Články / Rozhovory

Anketa: Co dnes, co zítra? (promotérská edice, II.díl)

Anketa: Co dnes, co zítra? (promotérská edice, II.díl)

redakce | Články / Rozhovory | 01.05.2020

Předchozí díl ankety byl věnován promotérům, následující dva budou zaměřeny především na hudební kluby, které mají nyní zastavený nebo výrazně omezený provoz. Na otázky odpovídají a zástupci pražských klubů Kaštan a Kulturního centra Klubovna, brněnského Kabinetu Múz a Flédy, českobudějického Velblouda, rožnovské Vrátnice a pořadatel slovenských klubových večerů Plnka a Festivalu Sensorium. Nejistý harmonogram uvolňování provází nervozita, optimismus naopak přináší nově rekonstruované prostory a venkovní zahrádky.

Jak se změní vaše nejbližší aktivity? Je pravděpodobné, že mnoho zahraničních skupin do České republiky, nebo možná dokonce do Evropy minimálně letos nepřijede, chystáte nějakou změnu své dramaturgie? Omezení počtu koncertů a náhradu jiným programem?

ANTONÍN KOCÁBEK (KAŠTAN): Při dosavadním fungování naší vlády si vůbec nejsem jistý, zda zítra nebude vše jinak, takže jsme stále ve vyčkávacím módu. Nicméně ano, už máme například informaci, že Pharmakon, což byl asi „největší” z těch neuskutečněných koncertů u nás, má ČR v plánu až příští rok. Pár kapel - namátkou němečtí blackmetaloví KranK - si už ale zabookovalo náhradní podzimní termín a já pevně věřím, že to není přehnaný optimismus. A méně koncertů určitě nebude, a to už proto, že primárně se na podzimní termíny postupně přesouvají neuskutečněné koncerty z jara.

JIRZA (KABINET MÚZ): Naše aktuální heslo zní "přesouvat". A tak přesouváme. Napřed jaro na léto. Teď léto na podzim. A podzim už šoupeme na další jaro. Je to ohromná zábava a užíváme si to. Pracovat s informacemi a zákazy, které si protiřečí nebo mění ze dne na je prostě nejlepší. Zatím není zcela jasné, jak to bude vypadat s hranicemi u nás, v Evropě, Americe. A podle toho to taky tak vypadá. Už máme podzim/zimu krásně naplánovanou, ale někteří umělci raději přesouvají svá turné až na příští rok. Nicméně stále věříme, chystáme nejen plán B, ale i C a D. Možná to bude celé postavené jen na lokálních umělcích a umělkyních. Kdoví?!

JURAJ HOPPAN (PLNKA, SENSORIUM): Plánovaný program koncertno-klubovej série Plnka presúvame na 2021, resp. na neurčito a namiesto toho chystáme streamovacie sessions, ktorých charakter bude známy čoskoro. V rámci Festivalu Sensorium zvažujeme rôzne scenáre, prípadne aj hybridné formy podujatia. Situácia nás núti rozmýšľať nad novými formátmi a prehodnotiť princípy, na ktorých takéto eventy doteraz stáli.

LUKÁŠ DOLEŽAL (VELBLOUD): Aktuálně jsou zrušené všechny živé akce, připravujeme stream koncertů, připravujeme případný letní festival. Nemáme žádné příjmy a vládní podpory se nás netýkají, čili hledáme brigádníky. Pokud se bude nějaká dramaturgie chystat, tak až podle situace na kulturní scéně. A co se týče dalšího programu, vždycky jsme kombinovali jak koncerty, tak djs produkce, divadelní představení a další.

LUKÁŠ STARA (FLÉDA): Na programu pracujeme kontinuálně. Jak na českém, tak zahraničním. Je pravda, že se snažíme při zahraničním bookingu soustředit spíše na umělce, u kterých není riziko zrušení až tak velké. To znamená hlavně na státy, kde má epidemie relativně dobrý výhled a ze kterých by se k nám při otevření hranic do půl roku mohli umělci dostat autem nebo vlakem. Myslíme si, že i přes tato omezení se nám podaří udržet programový hype na velmi kvalitní úrovni. Navíc od externích promotérů cítíme, že nejde přešlapovat na místě a i oni si nyní rezervují Flédu, až nás jejich jistota na jednu stranu udivuje a na druhou uklidňuje, že naše přílišná opatrnost nemusí být na místě. Samozřejmě také sázíme na mladší publikum, kde snad nebudou obavy z návštěv hromadných akcí tak velké jako u staršího osazenstva.

MATĚJ KUBÍČEK (KULTURNÍ CENTRUM KLUBOVNA): Pro nás je velmi nepříjemná nejistota, kdy a zda vůbec budeme moci spustit letní kino, které je pro nás hlavním letním programem. Koncertní aktivita je přes léto vždy utlumená, takže tady naopak očekáváme, pokud dojde k uvolnění, oproti jiným rokům nárůst. Zahraniční koncerty z jara v tuto chvíli přesouváme na podzim a doufáme, že je bude možné uskutečnit. Větší podíl ale u nás mají vystoupení místních kapel, takže tam očekáváme od podzimu plný provoz, tedy standardně koncerty ve všechny čtvrtky, pátky a soboty.

MARTIN VALÁŠEK (VRÁTNICE): Já stále věřím, že hranice se na podzim otevřou, máme přebookovány koncerty Jarboe a Helen Money, chystáme Okkultokrati nebo Labasheeda, ale samozřejmě je i plán B, že na podzim budou pouze české kapely. Pokud se situace zlepší už v létě, chceme pro vyznavače kultury na Rožnovsku uspořádat pár indoorových i outdoorových koncertů, které v plánu nebyly. Ale to se uvidí.

Máte z dnešní komplikované situace i nějaký přínos? Našli jste čas na rekonstrukci nebo jiné odkládané činnosti?
ANTONÍN KOCÁBEK (KAŠTAN): Samozřejmě, že je nyní čas na různé drobné opravy, které se odkládaly, vyklízení nepořádku atd., kontrolou prošlo celé PA. Ale vzhledem k tomu, že paradoxně asi jako první budeme moci spustit “zahrádku”, soustřeďujeme se nyní hlavně tam. Úklid, malování a tak.

JIRZA (KABINET MÚZ): Protože každý měsíc bez programu nás stojí statisíce z vlastní kapsy, všechny investice jsem museli omezit. A tak máme prostor jenom na kosmetické dolaďovačky nebo vymalování záchodů. V den, kdy se všechno zavřelo, nám přišla z lisovny dodávka našeho prvního vinylového počinu v rámci Kabinet Records - debutová deska kapely Bare Escape. A tak máme čas víc se zabývat výběrem titulů v našem vinylovém království a hledat zázračné chutě v naší veganské restauraci Die Küche.

JURAJ HOPPAN (PLNKA, SENSORIUM): V rámci Sensoria nám situácia poskytla viac času reflektovať festivalovú tému, ktorá sa zrazu pomerne úzko začala dotýkať aj aktuálnej krízy. Vďaka tomu sme napríklad rozbehli sériu rozhovorov Stockpiling Food for Thought s poprednými umelcami a technológmi, ktorá reflektuje aktuálnu krízu a jej možné východiská. Je to skvelý nástroj ako si udržať prehľad o myšlienkach, konceptoch a nápadoch, ktoré tu s nami budú aj po kríze.

LUKÁŠ DOLEŽAL (VELBLOUD): Vzhledem k nulovým příjmům nejsme schopni jakýchkoliv investic. Aktuálně se budeme zabývat budování virtuálních infrastruktur pro náš klub.

LUKÁŠ STARA (FLÉDA): Stoprocentně si budu mnohem víc vážit všech a všeho, co dřív bylo normální jako chleba s máslem. Kontakt s lidmi chybí... Problémy, které se tvářily neřešitelně, určitě budou řešitelné a taky asi budeme dělat víc z domu, alespoň v mimosezónních měsících. Fléda se i za provozu před epidemií upravovala neustále. Průtok lidí v normální době byl vždy enormní, takže se třeba třikrát za rok malovaly celé prostory, aniž by si toho vlastně někdo všiml. Taky máme ještě tak tři zásadní projekty, do kterých jsme se chtěli pouštět každým dalším rokem po sezoně, a pokud by nepřišel Covid, tak bychom minimálně jeden letos v létě realizovali. Není ale možné ustát chod firmy, platit zaměstnance, fixní náklady s nájmem a do toho vesele rekonstruovat za statisíce. V tomto pořadí by to bylo správné, ale museli bychom mít hodně peněz na účtech, což nemáme. A naopak by to nebylo fair ani vůči majiteli, ani vůči našim lidem. Problém je, že nikdo neví, jak dlouho budeme zavření, tím pádem kolik nás tato vynucená pauza bude stát na fixních nákladech. Pouštět se do zásadní rekonstrukce, kdy nevíte, kolik máte na rekonstrukci času a kolik peněz bude stát provoz bez možnosti výdělku, je nereálné. Určitě se pustíme do dílčích oprav, ale zásadnější věci jsou ve hvězdách.

MARTIN VALÁŠEK (VRÁTNICE): V současné době probíhá rekonstrukce barovo-kavárenské části klubu, která byla naplánovaná na prázdniny, a taky jsme redesignovali web. No a makáme na improvizovaném plánu na léto, bookujeme podzim. Nenudíme se.

MATĚJ KUBÍČEK (KULTURNÍ CENTRUM KLUBOVNA): Naše tradiční jarní brigáda, která obvykle trvá dva víkendy, se roztáhla na dva měsíce. Takže je čas podívat se i na věci, které si odsloužily celých deset let, co Klubovna funguje. Kromě údržbových prací máme čas i na nové projekty jako zachycování dešťové vody anebo dokončení nového vzhledu fasády.

Dojde k návratu do stavu před pandemií, nebo se celý systém pořádání koncertů změní? Jak?
ANTONÍN KOCÁBEK (KAŠTAN): Zásadní změnu nechystáme, spíš jde o to, co nám úřady dovolí. Stále chceme být hudebně i kulturně multižánroví, stále chceme být otevření vůči jakékoli aktivitě a nápadům, být k dispozici nezávislým promotérům, a také pokud možno nedělat jen koncerty, ale i nadále přednášky, projekce dokumentů a rádi bychom také našli více amatérských a experimentálních divadel, které by u nás měly zájem vystupovat.

JIRZA (KABINET MÚZ): Tak nějak doufáme, že podzim pojede aspoň trochu. Doufáme, že lidi budou mít chuť chodit na živou hudbu. Otázka - budou mít i peníze? Budou naše hranice i okolních států a světadílů otevřené natolik, aby šlo naplánovat nějaká smysluplná turné. Jasné je, že jakmile tenhle moment nastane, bude nabídka převyšovat poptávku. A bude to chtít čas, než se všechno usadí. A ono se to usadí! Jen ne každý tuhle delší dobu bude schopen ustát. Věříme a přejeme všem, ať to zvládneme.

JURAJ HOPPAN (PLNKA, SENSORIUM): Otázka by možno mala znieť, či by sme nemali začať meniť celý systém sami. S ohľadom na stále prítomnejšiu klimatickú krízu sme poslednú sériu Plnka 2019 koncipovali tak, aby sme čo najviac obmedzili lietanie umelcov, z ktorých predtým cca 50 % prilietalo na koncerty v rámci one-off systému. Emisie spôsobené leteckou dopravou tvoria až štvrtinu celkových emisií v rámci EU. Myslím, že takéto a podobné opatrenia budú nielen žiadané, ale aj nutné vzhľadom na celý rad problémov od oveľa užších rozpočtov na všetkých stranách, až po potenciálne menšiu návštevnosť. Na druhej strane táto situácia môže teoreticky prispieť k väčšej návštevnosti menších klubov, keďže je možné, že tie budú asi menej obmedzené post-Covid opatreniami v porovnaní s festivalmi a ich oveľa väčším publikom. Každá kríza je príležitosťou pre zmenu a aj táto otvára niekoľko dverí, ktoré potenciálne môžu viesť k férovejším podmienkam v rámci rôznych hudobných ekosystémov. Voľba je čiastočne aj na ľuďoch ako konzumentoch: Napríklad Bandcamp sa tvárou v tvár kríze rozhodol vzdať svojich percent zo ziskov a pomôcť tak umelcom. Naproti tomu Spotify so svojim dlhodobo neférovým modelom pre hudobníkov spustil funkciu „tip jar”, o ktorom The Guardian celkom výstižne napísal ako o „facke do ksichtu hudobníkov”.

LUKÁŠ DOLEŽAL (VELBLOUD): Předpokládáme, že celý svět se změní a do stavu před pandemií se již nedostane nikdo. Věšteckou kouli ale nemáme.

LUKÁŠ STARA (FLÉDA): Těžko říct... I když si to nyní nedovedeme představit, dost možná se to všechno vrátí do normálu v příštím roce. Pravděpodobnější ale může být, že se prostě všichni budou muset přizpůsobit. Pokud bude limitace kapacity, což je na podzim velmi pravděpodobné, musíme všichni táhnout za jeden provaz a i české kapely, djs, technici, manažeři, prostě všichni jakkoliv to mají nyní složité, budou pravděpodobně donuceni snížit za těchto skutečností své honoráře, jinak nebude koncert rentabilní. Protože kapele, ani všem dalším nebude možné vyplatit při poloviční návštěvě to, na co byli zvyklí při vyprodání klubu. Ale to jsou spekulace. Kéž by to bylo co nejrychleji za námi a platili jsme všem ještě víc než kdy v minulosti.

MARTIN VALÁŠEK (VRÁTNICE): To je otázka, kterou si kladu. Existuje mnoho scénářů, například lidi mohou přestat chodit na akce a budou doma. Tomu ale nevěřím, spíše to může být opačně, budou chtít zaplnit absťák po živé muzice a budeme mít plné kluby. Což si všichni přejeme. Faktor toho, že v zimě může přijít další vlna virového útoku, může taky sehrát roli. Anebo třeba bude nedostatek peněz, tak se prostě nebudou dělat drahé koncerty. Umění si poradilo i v mnohem horších časech, nebojím se, že bychom to teď nezvládli.

MATĚJ KUBÍČEK (KULTURNÍ CENTRUM KLUBOVNA): Otázka není, jestli se situace vrátí k normálu, ale spíše kdy. Kapely se vždycky budou chtít trmácet v dodávce a posluchači si vždycky budou chtít dát ke koncertu točené pivo a poslouchat na bednách, jejichž výkon se počítá v kilowattech a ne wattech. Takže nějaký hromadný přesun kultury do kyberprostoru bych neočekával.

Info

foto © su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka 20.07.2021

Získaly prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky. Rozhovor o estonském zaříkávání i jednom nástroji pro dvě.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Raül Refree: Potřebuji být inspirován

Michal Pařízek 08.07.2021

Barcelonský rodák Raül Refree má pověst umíněného a talentovaného podivína, který si dělá věci zásadně po svém. Rozhovor, živá vystoupení u nás co nevidět.

Aleš Macenauer (Zapomělsem): Pro mě je důležitá upřímnost a přirozenost

Mária Karľaková 06.07.2021

V letním dvojčísle Full Moonu jsme s Alešem přinesli obsáhlý rozhovor, toto berte jako subtilní teaser, v němž jsme probrali pár dalších témat.

Adriana Světlíková (Nová síť): Kultura si prošla velmi těžkou zkouškou

Jarmo Diehl, su 24.06.2021

Jak se Nová síť snaží zlepšit podmínky pro umělce i kulturní projekty a na jaké problémy naráží nejen během pandemické krize?

Marie Voslářová: Neštěstí v lásce není životní selhání

Adéla Polka 15.06.2021

Paseka letos vydala druhou komiksovou publikaci kontroverzní švédské autorky Liv Strömquistové Nejrudější růže rozkvétá. Rozhovor jsme vedli s její překladatelkou.

Marie Joja (Archipop): Když opuštěné budovy nabídnou nevšední zážitek

su 18.05.2021

Rozhovor o databázi Archipop, jejíž cílem je zmapovat realizace dočasného využití opuštěných objektů.

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace