Články / Rozhovory

Bára Netopilová (KUMST): Tenhle proces nikdy nekončí

Bára Netopilová (KUMST): Tenhle proces nikdy nekončí

Adéla Polka | Články / Rozhovory | 04.04.2023

KUMST, kreativní místo, které uprostřed Brna skýtá zázemí nejen mnoha kreativcům, ale pořádá pravidelně tematicky laděné přednášky, zve hosty, odborníky z různých oborů, organizuje výstavy nebo nabízí sdílené Huby za „hubičku“. Na chodbě je možné zahrát si na piáno, na dvorku si koupit kvítko u Kvítka v bytě a obecně nasát atmosféru volné a svobodné tvorby. Během měsíce dubna a května se na KUMSTu mihnou lidi, kteří nějakým způsobem ovlivňují veřejné vnímání hudby a budou sdílet své zkušenosti. O tom, jak celá akce funguje a na co se těšit, jsme si povídaly s Bárou Netopilovou, komunitní kurátorkou, hlavou projektu.

Pověz, co je to vlastně KUMST?
Patříme pod Jihomoravské inovační centrum, který existuje dvacet let a který se zabývá rozvojem podnikání u více technických firem, my mluvíme ke kreativcům a za dva roky ostrýho provozu jsme si vyzkoušeli určitý narativ a taky vyhodnotili řadu potřeb, který při snaze živit se tvorbou u kreativců přichází. Vznikl tu tak třeba herní inkubátor, kde poskytujeme mentoring start-upovým herním projektům, nebo FabLab, veřejnosti přístupná dílna digitálních řemesel. Dlouhodobě se zaměřujeme taky na vzdělávání v konkrétních oborech a najdete u nás jak hard akce zabývající se daněmi či právem, tak se rádi bavíme o penězích a zjišťujeme třeba „kde vzít prachy“ nebo jak si pomocí správné cenotvorby o ně říct.

Takže KUMST učí kreativce vydělávat?
Zkoušíme to! Proto do panelových diskusí zveme odborníky, kteří se už v konkrétním oboru uživí, bohužel často slyšíme, že to jde, ale blbě. Je až zarážející, jak často se stane, že vybraný odborník odpoví „To vás zklamu, já se živím něčím jiným“ nebo vysvětlí, že jde o směs strastiplného kloubení několika kreativních činností. V tom vidím ještě velkej kus práce. Je potřeba se bavit o tom, že i profíci v oboru pořád hledají způsob, jak se uživit. Zároveň jde často právě o správné nacenění, což mě přivádí k heslům, která najdete v claimech našeho KUMSTu: „prodat, ale nezaprodat“, „ vydělej si tvorbou“ apod.

Není to strastiplné i pro vás? Jaká je strategie?
Já v tom vidím obrovskej potenciál a bezpochyby i výzvu. Na KUMSTu se hledají možné cesty a toto know how chceme předávat dál… Jedním ze způsobů je nejen vzdělávací event, ale i následné setkání s lidmi z podobných oborů. Chceme, aby byl KUMST takovej kotel, kde to vře otázkama.

Co bylo klíčem pro výběr programu „měsíce hudby“ a komu je určen?
Klíč byl ve zjišťování potřeb jak uvnitř komunity – tedy hudebníků, studií, producentů –, tak u hybatelů dění, jakými jsou Kabinet múz, asociace klubové hudby BACH nebo festivaly. To je práce komunitní kurátorky, která to dá všechno dokupy. Přijít na KUMST můžou jak lidi, co mají prostě hudbu „jenom“ rádi, tak profesionálové, kteří chtějí svoje počínání v hudbě posunout dál. Budete se v rámci programu zabývat více hudbou nebo spíš zvukem jako takovým? Napůl. Výstava je vyloženě o zvuku, ale přednášky budou spíše o hudbě, o trendech na alternativní, ale i popové scéně. Třeba přednášky Pavla Klusáka a Karla Veselého doplní projekce klipů.

Jejich přednášky mají přilákat mladé psavce? Nebo půjde o debatu okolo současné podoby hudby?
Setkání s profíky z oboru je pro psavce o hudbě vždycky cennou inspirací. Půjde nám ale i o to vyvolat diskusi o současném pojmu úspěchu v české pop music a jak se tento fenomén měnil v čase. V éře internetu je všechno mnohem divočejší, nepředvídatelnější a dobrodružnější. Jaká v tom všem je pozice hudební/ho publicisty/tky? Budeme řešit, do jaké míry mají dnes smysl žánrové škatulky a od čeho se odvíjí úspěch, když už dnes není vyhrazen jen pro mainstream, jako tomu bývalo dřív. Publicista by měl umět tyto fenomény vysvětlovat veřejnosti. Jak to dělají Klusák s Veselým, si přijďte poslechnout 24. dubna.

Co přináší výstava PřístavVlna KUMST, která má dnes vernisáž? Je interaktivní?
Nebude úplně interaktivní, ale určitě bude inspirativní. Hlavně v tom smyslu, jakým způsobem lze zvuk zaznamenávat a zpracovávat. Třeba Martin Marek, jeden z umělců, pracuje s absencí zvuku, tedy nabádá k neustálému poslechu - například k naladění se na atmosféru prostor KUMSTu, a to skrze kaligrafii na prostorové velkoformátové instalaci. Výstava bude celkově zkoumat různé přístupy k práci se zvukem v kontextu využívání různých médií, která slouží pro zaznamenávání, přesahy, volby materiálů, tvůrčích kanálů a formy zprostředkování. Kromě Martina Marka bude možné si poslechnout záznam zvuku od Poliny Khatsenka a vidět experimentální dílo Jiřího Suchánka. Jejich projekty divákovi umožní ponořit se do vnímání různých přístupů k práci s médiem, ale mohou vést také k zamyšlení, jak jsme médiem ovlivňováni ve veřejném prostoru. Výstava potrvá do 28. dubna.


Co čekat od přednášky o právu, kterou povedou advokáti kanceláře Štaidl a Leška?
Budeme se bavit o konkrétní problematice práva a licencí v hudbě a tam jde hlavně o OSA, Intergram, kteří sice zastupují hudebníky a majitele autorských práv, ale zároveň generují řadu problémů. Například složitý a nejasný proces vybírání poplatků. Nedostatek transparentnosti, což vyvolává otázky, jestli jsou vybírané poplatky spravedlivé. Na tuhle akci se osobně strašně těším. Po přednášce bude totiž následovat vystoupení kapely Jelení Lawyers, což je duo právníků a jejich texty plné ostrého humoru zaměřeného na českou politickou scénu dokáže hodně pobavit.

Jací hudebníci na KUMSTu fungují, co jim nabízíte?
Sídlí u nás jak mladí a nadějní umělci jako Blue Uandi, tak třeba Mike Roft, což je už zavedený label, kterej si k nám přestěhoval studio, a teď tu vznikají nahrávky pro celkem slavný jména. Ale nahrávací studio může sloužit i našim členům a můžou tam vznikat fajn spolupráce. Funguje u nás i například DJka a producentka Zuzana Martincová. Jinak můžeme na KUMSTu poradit právě s autorským právem, financemi nebo propojit konkrétní hudebníky s lidma z gameingu nebo filmu. A tam pak už můžou vznikat zajímavý věci, kdy naši vývojáři třeba vytvoří hru s hudebním podkladem skvělýho brněnskýho hudebníka. Ale ještě uvidíme, na hudbu se v KUMSTu zaměřujeme poprvý a já si představuju, že porozumění potřebám týhle oblasti, vlastně jako kterýkoliv jiný, bude nekončící proces, ze kterýho budou vznikat způsoby, jak ty potřeby naplňovat. Vlastně se na to dost těším, je to výzva.

V květnu u vás budou debatovat Pavel Uretšlégr, který stojí za hudebními cenami Vinyla nebo festivalem Beseda, Jiří Pospíšil z Kabinetu Múz a manažerka a bookerka Julie Dudová, moderovat to bude Jan Barnet z festivalu Rosnička. Je program určen primárně kapelám, které začínají koncertovat?
Budeme se bavit s lidma z alternativní scény o tom, jak celý trh vypadá, což může zavánět depresí, ale o tom by to být nemělo. Já osobně si myslím, že problémy s penězi vyvažuje komunita lidí, která třeba kolem Kabinetu nebo Besedy vznikla. Ten obrovskej kus práce se dá těžko přepočítávat na počet prodaných alb, ale ukazuje to, jak fungují vztahy a že hudba ty vztahy propojuje a dost možná vytváří. Určitě to bude zajímavý pro hudebníky, kteří chtějí vědět, jak výběr pro kluby nebo na festivaly v praxi vypadá. Nebo co pro kapelu znamená nebo neznamená vydání vlastního alba. Podle mě to bude hodně praktický a bude prostor na konkrétní dotazy. 

Kam se návštěvník na KUMSTu všude dostane?
K dispozici budou prostory v přízemí, tedy výstava, stál a předsálí. Tyhle prostory prošly příjemnou rekonstrukcí v duchu architektury „adaptive reuse“, kterou razili naši architekti ze studia KOGAA a designerka Denisa Strmisková. Ve zkratce jde o to, jak dát původním budovám nové funkce: nebourat, neodstraňovat, nenahrazovat, ale přidávat, proměňovat a znovu využívat. Do otevřených ateliérů našich členů ale jít nepůjde, na to máme jiné akce během roku.

Co může udělat mladý umělec pro to, aby se dostal do komunity KUMSTu?
Máme komunitu členů, kteří mají na KUMSTu ateliér, studio či kancelář, to je to užší jádro. V širším slova smyslu ale tvoří ekosystém kreativců v Jihomoravském kraji všichni, kteří nějakým způsobem tvoří. Nejlepší je přijít na některou z akcí a zjistit, co všechno nabízíme, přímo na místě. Jedná se třeba i individuální setkání s experty, kteří kreativcům poradí v konkrétní situaci, kterou řeší. Někdy může jít o nastavení reklamy na sociálních sítích, jindy o tvorbu webu nebo třeba napojení na možný zdroje financování. Tím, že jsme veřejná služba, máme řadu těchto konzultací úplně zadarmo. Informace jsou i na Facebooku a Instagramu kumstbrno a na webu www.kumstbrno.cz.

Info

KUMST
web hubu

foto © se souhlasem Báry Netopilové

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace