Články / Rozhovory

Brodka: Byla jsem na sebe přísnější

Brodka: Byla jsem na sebe přísnější

Veronika Mrázková | Články / Rozhovory | 28.11.2016

Možná o ní slyšíte poprvé, ale určitě ne naposledy. Všestranně talentovaná polská zpěvačka Brodka právě vydala album Clashes s celoevropskou distribucí a má zaděláno na senzaci. Přitom si se mnou povídala jako s dlouholetou kamarádkou. S kočkou na klíně uprostřed prosluněného pokoje otevřela i palčivá témata a klidně přiznala, že zatím nenašla skutečný domov. Vyprávěla ale též o nové módní kolekci, natáčení alba, náhodách a o svém americkém období. Dlouhý rozhovor, během něhož vyjmenovala i pěknou řádku hudebních tipů, ukončila, až když spěchala na demonstraci proti novému polskému potratovému zákonu.

Připomeňme si tvé začátky. V roce 2004 jsi vyhrála finále soutěže Idol. Ekvivalentem je naše Superstar, která ale nemá moc dobrou pověst. Jak tomu bylo u vás?
Byla to jediná a v té době dost originální talentová show. Neměla žádné umělecké ambice, ale měla ohromnou sledovanost a nemyslím si, že na ní bylo cokoli špatného. Byl to pro mě relativně slušný start a těžko říct, kde bych bez ní dneska byla.

Uplynulo dlouhých dvanáct let a hudebně jsi velmi pokročila. Jsi spokojená?
Jsem spokojená, ale myslím, že mi dost dlouho trvalo skutečně pochopit, co všechno se kolem mě děje. Teď už si uvědomuju, že když jsou tady lidi, co jsou ochotni naslouchat, měla bych jim o sobě něco říct. Takže přestože jsou texty na nové desce stále dost abstraktní, je v nich vlastně hrozně moc o mě.

Předchozí deska Granda si vedla fantasticky. Proč jsi tak dramaticky změnila směr?
Má to strašně moc důvodů. Především ale nahrávat podobnou desku, to by nebyla výzva. EP LAX, které jsem vydala dva roky po Grandě, bylo ještě drobným pokračováním, elektronickým rozvíjením příbuzných témat. Nová, plnohodnotná deska měla ještě čas. Velmi záhy po EP mě navíc začala elektronika strašlivě nudit. Měla jsem pocit, že se za posledních pět let nikam neposunula. Nastala mánie kolem osmdesátek a klávesového retra a já toužila udělat něco úplně odlišného. Navíc Granda byla důležitou kapitolou, ale je uzavřená, navázat se podle mého nedalo. I proto jsem Clashes tvořila jinak, intuitivně a pomalu.

Proč pomalu?
Hlavně proto, že jsem na sebe byla přísnější. Vysnila jsem si nespočet námětů, ale málokterý mě opravdu dostal. Vytvářela jsem nekonečně zvuků a útržků a pak dlouho zjišťovala, jestli jsou životaschopné. Vlastně mi bylo úplně jedno, v jakém žánru skončím. Jen jsem musela najít správné nástroje a myšlenky, na kterých bylo možné dál intenzivně pracovat.

Jak vznikl název desky? Proč Clashes?
Dlouho jsem neměla nejmenší ponětí, jak album nazvat. Už bylo dokončené a já pořád tápala. Podmínkou byla mnohoznačnost názvu a jistý abstraktní rozměr. Titul se nakonec objevil náhodou. Volala jsem totiž své manažerce, která na mě tlačila – potřebovali jsme spustit kampaň a bez názvu to nešlo. Navrhla jsem tedy spontánně „Crashes“, ale nerozuměla mi. Byl prosinec, já dodělávala mix ve studiu v L.A. a měly jsme špatný signál. „Clashes?“ opáčila. Hrozně se mi to líbilo! To slovo znamená konfrontaci, kolizi, vlastně určité agresivní setkání, stejně tak se ale používá v kontextu módy. Pokud je nějaká kombinace jako pěst na oko, řekne se o ní, že jde o clashes. Když uvážíš, jak jsem pracovala s nástroji a kombinovala je hlava nehlava, Clashes je nejlepší možný popis konečné realizace.

Clashes je album hravé a podněcuje fantazii. Je na něm slyšet ozvěna postpunku, ale i katolické liturgie.
Má práce začíná vždycky u jednoho motivu. Nejsem z těch, co jedou s kapelou na turné, cestou nastřílí pár melodií a píší průběžně do šuplíku. Čekala jsem na nosné, nadřazené téma, na jasnou motivaci. U Grandy jsem se navracela ke svým goralským kořenům, regionálním hudebním nástrojům a živeckému folklóru. Můj táta hraje ve vesnické skupině snad na všechny nástroje, co najdeš, a goralské hudební scenérie patří k mým prvním vzpomínkám. Takže proto Granda. Pak jsem si ale vybavila silný vjem z ještě útlejšího dětství: mé první setkání s hudbou byl poslech varhan v chrámu. A za tím jsem šla při tvorbě Clashes.


Celý rozhovor najdete v magazínu Full Moon #61.

Info

Brodka (pl)
www.brodkamusic.com

Live: Brodka (pl)
30. 11. 2016 Chapeau Rouge, Praha
www.facebook.com/events/2348318471973936

foto © Kuba Dąbrowski

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.

Dušan Svíba (Earth Music): Potkávat se s lidma

redakce 09.09.2019

"Ústředním bodem je zájem a potřeba mít vliv na prostředí, ve kterém se pohybujeme," říká o svých plánech i ambicích Dušan Svíba.

George Clark (Deafheaven): Ordinary Corrupt Human Love je nový začátek

redakce 08.09.2019

Během kodaňské zastávky evropského turné se frontman Deafheaven rozpovídal o procesu, který z novinky Ordinary Corrupt Human Love udělal nejdůležitější album jejich kariéry.

Aparde: V Berlíně nejsem navždycky

redakce 02.09.2019

Hlas je mým dalším nástrojem říká v rozhovoru Paul Camillo Schroeder alias Aparde, inovátor německé elektronické scény, který se netají tím, že nemá rád rivalitu v hudbě.

Protokol: Alyona Alyona

redakce 30.08.2019

Na podzim se Alyona Alyona do České republiky vrací ke dvěma klubovým koncertům a u té příležitosti jsme se jí zeptali na její vzory a inspirace.

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

redakce 29.08.2019

Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání... Čtěte před pražským koncertem.

Milan Lipavský (Festival hudby Bez ambicí): Třeba se to brzy změní k lepšímu

redakce 28.08.2019

Festival na náměstí bez „kolotočů“? Lidi kolem litomyšlského klubu Kotelna se o to pokusí druhý rok za sebou, a ačkoliv říkají, že je to „bez ambicí“...

Courtney Barnett: Prokaž světu službu a vyřeš si sám sebe

redakce 26.08.2019

Courtney Barnett, jeden z nejvýraznějších hlasů v indie rocku, písničkářka s pronikavým viděním světa, přijede poprvé do Prahy. Rozhovor o pocitech nejistotu a jiných.

Jonathan Wilson: Objevování něčeho speciálního

redakce 23.08.2019

Jonathan Wilson o desce Rare Birds, temných stránkách Instagramu i přílišné romantizaci jeho podílu na restaurování hudební „scény“ kolem losangeleské čtvrti Laurel Canyon.