Články / Recenze

Asi milionkrát násilnější, zběsilejší a nasranější – Death Grips

Asi milionkrát násilnější, zběsilejší a nasranější – Death Grips

Jakub Šíma | Články / Recenze | 05.02.2013

Death Grips jsou zjevení. Jasně. Jako jediný projekt, který snese stylové srovnání, mě napadá dnes už polozapomenuté album The Brotherhood of the Bomb od Techno Animal. Avšak s nezbytným dodatkem, že Death Grips jsou asi milionkrát násilnější, zběsilejší a nasranější/zoufalejší. Lomítko proto, že opravdu není jasné, která z těch emocí převládá. Kecám - nepřevládá ani jedna, ale pouze neverbalizovatelný pocit jejich křížení, navozující sklony k fatalismu i u největšího obhájce svobodné vůle. Ostatně génius/blázen, který je upsal k major labelu, si toho musel být sakra vědom. Ale ani on nedohlédl dost daleko, aby pochopil, že tahle banda jejich pravidla respektovat nebude. Death Grips nečekali a místo labelem požadovaného vydání desky příští rok ji dali na web ke stažení zdarma. Nutno podotknout, že s coverem, který jednak jasně vyjadřuje jejich postoj a zároveň působí mindráky i průměrně vybaveným pornohercům.

No Love Deep Web začíná tam, kde The Money Store skončilo. Místo basových linek opět přicházejí dálnice basového násilí, ruchová pozadí, masivní pokroucené industriální samply a bez varování nastupující bolestivé přechody. Katarze přichází jen na začátku tracku, a to s ohledem na brutální konec tracku předchozího. Motivy samplů a zvuků jsou sice pokaždé z jiné továrny, ale všechny z jednoho pekla. Bubny, syntezátor a desperátní Burnettův rap se mlátí pohrabáčem přes hlavu v tavícím kotli jménem Death Grips, který tvoří právě Stefan „MC Ride“ Burnett a produkční tým Zach Hill a Andy Morin. Proměnlivá rytmika, která nedává vydechnout a odporuje všem posluchačským návykům, je občas vystřídána monotónně repetitivním industriálním samplem ženoucí k meditaci na téma „Jak sem si sakra moh’ myslet, že život neni jenom utrpení?“ V historii umění by se jistě daly najít různé způsoby vyjádření směsi hněvu, nasrání a zoufalosti, ale ještě nikdo jim nepostavil sonický pomník, který by byl uplácán jen z nich samých, bez příměsi tradičních hudebních postupů. Ztráta posledních hudebních iluzí se zdá být nevyhnutelná.

Death Grips jsou přísně organičtí. Hledat lechtivé podtóny nebo zašifrovaná sdělení je ztráta času. Zvuk se snoubí s textem do kongeniální podoby. Zůstávají pouze dvě otázky: „Nejsou Death Grips skupinou paranoidních maníků?" a „Kde se v jednom člověku bere tolik zoufalosti, nenávisti a agrese najednou?" Tvrdit, že jsme našli odpověď, znamená lhát sám sobě. Pochybnosti musí zůstat. Snaha o racionalizaci je předem odsouzena k neúspěchu. MC Ride tlačí na hranu silou deseti Zekonů a ví, že polevit znamená zemřít. Na Death Grips musíte mít náladu - náladu běhat maratón v minovém poli. Jediné správné přesvědčení je fatalismus, nic jiného se nepřipouští.

Srovnávat No Love Deep Web s The Money Store je jako srovnávat vodu ze dvou různých lahví stejné značky. Chuťově je vše stejné, jen v té druhé je možná trochu víc industriálně-noiseových minerálů a vyšumělo pár bublinek. Ale bez pohledu na etiketu byste to ani nepoznali. Death Grips jsou fenomén, jehož budoucnost se nedá předpovědět, pouze věštit bláznivou Sibylou, jejíž předpovědi jsou přinejmenším dvojznačné.

Info

Death Grips - No Love Deep Web (self-released, 2012)
http://thirdworlds.net/main

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace