Články / Rozhovory

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 29.08.2019

Celá ta situace připomínala film Johnny English, kde si Rowan Atkinson hraje na Jamese Bonda. Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání. „Přijde ti stream pod jménem Anne Ballard,“ psali z labelu. Stream byl otevřený pouhých dvacet čtyři hodin, zda platily názvy skladeb, bylo těžké říct, název alba tam nebyl vůbec. Když jsem následující den začínal rozhovor s Bernardem Sumnerem otázkou, jestli není trochu divné mluvit o desce, která nemá název, a jestli mají nějaký krycí, nastalo na druhé straně trapné ticho. „Ty jsi nedostal materiály?“ „Ne, jen stream pod nickem Anne Ballard.“ Po chvíli dohadování vyšlo najevo, že (pravděpodobně kvůli konspirační mánii) mi z Mute zapomněli poslat detaily k albu. Příjemný a nečekaně veselý anglický gentleman se tím naštěstí nenechal rozházet a pár minut po skončení rozhovoru konečně přišly slíbené materiály. Dokument se jmenoval Double Espreso a aniž jsem ho otevřel, vyslal jsem na label dotaz, zda to je ten inkriminovaný titul novinky. Ne, ta se jmenuje Music Complete, dozvěděl jsem se, Double Espresso je krycí jméno pro New Order. Konspirace byla kompletní. (Koncert New Order už třetího října ve Foru Karlín!)

Nový materiál zní zajímavě bohatě a barevně, je taneční, nečekaně elektronický, ale zároveň jsou tam slyšet sbory, smyčce a spousta akustických kytar. Jak jste k tomuto zvuku došli?
New Order byli vždycky hybridem mezi elektronikou a akustikou, snažíme se mezi nimi najít cestu a porozumění. Je vlastně s podivem, nakolik si například akustická kytara rozumí s elektronickými beaty. Byli jsme zvyklí používat naprogramované smyčce, takže setkání s pravým smyčcovým kvartetem pro nás bylo úplně něco nového a vzrušujícího. Bylo pozoruhodné sledovat všechny ty hudebníky, jak poslouchají písně, které jsme nahrávali společně. A myslím, že to bylo zajímavé i pro ně.

Poslední alba New Order byla úplně jiná...
Přesně toho kontrastu jsme chtěli docílit. Poslední alba byla hodně kytarová, přímočará, teď jsme se snažili o něco jiného. Tehdy jsem si osobně potřeboval odpočinout od syntezátorů, ty se nyní s velkou silou vrátily zpět, spolu s další elektronikou. Na desce se taky objevuje jeden menší orchestr, který zazní v několika písních, a několik hostujících zpěváků, což je další novinka. Přesně jak říkáš, zvuk alba je barevný, bohatý a po takovém jsme toužili. Vím, že to zní jako klišé, které dnes používá kdekdo, ale ty písně jako by se psaly samy. Jak postupně vznikaly, samy si říkaly o další nástroje, bohatší aranže nebo jiné zpěváky.

To zní jako tvrdá práce, jak dlouho jste nahrávali?
Tak to máš teda pravdu. (smích) V posledních třech, čtyřech letech jsme byli téměř nepřetržitě na turné, v té době jsme moc nového nenahráli. Po posledních koncertech přišla několikatýdenní pauza a někdy v říjnu loňského roku jsme šli do studia, kde jsme zůstali dalších snad šest měsíců. Uf, takhle to zní hrozně, navíc jsme pracovali skutečně tvrdě, nějakých sedmdesát nebo osmdesát hodin týdně. Po letech jsme měli taky deadline, což pochopitelně přidalo na stresu. Ale řekl bych, že to všechno se na albu podepsalo pozitivně.

Celý rozhovor vyšel před třemi lety v magazínu Full Moon #53 u příležitosti vydání dosud poslední desky New Order.

Info

New Order (uk)
03.10.2019 20:00
Forum Karlín, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Small Town Life

redakce 21.01.2020

Small Town Life se díky eponymnímu EP dostali na největší slovenský festival Pohoda, aktuálně dokončují debutové album. Na jaře se chystají objet společně s Guilty Echoes krajinu.

Douška vydavatelská: Divnosti

redakce 21.01.2020

Hudebník, dramaturg, promotér, producent, zvukař a příležitostný publicista nejenom na stránkách Full Moonu, Tomášovo portfolio je široké.

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce 15.01.2020

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy reflektující tvorbu švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes a fůra dalšího. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Plum Dumplings

redakce 11.01.2020

Tématem desky je ztrácení, ať už se ztrácí zábrany, nebo jen důvěra. Jaká další životní témata jsme z kapely dostali?

Vstupní prohlídka: Sekvoye

redakce 03.01.2020

Po dvou vydaných EPs se rozhodli pro konceptuální album a posun k syrovějšímu a nekompromisnějšímu vyjádření. Co více na sebe řekli?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tolerance nestačí. Proměny queer v umění a společnosti

Viktor Palák 02.01.2020

Jaké osobnosti a momenty dopomohly k citlivějšímu vnímání sexuálních identit a práv LGBT+ lidí? Můžeme umění nálepkovat slovem queer? A která díla posouvala hranice?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Milovníci pokleslých žánrů (Rány těla)

Michal Pařízek 02.01.2020

Tak dlouho jsme hledali na rozhovor s nimi redaktora, až mi nakonec došlo, že to budu muset udělat sám. A že vlastně chci... Rozhovor z edice nejlepší texty Full Moonu…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Deklarace štěstí v digitálním kapitalismu (Rafani)

Zuzana Krišková 02.01.2020

Během rozhovoru, u kterého chyběl člen skupiny Brody, se pilo a jedlo a členové Rafanů by byli rádi, kdyby zde bylo řečeno, že se mají jako prasata v žitě. Print…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Daleko od babičky (Awali + Margo)

Vadim Petrov 02.01.2020

Jedním z nejlepších rozhovorů z magazínu Full Moon za loňský rok je tandemový seskok, tedy rozhovor s dvojicí Awali - Margo. Dáváme k dispozici online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tati, můžeš mi vysvětlit, proč nehrajou tvrdej rap? (Affro)

Jakub Šíma 02.01.2020

Affro je již takřka dvacet let jednou z nejvýraznějších postav zákulisí české rapové scény. Rozhovor s ním pochází z tištěného Full Moonu a v rámci výběru toho nejlepšího je nyní…