BAND2PLAY mi přijdou jako dobrý nápad. Je fajn, že někdo pro začínající kapely tohle dělá. Jen v hudbě se nedá soutěžit, je to natolik subjektivní, že název soutěž není nejvhodnější. Je to o přístupu. Pokud tomu říkáš soutěž, ale nechceš vyhrát za každou cenu, tak mi to přijde v pohodě.

Hlasování poroty je ideální. Otravovat pravidelně fanoušky, že chci poslat hlas, v době, kdy teprve začínáš a máš jich pouze desítky, je dobrá cesta, jak o ně rychle přijít. Ale stejně mám víc a víc pocit, že nejlepší způsob je, když si tvojí hudbu najde někdo přirozeně. Živé hraní zabere roky, ale asi je to nejpřirozenější cesta. U soutěže se může dostat velmi rychle k někomu, kdo tě nechápe, nebo někoho nasereš a může ti to dát slušně sežrat.

Pandoo: Hudební soutěže můžou být určitě přínosné, ale aby měly smysl, musí se podle mne alespoň částečně opírat o hodnocení odborníků schopných vybrat interprety s nejoriginálnějším a nejaktuálnějším zvukem. Soutěž potom může být užitečným odrazovým můstkem pro vítěze a zároveň zajímavým obohacením úzké alternativní hudební scény v ČR. 1BAND2PLAY je v tomto ohledu skvělý projekt.


Přihlásili jste se kromě 1Band2Play také do jiných soutěží pro začínající kapely?

Bára Zmeková: Měla jsem za sebou už jednu soutěž, která přežila, tuším, jen dva roky. V prvním roce se z ní vylíhl XindlX. Vítěze druhého ročníku, ve kterým jsem se tenkrát ocitla i já, jsem už úplně zapomněla. Když si šel pro hlavní cenu, řekl na pódiu, že je překvapený, protože si poslal jen deset hlasů. Dostal sice briliantovou notu, ale jméno si vážně nepamatuju. To je právě ono. Někdo z takové soutěže dovede vzlétnout a svést se na vlně. A to je super. Jindy vítězství nic neznamená. Mě tahle soutěž donutila vyjít na pódium divadla SeMaFor a poprvé si zazpívat do mikrofonu. Nakonec to nejcennější bylo to, že jsem se mohla potkat s některými lidmi, kterých si vážím, a to celkově považuju za ten důležitější aspekt talentových soutěží.

Kaplan Bros.: S Kaplanama jsme se hlásili jenom do 1BAND2PLAY, zkusili jsme to kvůli tomu vydání desky. Jinak, co je to začínající kapela? Něco jako mladý člověk?

Jested: Do Startéru Rádia Wave.


Pandoo: Minulý rok jsem kromě 1BAND2PLAY vyhrál i Startér Rádia Wave. Obě soutěže mi určitě velmi pomohly, a zároveň se dobře doplňují. V současnosti pracuji na první desce, která bude financována Radiem Wave a vydána časopisem Full Moon.

Druhá část ankety s vítězi předchozích ročníků 1BAND2PLAY bude zveřejněna ve čtvrtek 6. dubna.

Info

Všechny potřebné informace o soutěži 1BAND2PLAY naleznete zde.

Soutěž 1Band2Play probíhá v rámci projektu Full Moon Forum, který v roce 2017 podporuje Ministerstvo kultury ČR.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.