Články / Rozhovory

Arnii (Onyx): Jakákoliv represe je špatně

Arnii (Onyx): Jakákoliv represe je špatně

redakce | Články / Rozhovory | 18.02.2019

Pokud se pohybujete po pražské elektronické scéně, vymetáte kluby centrální, periferní i příměstské, ty na povrchu a zejména ty na okraji nebo několik sáhů pod zemí, museli jste narazit na akci pořádanou Onyx. Za rok stihli obšancovat Pragotron Bar, Klub FAMU, Ankali i Stalina, nepotopil se s nimi ani Altenburg 1964. Zprostředkovávají sety místních i zahraničních producentů, sledují minimal i to, čemu říkají “hypnotic aesthetic”. Jejich záběr zahrnuje drone, ambient, dub techno i techno v kombinaci s vizuálními i světelnými instalacemi. A jako takoví dostali v rámci festivalu Žizkovská Noc na starost kurátorování klubu Fuchs2, kam hodlají přivézt to nejlepší z… Ale proč předjímat, že ano, Arnii si do toho mluvit nenechá.

Kdo přesně stojí za značkou Onyx?
Onyx vytvořili dva multižánroví umělci - Orkhan a já, Arnii. Pocházím z Gruzie a Orkhan z Ázerbájdžánu. V Praze jsme našli svůj nový domov. Inspirování undergroundovou scénou postsovětských republik jsme se rozhodli věnovat projektu, který by spojoval lidi sdílející naše zásady, cíle a vize. Onyx je směsicí toho, co milujeme a pro co žijeme, tedy harmonie designu a undergroundové elektronické hudby. Nyní Onyx funguje také jako série eventů. Působím jako DJ, rádiový moderátor, promotér a Orkhan zase jako audiovizuální umělec i autor světelných instalací.

Jak jsou vaše eventy zaměřené? Jste vymezeni stylově?
V tom, co děláme, jsou zároveň obsaženy hlubší, temnější i jemné elementy, které nacházíme jak v grafickém designu, tak v hudbě. Světlo a celková atmosféra jsou pro nás důležité, stejně jako umělci, kteří na našich akcích hrají. Většinu světelných instalací na Onyxu vytváří Orkhan, ve výjimečných případech ke spolupráci přizveme také další lokální umělce. Jedním z našich nejoblíbenějších je Honza Slanina, který spolupracuje s XYZ Project a s Ankali.

Fungujete cirka rok a půl. Co za sebou vidíte, když se podíváte zpátky, co se nepovedlo?
Za celkem krátký čas se nám podařilo do Čech pozvat umělce a DJe, o kterých jsme dříve jen snili. Je až neuvěřitelné, kolik skvělých lidí jsme za poslední rok potkali a s kolika jsme se spřátelili. Jsme vděční za každého, s kým jsme spolupracovali. Pyšní jsme třeba na akci nazvanou Onyx Nearvy Rave, která se konala minulé léto na Altenburgu 1964. Event vznikl jako spolupráce mezi důležitými pražskými DJi a promotéry. Tento rave spojil naše kamarády, jejich kamarády a mnoho dalších lidí. Tančilo se až do rána a byla to opravdu jedna z nejkrásnějších akcí, které jsme zorganizovali.

Střídáte prostory, akce jste dělali v Klubu FAMU, v Pragotronu, Punctu, Ankali, na Altenburgu a určitě i jinde. Kde je to pro vás ideální, která specifika vám vyhovují, která méně?
Ankali je velmi speciální místo, které toto město potřebuje. Jejich bookingy jsou svěží, někdy až futuristické a temná atmosféra, kterou klub má, zaujala DJe a umělce natolik, že se do Ankali rádi vrací. Lidi z Pragotronu a Altenburgu jsou jedni z nejmilejších a nejvšestrannějších, které jsme kdy potkali. Proměna starých industriálních prostor na pop-up kluby je jádrem undergroundové kultury. Altenburg 1964 je jedním z nejzajímavějších projektů v Praze, a to za velmi dlouhou dobu. Hodně jim dlužíme. Velké Onyx akce začaly právě s těmito lidmi na Nákladovém nádraží Žižkov, od té doby jsou lidé z Altenburgu a Pragotron baru našimi velmi blízkými přáteli.

