Petr Janiš | Články / Recenze | 22.11.2014
Bylo by zřejmě zbytečné zmiňovat veškeré aktivity, kterými se Martin Reiner zabývá a věnuje. Tedy alespoň telegraficky – jedná se o básníka, spisovatele, nakladatele a aktivního organizátora kulturního dění nejen brněnského.
Podobně jako v románu Lucka, Maceška a já se i ve své dosud poslední knize Básník. Román o Ivanu Blatném zabývá detailněji osobou Ivana Blatného, který může být úspěšně považován za pozapomenutého českého básníka, jenž se narodil v Brně, kde žil až do své emigrace v roce 1948. V anglickém vyhnanství, konkrétně v psychiatrické léčebně, zemřel o dvaačtyřicet let později.
Blatného životní osud by se dal považovat za Reinerovu obsesi. Ať je pravda jakákoliv, čtenář mu za to může být vděčný, protože jeho kniha stojí za přečtení. Ačkoliv samotný název může svádět k úvahám, že se jedná o další nudnou (akademickou) biografii, nenechte se zmást! Sám Reiner knihu považuje spíše za literární koláž než román, a proto je možné „vidět“ Blatného životopisná data v širších souvislostech a v zajímavé formě, která předčí pouhé předložení suchopárných a nudných informací.
Primárně jde v románu o jednoho z největších českých básníků – o Ivana Blatného (Kolářovými slovy „...on i na hajzl chodí jako básník...“), o jeho přátelství s Jiřím Ortenem, hraničící až se sebevražednými sklony („...Jde o jediné, Jirko, datum!”). Díky Reinerovi se kolem brněnského básníka objevují nejen postavy, které jej v průběhu života obklopovaly, ale také jejich charaktery, jež se v průběhu času a politických okolností měnily. Tato proměna se u Blatného přátel nejvíce projevila v roce osmačtyřicátém, po básníkově emigraci. Osoba, která byla označována za básnickou naději poválečného Československa, byla prohlášena personou non grata. Lidé, kteří Blatnému plácali po zádech, mu do nich najednou bodali nožem.
Reinerův román skýtá možnosti opětovně prožít historické události, které jsou pro většinu čtenářů známé už jen z historických pramenů – ať už se jedná o dobu spojenou s první republikou, nálety na Brno v průběhu II. světové války nebo poválečnou společenskou euforii a taky komunistický převrat, který „postavil“ svět na několik desetiletí vzhůru nohama.
Podobně jako život Ivana Blatného je i Reinerova kniha rozdělena na dvě zásadní části, lapidárně nazvané „Brno“ a „Anglie“. Brněnská část zaštiťuje období, kdy se o básnících mohlo uvažovat jako o kulturních celebritách známých z dnešních dní a u nohou jim neležel pouze svět, ale také jejich oddané fanynky. Část věnovaná anglické dobrovolné emigraci má podobnou atmosféru jako pověstné anglické počasí, smíšené s tehdejším černobílým rozdělením světa na dva nesmiřitelné bloky: kapitalistický a socialistický. Blatného stihomam a neznalost jazyka se projevuje izolací, kterou může přežít jedině dobrovolným pobytem v psychiatrických léčebnách.
Každá z kapitol je uvozena úryvkem básně související s životním osudem Ivana Blatného, což může mít nenásilnou formu znovuobjevení poezie jako takové. S Reinerem lze tak Blatnému téměř nahlížet přes rameno, našlapovat v jeho životních stopách a „cestovat do hlubin básníkovy duše“ na pozadí zhmotňující se (nejen) brněnské minulosti a reálií, podobně jako je tomu v knihách Jiřího Kratochvila.
Martin Reiner – Básník. Román o Ivanu Blatném (Torst, 2014)
www.martinreiner.cz
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.