Články / Reporty

Bez basů mi to neštimuje: Radio Wave Stimul Festival 2014

Bez basů mi to neštimuje: Radio Wave Stimul Festival 2014

David Vo Tien | Články / Reporty | 17.11.2014

John a Jane Doe, Sis a Bro, dneska Justin a Samia. Ještě před rokem padaly na sítích otázky „Kdo jsou 18+“? Mysteriózní atmosféra, estetika obskurních tumblr blogů, tak trochu vaporwave, temně znějící beaty, název nevstřícný vyhledávacím enginům. Cítím jakousi příbuznost s witch housem (nemyslím pejorativně), mnohem větší než s R&B. Drag bez pitch-shifted vokálů, hex hop minus okultní tematika, co se vejde pod internetový štempl „newbreed“.

Ambivalentní vztah k internetu, kdy jsou schopni dělat hudbu v jednom bytě, každý v jiné místnosti, a nesnižovat internetovou komunikaci jako méněcennou, méně reálnou zkušenost, a zároveň si drží odstup od komodifikace osobnosti, kdy se nabytý okruh „přátel“ stává bohatstvím, ukazatelem vlivu. Hyper-realita, artificiálnost, sexualita se všemi svými fantaziemi a můrami, nesmlouvavý sub-basový tlukot. Samia říká v rozhovoru pro Fader: „Myslím, že dobrý song je ten, ze kterého mám pak nejmíň pohodlný pocit.“ A když je pak vidím na stagi vedle sebe, mám dojem, jako by každý stál v jiném prostoru, které se navzájem protínají. Jako rozdělení rolí na desce na „thug“ a „bitch“. Hravá flow tracku Dry, ve které je místo i pro Brrrrrrr brblání, snap! Vtipně nasamplované krákání v Crow. Vůbec mi nevadí, že beaty valí laptop v rohu, aspoň se můžou oba plně soustředit na svůj hlas. Hajlajt večera, co trval tak krátký okamžik. Nicméně i tak vtěsnaly do kratičkého setu zásadní věci.

DAUWD. Chtěl bych být stejně spravedlivý jako k tajemnému duu, ale co někomu připadá hypnotické, mi přijde nudné. Jeden říkal „na takovou akci poněkud monotónní“, druhý pravil „Roxy, když mi bylo dvanáct“. Nedělám analýzu, takže není třeba být objektivní a nejsem pacifistický hipík, abychom se museli mít všichni rádi. Ať se snažím, jak chci, vychází mi z toho „tuch-tuch“ tempo klusající příliš dlouho. Kde nebuší basy, tam já nevkročím.

Následuje další klubová věc. Ne že bych byl ortodoxní vyznavač IDM ve stylu „this is intelligent and everything else is stupid“, jak se vtipně o nálepce vyjádřil Aphex Twin, ale tyhle housové věci mě dokážou zaujmout jen ve tři ráno, kdy je ze mě zelenina a nejsem schopný se bránit. Na Simian Mobile Disco je ale naštěstí zábavné sledovat, jak hrajou (jasně, v tuhle chvíli bych měl tancovat a ne pozorovat), když většinu setu produkují na analogové mašinky. Nicméně jejich hudba mi připadá jako elektronická houština bez záchytných bodů, jako stezka, na které je snadné se ztratit. Možná v tom je její kouzlo, pak by se to všechno vysvětlovalo. Pořád na něco myslím a neustále na něco koukám, ale stejně jako borec předtím, je to na mě málo pudové, živočišné.

A tohle mi zase štimuje, to můžu, láduj to do mě, pojď! Tepající trap-shit basa, za kterou by se nemuseli stydět ani Gucci Mane a Rick Ross dohromady. Až bude dostupná nano technologie, chci okamžitě implantovat bass booster do uší. Chci ke spodním frekvencím blíž. Darq E Freaker odstřeluje svůj freakerism, zběsilé synth melodie, mohutné pomalé kopáky a rychlé hajtky a šroťáky, co syčí jak chřestýš. Řádně macaté beaty i tanečnější věci, na které nestačí jen se houpat a kývat hlavou. Jen škoda, že čím déle hrál, tím víc jsem nabýval pocitu, že se mu set rozmělňuje. Zbrkle přecházel od beatu k beatu, k novým motivům, některé nenechal ani pořádně vyznít, a zůstaly jen fragmenty, jakoby ukázka banky beatů. Snad zkoušel, co před ním drží poslední mohykány, a nebyl si jistý. Grime, nebo trap?

Info

Simian Mobile Disco (uk) + Darq E Freaker (uk) + DAUWD (uk) + 18+ (us)
14. 11. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace