Andrea Kubová | Články / Recenze | 30.07.2023
Kdo by neznal hru, jejímž cílem je seřadit kostky různých tvarů tak, aby zaplnily celý řádek bez jediného prázdného místa? Tetris. Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. Hon na licence k dané hře byl zdánlivě vyostřený boj mezi západem a východem, jehož zachycení se ujal kanadský scenárista Noah Pink a skotský režisér Jon S. Baird (Sviňák, Stan a Ollie).
Již v úvodu filmu jednoduše pojmenovaném po dané hře vysvětluje hlavní postava Henk Rogers, nizozemský vizionář a podnikatel, že „tahle hra není jen návyková, je to poezie, umění a matematika v přenádherném souladu“. Aby Rogers získal práva, o které usiluje i konkurence, musí se vydat na riskantní cestu do Sovětského svazu, odkud pochází a kde žije její tvůrce, programátor Alexej Pažitnov. Pro komunistickou zemi je však západ kapitalistický nepřítel a obchodování, při kterém se prodává ruský majetek, je hrozba, a proto sovětští soudruzi a členové KGB nemají v plánu tento záměr komukoliv usnadnit.
Postavy Henka Rogerse se přesvědčivě ujal Taron Egerton, který upoutal pozornost a využil svůj pěvecký um v roli Eltona Johna v Rocketmanovi, a při hraní umanutého obchodníka předvedl zase nevšední neverbální výkon. Navíc se výborně doplňuje s představitelem Pažitnova, ruským hercem Nikitou Jefremovem, dvojice zdatně přispívá k napínavé podívané plné nečekaných zápletek. Nejde, jak by se dalo čekat, o nudná obchodní jednání, ze scénáře je patrná snaha udržet diváckou pozornost. Dynamika se stupňuje, dojde na vydírání, fyzické výpady i automobilovou honičku. Vše doprovázejí osmdesátkové popové hity a krátké 8bitové scény, jako by se příběh na chvíli proměnil v samotnou videohru.
Tvůrci filmu, na němž se podíleli i skuteční Rogers a Pažitnov, staví dramatický příběh na reálném politicko-historickém pozadí. A jelikož zásadní otázkou snímku Tetris je, jak se naloží s autorskými licencemi, sledujeme, jak dobové vládnoucí normy ovlivňovaly obchod obecně. I když ústředním tématem je „hra“, nejde pouze o tetris samotný, ale o jakousi hru bez pravidel vedoucí k vyhrocenému konfliktu, a to jak na bázi obchodní, tak i mezilidské.
Tetris
režie Jon S. Baird, 2023
foto © Apple TV+
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.