Jaké to bude na Žižkovské Noci v klubu Fuchs2, kde, tuším, najdete působiště?
V březnu Onyx spolupracuje se Žižkovskou Nocí na velmi různorodém line-upu, hlavní stage bude patřit DJkám z české a gruzijské undergroundové scény. Pozvali jsme Tigerhead, která patří k nejobsazovanějším a technicky nejzručnějším DJům z Čech. Nyní žije v Berlíně a vystupuje pod labelem Killekill. Dalším headlinerem, tentokrát z labelu Klockworks, bude Newa, gruzijská DJka a producentka, která si zahrála po celém světě s takovými umělci, jako jsou Ben Klock, Dax J, SNTS, I Hate Models, Schwefelgelb nebo Developer. A nakonec, z Tbilisi přijede Nicole, skvělá promotérka a selektorka. Na druhé stagi zahrají DJs z pražského labelu Harmony Records a taky já.


Jak se díváte na pražskou elektronickou scénu, kam se pohnula za posledních pár let?
Pražská elektronická scéna nyní prochází zajímavým bodem svého vývoje. Ilegální párty, které se za posledních šest let konaly ve skladištích, se přeměnily na nové, fungující kluby. Lidé, kteří stojí za mými oblíbenými pražskými parties, teď pořádají ambientní koncerty a vedou nejlepší techno kluby v Čechách. Je velmi zajímavé sledovat, jak se jednotliví promotéři postupně mění a vyvíjejí. Onyx se určitě chce stát přesně takovým důvěryhodným zdrojem unikátní atmosféry a obsahu.

Na jaké akce chodíš, když na nich zrovna nehraješ? Nebo naopak jen do divadla, na výstavy?
Mám rád parties Rare a Kosmospiel. V Ankali mám oblíbené večery Kindergarten a Archiv Teknologi, na kterých hrají skvělí umělci. Pokud mám náladu na rave, jdu na CUKR. Nové oblíbené místo je Luft na Letné, kde DJ rezidenti z Ankali, PSJ a Moreti, vaří jednu z nejlepších káv ve městě. Taky mám rád experimentální koncerty, které pořádá Radio Punctum. Zanedlouho organizují ambientní sleepover, který byste rozhodně neměli zmeškat. Párty, které pořádají Harmony Records, jsou z mých nejoblíbenějších. Snaha a objem práce, kterou kluci vkládají do svých eventů, jsou neuvěřitelné. A chybí mi Nite Vibes...

Na Soundcloudu máte Onyx-303. Počítám, že to asi neznamená odkaz na rok, kdy císař Dioklecián rozpoutal pronásledování křesťanů?
Nevím toho o Diokleciánovi moc, ale myslím, že to byl vůl. Jakákoliv represe je naprosto proti ideologii Onyxu. Netolerujeme projevy nenávisti, rasismu či homofobie. Číslo 303 vyjadřuje náš respekt k alfě a omeze, která ovlivnila house, acid a techno, k legendárnímu basovému syntezátoru Roland TR-303.

Info

fb pořadatele

Žižkovská Noc 2019
21. - 24. 3. 2019
Praha
fb událost

foto © Jan Rozsypal

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Douška vydavatelská: Agrose

redakce 02.03.2021

Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.

Vysílač (Žižkovská noc): Dostat se mimo bubliny

su 22.02.2021

Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.

Simona Blahutová: Od Igráčka k Hitlerovi a zase zpět

prof. Neutrino 15.02.2021

Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.

Olaf Olafsonn: Experimenty jsou mi blízký

Anna Mašátová 03.02.2021

Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.

Rudi Rus: Metal tu bude navždy

Ondra Helar 29.01.2021

Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.

David Pešek, Amrit Sen (SANANIM): Pečovat o sebe hudbou

Jarmo Diehl 26.01.2021

Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace