Články / Rozhovory

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Květa Čulejová | Články / Rozhovory | 12.08.2019

Do jihočeské Dobrše ve dnech 16. a 17. srpna potřetí zavítá jedinečný festival, který přináší české i zahraniční hvězdy spojující prvky lidové hudby s jazzem a world music, klasické skladby s improvizací, mistrovské techniky hry a zpěvu s osobitými způsoby hudební interpretace a hledání nových souvislostí tradiční a klasické hudby. Letošní ročník je věnován práci s hlasem a kromě českých jmen, jakými jsou např. Marta Kloučková, Petr Tichý, Robert Balzar, Ridina Ahmedová a další, se můžete těšit i na setkání s umělci zahraničními, jakými jsou John Potter a Ariel Abramovich, Zsuzsanna Varkonyi, Trio Mediaeval nebo Arve Henriksen a další.

soutěž (pro registrované) o čtyři vstupenky na Dobršskou bránu probíhá do 9. srpna 2019 zde

Arve Henriksen se v posledních dvou desetiletích objevil na mnoha albech labelu ECM, v roce 2018 vydal spolu se slovenským kytaristou Davidem Kollarem u košického vydavatelství Hevhetia desku Illusion of a Separate World. V Pošumaví vystoupí s norským Triem Mediaeval, které bylo založeno v Oslu roku 1997, a dnes jsou jeho členkami Anna Maria Friman Henriksen, Linn Andrea Fuglseth a Jorunn Lovise Husan. Jádro repertoáru představuje monofonní a polyfonní středověká hudba z Anglie, Itálie a Francie, současné skladby psané pro soubor, stejně jako tradiční norské, švédské a islandské balady a písně většinou uspořádané členkami skupiny. Vypadá to složitě nebo náročně? Ale kdeže, ostatně Anna Maria Friman Henriksen mnohé vyjasňuje v několika odpovědích níže.

Vystoupíte na festivalu v Dobrši, co vás napadá, když se řekne hudba a Česká republika?
Velmi se na Dobršskou bránu těšíme! Trio naposledy hrálo na festivalu staré hudby v Praze před několika lety a je skvělé tentokrát představit naši spolupráci s Arvem Henriksenem.

Spojení tří hlasů a trubky je vcelku unikátní, co tato kooperace přinesla do Tria Mediaeval?
Je úžasné mít čtvrtý hlas a další improvizační prvek.

Co vás ovlivnilo, co formovalo váš společný přístup?
Všechny jsme velmi otevřené a rády si poslechneme rozličné žánry a styly. Trio Mediaeval si vždy užívalo tvorbu hudby, která není mainstreamovou, snaží se najít méně známý repertoár. Středověká hudba velmi dobře ladí s lidovou a my měly štěstí, že jsme spolupracovaly se skladateli, kteří psali skladby speciálně pro nás.

S jakým programem se na dobršský festival chystáte?
Budou to skladby z našeho alba Rímur. Jedná se o hymny, lidové písně a improvizace čerpající z islandských, norských a švédských kořenů. V roce 1907 byla v Reykjavíku postavena socha Arnarsona (první norský obyvatel Islandu, pozn. a.) a její kopie byla v roce 1961 umístěna na norské pobřeží v Rivedalu. Obě sochy směřovaly k sobě, oslavovaly spojení mezi Rivedalem a Reykjavíkem a byly inspirací pro naši spolupráci s Arvem Henriksenem. V roce 2007 jsme se poprvé zúčastnili slavnostního ceremoniálu u sochy v Rivedalu. Poté jsme navštívili Reykjavík a začali dávat dohromady první nápady na nový program spojující skandinávskou hudbu a norské lidové písně, které hraje trio od prvního setkání v roce 1997. Improvizace byla vždy přirozenou a důležitou součástí severské ústní tradice a my jsme během posledních deseti let měly štěstí, že jsme se zapojily do nových projektů s norskými jazzovými hudebníky a improvizátory. Inspirace a kreativita, kterou vnesli do naší hudby, pro nás byly nesmírně významné.   S Arvem jsme všichni čtyři společně strávili několik letních sezón u krásného fjordu Dalsfjord a právě zde se zrodila většina hudby, která zazní. Na Dobršském festivalu  oslavíme tři světce slavnými středověkými kostelními písněmi: norský zpěv pro jeden hlas oslavující sv. Sunnivu, švédský věnovaný sv. Birgittě a dvouhlasá píseň svatého Magnuse z Orkneje. Těžko si to dnes dokážeme představit, ale až do pozdního středověku byly náboženské vícehlasé zpěvy slyšet relativně málo, ať už v kostele nebo jinde. Jednohlasý zpěv byl základ, na kterém byla založena téměř veškerá hudební zkušenost. 

Písně Rímur jsou jedinečnou islandskou tradiční formou rýmujícího se narativního verše. Byly původně zpívány zpěvákem nebo zpěvačkou, kteří putovali od jednoho stavení ke druhému, aby si vysloužili pohoštění. Stejně jako většina skandinávských lidových písní byly po staletí předávány ústně. Ve dvacátém století začali etnografové a sběratelé lidových písní nahrávat tyto nádherné písně, a bylo tak přepsáno a uchováno velké množství melodií. Přijeďte si je poslechnout.

Info

Dobršská brána
16. – 17. 8. 2019
Dobrš
fb festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Ai Fen

redakce 26.02.2020

Ai fen je nový sólový projekt polsko-čínské hudebnice a producentky Eweliny Vlcek-Chiu, známé z witchwave dua Ba:zel.

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.