Články / Rozhovory

Bill $aber: Modlím se každý den

Bill $aber: Modlím se každý den

Daniel Nádler | Články / Rozhovory | 02.10.2018

Ačkoliv je z New Yorku, zvuk tamních rapperů u něj nezaznamenáte, své rýmy káže do nekontrolovatelných, špinavých beatů spíše odpovídajících floridské scéně. V backstagi to byl mírumilovný James McClary, který vzal do Evropy své přátele i matku, na pódiu zase dravý rapper s beraními rohy, jemuž svého času složil nejeden kompliment i Marilyn Manson. Na hradeckém Hip Hop Kempu jsme se Billa $abera zeptali na nejoblíbenější rappery, módu i na jeho hudební odkaz.

Tvá hudba zapadá do aktuálního znění floridských rapperů, jako je například XXXTentacion nebo Ski Mask The Slump God. Je to tak?
Osobně se mezi ně neřadím, ale viděl jsem nějaký blog, kde mě k nim přirovnávali. Hlavní věc, která nás spojuje, je ta, že je nám to všechno u prdele. Viděl jsem video, kde X nahrával song. Samozřejmě, upřímnou soustrast, ať je mu země lehká. Na tom videu nahrává pouze na iPhone, křičí do mikrofonu a je mu úplně jedno, co si o tom kdo myslí. Podobné je to u mě. Prostě nahrávám v pokoji, pak to pošlu kámošům v Kalifornii a ti dělají mix, na kterém mi moc záleží. Nezajímá mě a je mi jedno, jak dlouhá bude píseň, je mi fuk, jestli bude mít refrén. Je mi šumák, pokud něco musím opakovat, dělám jen to, co chci. To je asi ta základní věc, která obklopuje mě, XXXTentaciona, Ski Maska a další. Máme obecná očekávání u prdele.

Je pro tebe důležitá móda?
Móda? Seru na ni. Pakliže chceš řešit módu a podíváš se více do hloubky, zjistíš, že spoustu lidí je falešných. Každý je rádoby in, ale důležité je, jestli máš styl. Proto říkám, že styl je víc než móda. Tyhle kalhoty, co mám na sobě, jsou ze sekáče za dvaadvacet babek. Každý chce mít Nike a Supreme, já mám na sobě Vansky za pár dolarů.

Hodláš být slavný i v Evropě?
Důležitější je odkaz, který předáš. Buď sám sebou, dělej to, co chceš dělat, protože dokážeš cokoliv. Starej se o své tělo i ducha, mysl. Čím déle mi budou lidi naslouchat, tím více se bude šířit můj odkaz, a je úplně jedno, jak moc slavný jsem. Pravděpodobně miluju svoji hudbu více než kdokoliv jiný, a proto je mi jedno, když se někomu nelíbí. Dej mi pod pódium dva fanoušky a bude to stejná show, jako když jich bude dvě stě tisíc. Ať už hraješ videohry nebo streamuješ na Twitchi, musíš mít lidi, co tě uznávají jako člověka, to je ten klíč.

Kdybys dostal příští rok šanci být jedním z XXL Freshmen (americký magazín XXLmag vybírá každý rok deset nových rapperů, kteří mají velkou šanci prosadit se na hiphopové scéně, pozn. a.), šel bys do toho?
Jedině za předpokladu, že bych byl jediný freshman, a tudíž sám na titulní straně. Víš to sám, většina toho výběru není fér. Tohle by byla moje podmínka.

Kendrick Lamar je dnes jedno z největších jmen na hudební scéně, dokázal se prosadit v mainstreamu i s hloubavými texty, což nebývá zvykem. Zajímá tě uvědomělý rap, nebo si rád poslechneš něco jednoduššího?
Kendrick Lamar skloubil velmi silné a přemýšlivé texty s rádiovou chytlavostí. Track Swimming Pool je obrovský hit, který se hraje v klubech, a přesto má myšlenku. Nejspíš záleží na tom, co chceš od života. Mám chvíle, kdy si rád poslechnu uvědomělý rap, stejně tak jsou chvíle, kdy si dám Young Thuga, Travise Scotta, většinou když nemám zrovna dobrou náladu. Upřímně, pokud bych si nebyl jistý, jestli můj život jde správným směrem a potřeboval bych si uspořádat myšlenky, tak bych pravděpodobně poslouchal J. Colea. Existují alba a témata, ke kterým se dostanu časem, až zestárnu, až mi bude čtyřicet, až budu mít děti, všechno má svůj čas.

Nesnášíš někoho na rapové scéně?
Ne, miluju každého. Jestli je na Zemi místo pro 7,4 miliard lidí, máš nespočet možností jak naložit se svým časem. Je nás tu hrozně moc. Jednoduše miluji každého, nenajde se nikdo, koho bych nenáviděl. Všechno tu je z nějakého důvodu, a jestli ti někdo našeptává, že to tak není, nevěř mu. Měj svoji hlavu. Je důležité jít stále dopředu.

Nejoblíbenější rapper všech dob?
Všech dob? Rozhodně Lil Wayne. Pokud bych vzal umělce obecně, tak pravděpodobně Travis Scott. Teď vydal album a myslím si, že se z něho jednou stane legenda. Aktuálně u mě vede nejspíš Kanye West, Travisovi bych dal čas ještě tak na dvě alba, potom se u mě možná dostane na první příčku. Osobně rozlišuju to, kdo je rapper a kdo umělec. O umělci přemýšlím jako o něčem komplexním, co zahrnuje koncerty, rozhovory, spolupráce, vizáž, videoklipy atd. Umělec a rapper jsou dvě naprosto odlišné věci. Lil Wayne je v rapování nejlepší, zatímco Travis nejlepší rapper není. Ale jeho koncerty jsou famózní, jeho merchandise je úžasný, má styl. Jeho jméno je jako značka a vždycky ho od ostatních rozlišíš. To je to, co dělí umělce od pouhého rappera.

Očividně je Travis tvým favoritem, jakou desku od něj máš nejraději?
Owl Pharaoh… Travise jsem objevil v době, kdy jsem se zajímal o náročnější rap a miloval label T.D.E, rappera Ab-Soula. V jednom ročníku XXL Freshmana se tam s Ab-Soulem sešli ještě Schoolboy Q a taky Travis Scott. Koukám na něj a říkám si, ten kluk je fakt originál. Přitom když jsem ho viděl poprvé, tak se mi tolik nelíbil. Pak jsem si pustil klip k songu Uptown a hned na to jsem sjel jeho mixtape Owl Pharaoh. V té době jsem si procházel určitýma sračkama a uslyšel track Bad Mood/Shit on You, kterému jsem na čas propadl… Když se Travis objevil na scéně, všichni si stěžovali, že zní jak Future nebo Migos, jako kdekdo. Teď už to říct nemůžou.

Jaký máš vztah s Marilynem Mansonem?
To je můj brácha. Marilyn je dost zvláštní a zároveň velmi slavný. Vždycky, když se vidíme, fandí mi a mé hudbě.

Je nějaká šance, že spolu uděláte kolaboraci?
Určitě něco vznikne. Pokud ne projekt, tak určitě track, možná i celá tour. Bavíme se o blízké budoucnosti, uvidíme.

Dnes máme na hlavním pódiu $uicideboy$, nabízí se tedy otázka: jsou při tvorbě hudby a celém rapovém/hudebním průmyslu drogy důležité?
Někdy ano. Ale opět – záleží na tom, co od nich čekáš. Na jedné straně je to aktuální téma pro spoustu mladých, pro které je to forma útěku, a drogy tak bohužel představují obrovský trh. Osobně se od drog snažím držet dál, ale taky jsem upřímný a neříkám, že jsem v životě nic neměl. Nechci lidem říkat, co mají dělat a jak mají žít, taky v hudebním průmyslu je špatných věcí víc než jen drogy. Spoustě lidem se líbím jen proto, že si myslí, že jsem ďábel nebo něco takového. Já vím, kdo jsem, a modlím se každý den. Nejsem žádný satan jen kvůli tomu, že mám dredy a svůj styl. Ale spousta lidí si myslí, že jsem. A když lidi něčemu slepě věří, tak je nepřesvědčíš.

Info

Bill $aber
web interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.

Dušan Svíba (Earth Music): Potkávat se s lidma

redakce 09.09.2019

"Ústředním bodem je zájem a potřeba mít vliv na prostředí, ve kterém se pohybujeme," říká o svých plánech i ambicích Dušan Svíba.

George Clark (Deafheaven): Ordinary Corrupt Human Love je nový začátek

redakce 08.09.2019

Během kodaňské zastávky evropského turné se frontman Deafheaven rozpovídal o procesu, který z novinky Ordinary Corrupt Human Love udělal nejdůležitější album jejich kariéry.

Aparde: V Berlíně nejsem navždycky

redakce 02.09.2019

Hlas je mým dalším nástrojem říká v rozhovoru Paul Camillo Schroeder alias Aparde, inovátor německé elektronické scény, který se netají tím, že nemá rád rivalitu v hudbě.

Protokol: Alyona Alyona

redakce 30.08.2019

Na podzim se Alyona Alyona do České republiky vrací ke dvěma klubovým koncertům a u té příležitosti jsme se jí zeptali na její vzory a inspirace.

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

redakce 29.08.2019

Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání... Čtěte před pražským koncertem.