Andrea Kubová | Články / Recenze | 30.07.2023
Kdo by neznal hru, jejímž cílem je seřadit kostky různých tvarů tak, aby zaplnily celý řádek bez jediného prázdného místa? Tetris. Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. Hon na licence k dané hře byl zdánlivě vyostřený boj mezi západem a východem, jehož zachycení se ujal kanadský scenárista Noah Pink a skotský režisér Jon S. Baird (Sviňák, Stan a Ollie).
Již v úvodu filmu jednoduše pojmenovaném po dané hře vysvětluje hlavní postava Henk Rogers, nizozemský vizionář a podnikatel, že „tahle hra není jen návyková, je to poezie, umění a matematika v přenádherném souladu“. Aby Rogers získal práva, o které usiluje i konkurence, musí se vydat na riskantní cestu do Sovětského svazu, odkud pochází a kde žije její tvůrce, programátor Alexej Pažitnov. Pro komunistickou zemi je však západ kapitalistický nepřítel a obchodování, při kterém se prodává ruský majetek, je hrozba, a proto sovětští soudruzi a členové KGB nemají v plánu tento záměr komukoliv usnadnit.
Postavy Henka Rogerse se přesvědčivě ujal Taron Egerton, který upoutal pozornost a využil svůj pěvecký um v roli Eltona Johna v Rocketmanovi, a při hraní umanutého obchodníka předvedl zase nevšední neverbální výkon. Navíc se výborně doplňuje s představitelem Pažitnova, ruským hercem Nikitou Jefremovem, dvojice zdatně přispívá k napínavé podívané plné nečekaných zápletek. Nejde, jak by se dalo čekat, o nudná obchodní jednání, ze scénáře je patrná snaha udržet diváckou pozornost. Dynamika se stupňuje, dojde na vydírání, fyzické výpady i automobilovou honičku. Vše doprovázejí osmdesátkové popové hity a krátké 8bitové scény, jako by se příběh na chvíli proměnil v samotnou videohru.
Tvůrci filmu, na němž se podíleli i skuteční Rogers a Pažitnov, staví dramatický příběh na reálném politicko-historickém pozadí. A jelikož zásadní otázkou snímku Tetris je, jak se naloží s autorskými licencemi, sledujeme, jak dobové vládnoucí normy ovlivňovaly obchod obecně. I když ústředním tématem je „hra“, nejde pouze o tetris samotný, ale o jakousi hru bez pravidel vedoucí k vyhrocenému konfliktu, a to jak na bázi obchodní, tak i mezilidské.
Tetris
režie Jon S. Baird, 2023
foto © Apple TV+
Dušan Šuster 29.11.2023
Nielenže sype bary v pozoruhodne vysokej kadencii, navyše sa dokáže prispôsobiť rôznym beatom, vo vhodnej chvíli pozmeniť rytmiku a šikovne akcentovať rýmy.
Jiří V. Matýsek 14.11.2023
Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky.
Richard Michalik 13.11.2023
Jasper Marsalis aka Slauson Malone 1 si okolo svojej osoby za krátky čas dokázal vytvoriť malý kult nasledovateľov a to i napriek tomu...
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Veronika Jastrzembská 16.08.2023
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star...
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?
Jiří V. Matýsek 02.07.2023
Jihočeské formace Nāv a Lūt spojuje nejen geografická blízkost, přátelství a tři písmena v názvu. Pojítkem je i svojské pojetí toho, jak přistupují ke svým žánrům.