Články / Rozhovory

Bob Hardy (Franz Ferdinand): Je to skvělý

Bob Hardy (Franz Ferdinand): Je to skvělý

Jakub Peřina | Články / Rozhovory | 27.06.2019

Dělat rozhovor se skotskými indie rockery Franz Ferdinand, když tušíte, že to pro každého z nich bude xtá dvanáctiminutovka v řadě, to je svého druhu řehole. Když navíc máte za to, že jejich nejlepší období skončilo někde kolem roku 2005, moc vám to nepřidá. Stejně jako vám nepřidá zákrok u zubaře hodinu předtím. Poslední vystoupení Franz Ferdinand u nás, ve Fóru Karlín, byl zážitek podobný očistci, ale pamatuju doby, kdy mi jejich desky i koncerty přišly relevantní. Jestli se mi do tohohle rozhovoru nechtělo, rychle jsem zjistil, že nemusím být sám, alespoň podobný pocit jsem měl i z baskytaristy Boba Hardyho. Jak může dopadnout takové interview? A jak dopadne jejich účast na Rock for People příští týden?

Pamatuješ si na váš první koncert v Čechách? Mě bylo asi šestnáct, bylo krátce po vydání vaší první desky a hrozně jsem se těšil!

To bylo v takovém starém divadle, ne? Pamatuju si to. (Bylo to v Roxy, pozn. aut.)

Sám na sobě pozoruju, že po letech psaní o hudbě to nadšení už trochu ztrácím. Jak jsi na tom ty, baví tě to pořád? Není to už rutina?

Hraní naživo mě asi nikdy neomrzí. Cestování je otrava, nekonečné rozhovory mě taky zrovna nebaví. Čím jsem starší, tím si hraní před lidmi užívám víc. Když jsme začínali, bylo to spíš o večírcích a koncert jsme prostě nějak odehráli. Teď už se těsíme hlavně na něj. Celkově si nemůžu stěžovat, mít tohle jako práci je skvělý.

Pomohla obměna kapely, abyste si uchovali prvotní nadšení? Krom zpěváka Alexe Kapranose jsi vlastně jediný původní člen.

No, nejsme zase jako The Fall, ti měli asi tak tisíc členů. Personální obměna nám pomohla, je to trochu jako hrát v jiné kapele. Sedli jsme si a je to skvělý.

Mohli by Franz Ferdinand vzniknout v roce 2019? Co všechno by podle tebe bylo dneska jinak?

Internet toho hodně změnil. Je toho k dispozici tolik, že si každý najde, co ho baví, a už nevznikají tak velké kapely co dříve. Těžko říct, co by s námi bylo, kdybychom přišli až teď, asi bysme nebyli tak známá kapela, alespoň ne hned po první desce. Labely ani rádia už nemají takový monopol a to je skvělý.

Nechybí ale pak radost z toho, že si na něco přijdeš sám a těžší cestou?

To je velmi kompikované. Jako fanoušek hudby miluju, že je všechno tak snadno dostupné. Kdybych tohle měl, když mi bylo čtrnáct, zblázním se. Samozřejmě jsou tu problémy s prodejem desek a streamováním, ale jako hudební fanoušek si nemůžu stěžovat. Je to skvělý.


nalistujte si report a fotogalerii z posledního koncertu Franz Ferdinand v Praze


Nepředpokládám, že jsi četl orální historii indierockové scény nulté dekády Meet Me in the Bathroom od Lizy Goodman, když jste dost z toho zažili na vlastní kůži. Jak na tuhle dobu vzpomínáš?

Nejlepší časy mého života. Bylo to šílený, naprosto divoký. Vešel jsi do baru na Lower Easter Side, tam už seděli kámoši z jiných kapel, co ti mám povídat, bylo to skvělý.

Sleduješ nové kapely nebo už jenom posloucháš starší věci? Děje se teď něco zajímavého na scéně v Glasgow?

Kluk The Maccabees dělá s jednou holkou skvělý věci. Teleman jsou skvělí. Děje se toho tolik. I v Glasgow je spousta skvělých kapel, třeba West Princes.

A co Brexit, hrůza, že jo?

Je to sabotáž. Nejstupidnější věc, kterou tahle země kdy udělala. Můžou za to podvodníci, lháři a lidi, kteří hají vlastní finanční zájmy a o obyčejné lidi jim nikdy nešlo.

Co s tím, napadá tě něco?

Netuším.

Bude tím ovlivněná další deska Franz Ferdinand?

To ukáže čas. Vždycky jsme ovlivnění tím, co se kolem nás děje.

Info

Živě:
Rock for People 2019
4. - 7. 7. 2019
Festivalpark, Hradec Králové
fb událost

foto © Mária Karľaková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Laokoon

redakce 28.02.2020

Mikuláš Hamerla (Sekvoye) a Jiří Machů (Killiekrankie) poprvé představí svůj zbrusu nový hudební projekt Laokoon.

Vstupní prohlídka: Ai Fen

redakce 26.02.2020

Ai fen je nový sólový projekt polsko-čínské hudebnice a producentky Eweliny Vlcek-Chiu, známé z witchwave dua Ba:zel.

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.