Jakub Šilhavík | Články / Rozhovory | 04.04.2017
Časopis Full Moon, festival Colours of Ostrava a kulturní platforma StreetCulture hledají letos už popáté nové talenty, které doposud nevydaly debutovou dlouhohrající desku. Talentové soutěže samozřejmě nejsou samospásné a kvalitní hudba si své posluchače vždy najde, přesto dokáže soutěž 1BAND2PLAY začínajícím kapelám v mnohém pomoci. O tom ale nechejme mluvit už samotné vítěze předchozích ročníků písničkářku Báru Zmekovou, kapelu Kaplan Bros., lo-fi projekt Jested a eklektický one-man projekt Pandoo v naší krátké anketě.
Jak obecně vnímáte hudební soutěže a jejich různé formáty (hlasování odborné poroty, zapojení fanoušků)?
Bára Zmeková: S tím samotným pojmem hudební soutěž se mi pojí možná trochu prvoplánová myšlenka, že hudba je pro mě naprosto nesoutěžní disciplína. Vyrostla jsem mezi klavírními soutěžemi a co si pamatuji, byl to stres, nervy a nesmyslné předhánění, se kterým vlastně samotní soutěžící neměli nic moc společného. Když ale nechám tyhle bolístka stranou a představím si sebe někdy v roce 2009, kdy jsem sice měla za sebou roky klavírních soutěží a přehlídek, ale ani ve snu mě nenapadlo, že bych měla někde před lidma zazpívat a zahrát to, co si hraju pro sebe doma. Byla to právě hudební soutěž, která mě poprvé vytáhla mezi lidi a donutila mě ten strach překonat. Talentová soutěž může být skvělé popostrčení a může odkrýt potenciál. I když jsem názoru, že vítězství ani prohra v širším kontextu hudební cesty vlastně až tak moc neznamenají. To je pak ještě trochu jiná magie.
Je důležité, aby soutěž měla svoji porotou a nespoléhala se čistě na hlasování fanoušků, které je podle mě trochu abstraktní. Když vím, kdo pro mě může hlasoval, je to pak pro mě i dobrá zpětná vazba. Někdy i jeden hlas od konkrétního člověka může člověka popostrčit, třebaže se nestal vítězem. Mám ráda, když se věci odehrávají na osobnější rovině.
Kaplan Bros.: Asi jako městský autobus, sámošku, kavárnu nebo Lidové noviny. Je to něco, co vzniklo, je kolem, něco to přináší, někoho to sdružuje. Je to společenský, ale jde to mimo mě. Týká se mě to stejně, jako cokoliv jiného kolem.
Jested: Velké hudební soutěže nevnímám vůbec. S jednou z posledních kapel, kde jsem hrál, jsme se přihlásili do větší soutěže a tehdy jsem si říkal, že už bych do toho nikdy nešel. Startér Rádia Wave a 1BAND2PLAY mi přijdou jako dobrý nápad. Je fajn, že někdo pro začínající kapely tohle dělá. Jen v hudbě se nedá soutěžit, je to natolik subjektivní, že název soutěž není nejvhodnější. Je to o přístupu. Pokud tomu říkáš soutěž, ale nechceš vyhrát za každou cenu, tak mi to přijde v pohodě.
Hlasování poroty je ideální. Otravovat pravidelně fanoušky, že chci poslat hlas, v době, kdy teprve začínáš a máš jich pouze desítky, je dobrá cesta, jak o ně rychle přijít. Ale stejně mám víc a víc pocit, že nejlepší způsob je, když si tvojí hudbu najde někdo přirozeně. Živé hraní zabere roky, ale asi je to nejpřirozenější cesta. U soutěže se může dostat velmi rychle k někomu, kdo tě nechápe, nebo někoho nasereš a může ti to dát slušně sežrat.
Pandoo: Hudební soutěže můžou být určitě přínosné, ale aby měly smysl, musí se podle mne alespoň částečně opírat o hodnocení odborníků schopných vybrat interprety s nejoriginálnějším a nejaktuálnějším zvukem. Soutěž potom může být užitečným odrazovým můstkem pro vítěze a zároveň zajímavým obohacením úzké alternativní hudební scény v ČR. 1BAND2PLAY je v tomto ohledu skvělý projekt.
Přihlásili jste se kromě 1Band2Play také do jiných soutěží pro začínající kapely?
Bára Zmeková: Měla jsem za sebou už jednu soutěž, která přežila, tuším, jen dva roky. V prvním roce se z ní vylíhl XindlX. Vítěze druhého ročníku, ve kterým jsem se tenkrát ocitla i já, jsem už úplně zapomněla. Když si šel pro hlavní cenu, řekl na pódiu, že je překvapený, protože si poslal jen deset hlasů. Dostal sice briliantovou notu, ale jméno si vážně nepamatuju. To je právě ono. Někdo z takové soutěže dovede vzlétnout a svést se na vlně. A to je super. Jindy vítězství nic neznamená. Mě tahle soutěž donutila vyjít na pódium divadla SeMaFor a poprvé si zazpívat do mikrofonu. Nakonec to nejcennější bylo to, že jsem se mohla potkat s některými lidmi, kterých si vážím, a to celkově považuju za ten důležitější aspekt talentových soutěží.
Kaplan Bros.: S Kaplanama jsme se hlásili jenom do 1BAND2PLAY, zkusili jsme to kvůli tomu vydání desky. Jinak, co je to začínající kapela? Něco jako mladý člověk?
Jested: Do Startéru Rádia Wave.
Pandoo: Minulý rok jsem kromě 1BAND2PLAY vyhrál i Startér Rádia Wave. Obě soutěže mi určitě velmi pomohly, a zároveň se dobře doplňují. V současnosti pracuji na první desce, která bude financována Radiem Wave a vydána časopisem Full Moon.
Druhá část ankety s vítězi předchozích ročníků 1BAND2PLAY bude zveřejněna ve čtvrtek 6. dubna.
Všechny potřebné informace o soutěži 1BAND2PLAY naleznete zde.
Soutěž 1Band2Play probíhá v rámci projektu Full Moon Forum, který v roce 2017 podporuje Ministerstvo kultury ČR.
Jiří Přivřel, mxm 13.04.2021
Jedinečné kulisy scénografů Dušana Jurkoviče a Bohuslava Fuchse, pečlivě připravený program a místní Vincentka jako životabudič. Festival Luhovaný Vincent letos bez nánosu.
Jarmo Diehl 29.03.2021
Ptáme se dramaturga Jakuba Němečka na bující popularitu videotéky Aerovod. Ale dotkneme se i věcí obecných.
redakce 27.03.2021
Jaké je pozadí příprav uměleckého klání v době, kdy i na procházku můžeme jen na hranici okresu? Rozhovor.
mxm, su 23.03.2021
V době zamrzlého kulturního dění se spolek snaží prorážet cesty interpretům a zavřeným klubům formou benefičních streamů na výjimečných místech. Rozhovor.
mxm 16.03.2021
Rozhovor s tvůrci jedinečné kompilace, propojující experimentální elektroniku se slovenským folklórem. Punctum, Punctum Tapes, krásovka.
mxm 15.03.2021
Občanské sdružení Nástupište 1-12 funguje přímo v centru slovenského maloměsta, pod autobusovým nástupištěm. Unikátní prostor? Ano! Rozhovor.
Jarmo Diehl 10.03.2021
Ředitelky festivalu Nikoly Tomanové a projektové manažerky Lucie Devečkové se v rozhovoru ptáme na pozadí festivalových příprav i na slovenské umělecké podhoubí.
mxm 08.03.2021
Syn proslulého slovenského filmového architekta a etnografa začal znovu vydávat folklórní nahrávky z různých oblastí Slovenska, které shromáždil jeho otec spolu se skladatelem Svetozárem Stračinou. Rozhovor.
redakce 02.03.2021
Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.
su 22.02.2021
Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.