Anna Mašátová | Články / Reporty | 15.07.2013
Za oknem hučí hlasy návštěvníků židovské čtvrti, šourajících se za průvodkyní, cinkají sklenice z veleoblíbené hospody u Rudyho, máme tu neděli, poslední den boskovického festivalu.
Rychle skočit do infostanu pro aktuální program a seběhnout ulicí k farské zahradě. Ta otevřela vrátka poprvé právě dnes, jak je dobrým zvykem, neděle patří dětem a pohádkám. I když... capartů je tu sice požehnaně, ale divadelní představení sledují s nadšením i dospělí. Někteří s úlevným výrazem, že je o potomky na pár hodin postaráno, bezdětní zase využívají staré zahrady k opalování a dospávání dlouhé noci.
Hodinu po poledni se na scéně zjevuje kufr odkrývající dobrodružství Barona Prášila. Malá mořská víla ho do chomoutu nedostala, měla si vzít raději pana Kosatku. Ona lepší kosatka v hrsti, než Prášil na střeše. Loutkové a objektové divadlo Toy Machine mělo vůbec náročný den, během odpoledne vystoupilo hned třikrát. Nezávislá divadelní skupina Kolárka z Blanska zapojila děti hned od počátku, nejdříve se hádaly a zpívaly písničky – a že to těm odrostlejším dalo někdy zabrat, ehm ehm –, pak už všichni s napětím sledovali počínání nenasytného Koblížka. Sežrat, nesežrat? Raději si s Kolárkou vyrobit vlastní loutku a přemístit se o pár kroků dál do synagogy.
Beata Bocek měla sice zpoždění, akademická čtvrthodinka se však dá v líném letním odpoledni tolerovat. Akustika synagogálního prostoru láká hudebníky k nejrůznějším hrám a experimentům, Beata nebyla výjimkou. Do šepotu publika se najednou odnikud začal prolínat zpěv, nastalo horečnaté kroucení hlavou všech příchozích ve snaze objevit zdroj zvuku. Slezská písničkářka se vynořila z předsálí s píšťalou, kterou ale po písni Malá vyměnila za akordeon, češtinu střídala polština i francouzština, doporučení Allez pas a Crète si vous avez du peur (Kdo se bojí, nesmí na Krétu). Bocek si s příchozími povídala, třeba o tom, jaké je to hrát na Prdelscéně ve Vlčkovicích nebo o své sběratelské vášni ke starému nábytku. Nástrojů měnila hned několik, a to doslova z celého světa. Mbira, ukulele a nakonec s perkusistou Jiřím Nedavaškou, i buben. Společně si připravili pásmo židovských písní, v Boskovicích tak nechyběla židovská hudba ani jeden den. Bocek však zvolila trochu jiný zdroj, hudbu sefardskou, tedy Židů pocházejících ze středověkého Španělska. Za každou skladbou rozduněl synagogu mohutný a více než zasloužený potlesk. Pokud jste ještě na talentovanou hudebnici nenarazili, máte v létě mnoho příležitostí, od Colours of Ostrava přes pražskou Redutu po Trutnov open air.
V panském dvoře se mezitím měnili Fru Fru za Květy, zpoždění se ještě prohloubilo, nicméně komu by to na závěr festivalu vadilo. Z pódia zněl Tulák, Kostra, leckde už byly na zádech příchozích vidět sbalené batohy ohlašující poslední festivalové hodiny. Většina kroků pak zamířila na nádraží, kdo nepospíchal, mohl si ještě dát sólo koncert Martina Kyšperského, v noci projekci Lore v letním kině a pak vystoupat vzhůru na palouk pražské dejvické kavárny Potrvá, kde rozjel svůj set DJ z nejpovolanějších, Mardoša.
Jednadvacátý ročník skončil úspěšně, bez problémů, zranění či jiných nepříjemností, s vycizelovaným programem, kde si každý našel to své. Nejmenší z největších letních festivalů, který si zachovává lidské měřítko, nepodbízí se, a přesto se nenudíte ani na chvíli. Život je možná jako bonboniéra, ale Boskovice jsou jako domácí koláče. S láskou zadělávané i snědené, po kterých jste možná trošku upatlaní, ale v kuchyni zbývá ještě dlouho příjemná vůně.
Festival pro židovskou čtvrť Boskovice
14. 7. 2013, Boskovice
foto © Tomáš Moudrý
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.