Články / Profily

Když byl trip-hop ještě mladý: Archive

Když byl trip-hop ještě mladý: Archive

Jáchym Krohe | Články / Profily | 27.11.2012

Archive jsou pozoruhodná parta. Doma v Británii zůstávají i po šestnácti letech prakticky neznámým jménem, zatímco na kontinentální scéně jsou na roztrhání. Možná je to způsobem, jakým procházejí mezi žánry a míchají trip-hop s post-rockem, elektronikou a orchestrálními prvky, možná jen dostatečně vybočují z trendu, aby ukázali, že si budou dělat, co chtějí, za každou cenu. V létě tenhle londýnský kolektiv vydal už svou devátou řadovku With Us Until You Die, se kterou vyjel na rozsáhlé evropské turné, a 2. prosince se zastaví i v pražské Lucerně. Ale pojďme se podívat hlouběji do archivu.

Darius Keeler a Danny Griffiths, dnes už veteráni ostrovní elektronické scény, za sebou v polovině devadesátých let pálí mosty v podobě breakbeatového počinu Genaside II a jeho popel sypou do bristolského triphopového proudu. Už první deska Londinium dokazuje, že srovnání s temnější atmosférou Massive Attack je na místě. Keeler s Griffithem se ale nehodlají nechat žánrově označkovat, a přizvou ke spolupráci rappera Rosko Johna a íránskou zpěvačku a archeoložku Royu Arab. Breakbeatový a hardcorový odkaz je ještě jasně znatelný, ale už se pomalu vynořují barokní a klasické kompoziční postupy, které definují podobu Archive až do dneška. V zájmu zachování dynamiky věcí se však ihned po natočení alba Rosko vrací zpět k hip-hopu, Roya k archeologii a Archive čím dál víc sympatizují s prog-rockem. Následující alba Take My Head a You All Look the Same to Me už zůstávají ve stínu debutu. Na další čtyři roky se ke kolektivu přidává Craig Walker a fanoušci musejí skousnout rezignaci na ženské vokály i triphopovou nálepku, které se Archive chtějí za každou cenu zbavit.

Čas se nezpomaluje, to jenom rychlost, jak říká text k Kings of Speed, a přichází doba dalších změn v přístupu i personálu. Album Lights uvádí slova „Step by step, you're gonna make yourself feel better“ a předjímají náladu dalších let. Archive se vrací ke kořenům, k té podivné tenzi, kterou sdílí s Massive Attack a Portishead, a natáčí Controlling Crowds. Daleko dramatičtější tón, temnější kooperace klavíru a syntezátorů a návrat Rosko Johna do sebe zapadnou jako rukávy svěrací kazajky. Odvážné výkřiky „The world is my playground too and I refuse to follow“ z úvodní skladby rezonují celým albem a boj se systémem se tak nějak stává zápasem se sebou samým. Kam až může sebereflexe dojít, ukazuje i videoklip k Bullets, největší hitovce desky a pro mě snad i celé diskografie.

Aktuální With Us Until You’re Dead krouží čím dál blíž kolem středního proudu, ale i psychedelie, orchestrálních kompozicí a vlastně všeho, co kdy v historii kapely fungovalo. Začátky jsou konfrontovány se současností v symfonické souhře úctyhodných dvanácti kolaborantů. Od Controlling Crowds se With Us… liší nejen znásobením členů, ale i tematicky; těžko byste na albu hledali něco, co není lovesong. Konspirační teorie dokonce tvrdí, že většinu textů k albu napsala Celine Dion, ale verše typu „I’m mentally fucked“ nás vyvedou z omylu. S Archive musíme nakládat opatrně, nelze zobecňovat ani dělat unáhlené závěry. Je třeba věc přezkoumat osobně, ať už v Lucerně nebo jinde, kde začíná introvertní zima, a zavzpomínat na doby, kdy byl trip-hop ještě mladý. Remember how you died in me, so violently, quietly.

Info

Archive (uk)
www.archiveofficial.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Liraz aneb retropop s příčinou

Jiří Moravčík 12.07.2021

Zatímco v izraelském seriálu Tehran hraje zpěvačka Liraz Charhi agentku Mossadu, na pop-rockovém albu Zan dokazuje, jak napínavé může být tajné natáčení s íránskými hudebníky.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Co je to dneska videoklip? (Na vlastní oči: David Kořínek)

Karel Veselý 07.01.2021

David Kořínek (Rafani) současnou hudbu sleduje se stejným zájmem jako umění a to mu dává šanci oba světy, které se v mnohém ovlivňují, zodpovědně srovnávat.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Z okraje společnosti do kulturního kánonu (Grime)

Jakub Šíma 07.01.2021

Prošel cestu, na které dokázal dát hlas lidem z okraje společnosti, aktivizoval je a nabídnul vzory, s kterými se mohli ztotožnit. Grime.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Buď řeznickej pes (Michael's Uncle)

mxm 06.01.2021

Někdy v jednadevadesátém kdosi zazvonil za dveřmi v paneláku uprostřed hornického sídliště... Maxim týrá paměť v rubrice Kult. Michael’s Uncle.

Full Moon Stage 2021: The Membranes

redakce 06.12.2020

Comebacky jsou módou i prokletím posledních let. Jeden takový budeme mít na Full Moon stage na Colours. A bude to nejvíc.

Full Moon Stage 2021: The Sweet Release Of Death

redakce 05.12.2020

Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?

Full Moon Stage 2021: Lonker See

redakce 04.12.2020

Lonker See si zakládají na neustálém překvapování posluchačů i sama sebe, své dobrodružné kompozice staví na improvizovaných základech. Vyzkoušíme na nadcházející Full Moon Stage.

Full Moon Stage 2021: I Like Trains

redakce 03.12.2020

Neúnavný taneční beat a angažované a buřičské texty, to je čtvrtá kapela naší Full Moon Stage.

Full Moon Stage 2021: Repetitor

redakce 02.12.2020

Radost z hluku. Srbská formace Repetitor představuje to nejlepší z bělehradské alternativní rockové scény.

Full Moon Stage 2021: Vanishing Twin

redakce 01.12.2020

Chvílemi na riviéře z černobílého francouzského filmu, chvílemi na bláznivé vesmírné stanici. Seznamte se s druhou kapelou Full Moon Stage.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace