Články / Recenze

Bezedný měšec Paula Wellera

Bezedný měšec Paula Wellera

Akana | Články / Recenze | 01.10.2015

OHODNOŤTE DESKU

Dvanácté sólové album a zase jiné než ta předchozí. Hrát na jistotu snad ani Paul Weller neumí. Hlavně v období, kdy participoval na tvorbě kapely Style Council, předváděl pro mnoho fanoušků těžko stravitelné stylové přemety, ale na místě nestojí ani dnes, po čtyřiceti letech na scéně. Jeho proměny už samozřejmě nejsou tak šokující, přesto dokáže každou desku narýsovat trochu jinak. Můžeme si být jistí, že ze svého bezedného písničkářského měšce vytřese opět prvotřídní materiál, ale hůře už odhadneme, jak bude vypadat.

Od svých dvou předchůdců (Wake Up the Nation, Sonik Kicks) se Saturns Pattern odlišuje především projasněnějším zvukem, uvolněností a přítomností delších kompozic. Jsou tu i dva přímočaré, rockově razantní kusy, ale ty leží mimo těžiště nahrávky a působí skoro postradatelně. White Sky sice vzorně plní funkci nadupaného otvíráku, ale až na silnou psychedelickou glazuru se v ní moc zajímavého neděje. Výraznější je Long Time, ale ani ta nepatří k songům, které se zaryjí do paměti.

Zbytek už nabízí sofistikovanější práci plnou melodických i aranžérských libůstek, přesto nepostrádá energii a napětí. Vrcholným momentem je titulní Saturns Pattern, jasný hit, který má eleganci, groove, melodické háčky i silný slogan („get up in a mind to get up“) a teprve s ním jako by album skutečně začínalo. Going My Way se zpočátku tváří jako následovník balad typu You Do Something to Me, swingující piáno ale píseň znenadání rozkmitá do téměř tanečních frekvencí. Sílí pocit, že Weller se zase o něco víc přiklání ke svému blue-eyed soulovému já, aniž by se ovšem vzdal aktuální záliby v různých zkresleních a efektech. Těch je na Saturns Pattern opět hojnost, písně ale nedusí, spíš je jen posouvají do nových zvukových obrazců.


To nejvíce vynikne v rozsáhlejších skladbách Pick It Up, Phoenix a These City Streets. I když jsou to vlastně klasické písničky, doznívají ve velkorysých „dojezdových plochách“, na nichž se ovšem pouze nerozmělňuje dříve řečené, vývoj písně neustrne a je co poslouchat až do samého závěru. Sevřenější je I'm Where I Should Be, prodchnutá jakousi povznášející melancholií, naopak In the Car... vyniká odvážným zakomponováním prvků jižanského boogie (patřičně psychedelicky „zaneřáděného“) do typického Wellerova rukopisu.

Okruh spoluhráčů se na této desce výrazně přeskupil. Dlouholetá Wellerova opora Steve Cradock hraje na kytaru pouze ve třech skladbách, Simon Dine chybí dokonce úplně a jeho pozici hlavního spoluautora teď zastává multiinstrumentalista Jan Stan Kybert. Hostů zvučných jmen se tentokrát nedočkáme, nepočítáme-li The Amorphous Androgynous, jednu z inkarnací dua The Future Sound of London, zodpovědnou za zmiňovanou psychedelickou krustu písně White Sky. Kontinuitu s minulostí zajišťují Andy Crofts (především klávesy) a bubeník Ben Gordelier, víc než kdy dřív pak instrumentální pole vzdělává Weller sám. Odhaduji, že tak radikální obměnou muzikantských kompetencí chtěl docílit posunu i ve vlastní tvorbě, a to se mu určitě podařilo.

Možná jsem si až příliš oblíbil Wellerovo mistrovské umění zkratky, které dovedl k dokonalosti především na Wake Up the Nation, takže Saturns Pattern, kde ho částečně nahradil větším kompozičním rozletem, nepřijímám tak bezvýhradně (paradoxní je, že právě dvě skladatelsky nejštíhlejší písně považuji za ty méně povedené). Přesto je jeho nejnovější opus ve své většině opět mistrovským dílem muzikanta, který ví, co chce, a nepřestává hledat cesty, jak toho dosáhnout.

Info

Paul Weller - Saturns Pattern (Parlophone, 2015)
www.paulweller.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace