Články / Rozhovory

Brodka: Byla jsem na sebe přísnější

Brodka: Byla jsem na sebe přísnější

Veronika Mrázková | Články / Rozhovory | 28.11.2016

Možná o ní slyšíte poprvé, ale určitě ne naposledy. Všestranně talentovaná polská zpěvačka Brodka právě vydala album Clashes s celoevropskou distribucí a má zaděláno na senzaci. Přitom si se mnou povídala jako s dlouholetou kamarádkou. S kočkou na klíně uprostřed prosluněného pokoje otevřela i palčivá témata a klidně přiznala, že zatím nenašla skutečný domov. Vyprávěla ale též o nové módní kolekci, natáčení alba, náhodách a o svém americkém období. Dlouhý rozhovor, během něhož vyjmenovala i pěknou řádku hudebních tipů, ukončila, až když spěchala na demonstraci proti novému polskému potratovému zákonu.

Připomeňme si tvé začátky. V roce 2004 jsi vyhrála finále soutěže Idol. Ekvivalentem je naše Superstar, která ale nemá moc dobrou pověst. Jak tomu bylo u vás?
Byla to jediná a v té době dost originální talentová show. Neměla žádné umělecké ambice, ale měla ohromnou sledovanost a nemyslím si, že na ní bylo cokoli špatného. Byl to pro mě relativně slušný start a těžko říct, kde bych bez ní dneska byla.

Uplynulo dlouhých dvanáct let a hudebně jsi velmi pokročila. Jsi spokojená?
Jsem spokojená, ale myslím, že mi dost dlouho trvalo skutečně pochopit, co všechno se kolem mě děje. Teď už si uvědomuju, že když jsou tady lidi, co jsou ochotni naslouchat, měla bych jim o sobě něco říct. Takže přestože jsou texty na nové desce stále dost abstraktní, je v nich vlastně hrozně moc o mě.

Předchozí deska Granda si vedla fantasticky. Proč jsi tak dramaticky změnila směr?
Má to strašně moc důvodů. Především ale nahrávat podobnou desku, to by nebyla výzva. EP LAX, které jsem vydala dva roky po Grandě, bylo ještě drobným pokračováním, elektronickým rozvíjením příbuzných témat. Nová, plnohodnotná deska měla ještě čas. Velmi záhy po EP mě navíc začala elektronika strašlivě nudit. Měla jsem pocit, že se za posledních pět let nikam neposunula. Nastala mánie kolem osmdesátek a klávesového retra a já toužila udělat něco úplně odlišného. Navíc Granda byla důležitou kapitolou, ale je uzavřená, navázat se podle mého nedalo. I proto jsem Clashes tvořila jinak, intuitivně a pomalu.

Proč pomalu?
Hlavně proto, že jsem na sebe byla přísnější. Vysnila jsem si nespočet námětů, ale málokterý mě opravdu dostal. Vytvářela jsem nekonečně zvuků a útržků a pak dlouho zjišťovala, jestli jsou životaschopné. Vlastně mi bylo úplně jedno, v jakém žánru skončím. Jen jsem musela najít správné nástroje a myšlenky, na kterých bylo možné dál intenzivně pracovat.

Jak vznikl název desky? Proč Clashes?
Dlouho jsem neměla nejmenší ponětí, jak album nazvat. Už bylo dokončené a já pořád tápala. Podmínkou byla mnohoznačnost názvu a jistý abstraktní rozměr. Titul se nakonec objevil náhodou. Volala jsem totiž své manažerce, která na mě tlačila – potřebovali jsme spustit kampaň a bez názvu to nešlo. Navrhla jsem tedy spontánně „Crashes“, ale nerozuměla mi. Byl prosinec, já dodělávala mix ve studiu v L.A. a měly jsme špatný signál. „Clashes?“ opáčila. Hrozně se mi to líbilo! To slovo znamená konfrontaci, kolizi, vlastně určité agresivní setkání, stejně tak se ale používá v kontextu módy. Pokud je nějaká kombinace jako pěst na oko, řekne se o ní, že jde o clashes. Když uvážíš, jak jsem pracovala s nástroji a kombinovala je hlava nehlava, Clashes je nejlepší možný popis konečné realizace.

Clashes je album hravé a podněcuje fantazii. Je na něm slyšet ozvěna postpunku, ale i katolické liturgie.
Má práce začíná vždycky u jednoho motivu. Nejsem z těch, co jedou s kapelou na turné, cestou nastřílí pár melodií a píší průběžně do šuplíku. Čekala jsem na nosné, nadřazené téma, na jasnou motivaci. U Grandy jsem se navracela ke svým goralským kořenům, regionálním hudebním nástrojům a živeckému folklóru. Můj táta hraje ve vesnické skupině snad na všechny nástroje, co najdeš, a goralské hudební scenérie patří k mým prvním vzpomínkám. Takže proto Granda. Pak jsem si ale vybavila silný vjem z ještě útlejšího dětství: mé první setkání s hudbou byl poslech varhan v chrámu. A za tím jsem šla při tvorbě Clashes.


Celý rozhovor najdete v magazínu Full Moon #61.

Info

Brodka (pl)
www.brodkamusic.com

Live: Brodka (pl)
30. 11. 2016 Chapeau Rouge, Praha
www.facebook.com/events/2348318471973936

foto © Kuba Dąbrowski

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Small Town Life

redakce 21.01.2020

Small Town Life se díky eponymnímu EP dostali na největší slovenský festival Pohoda, aktuálně dokončují debutové album. Na jaře se chystají objet společně s Guilty Echoes krajinu.

Douška vydavatelská: Divnosti

redakce 21.01.2020

Hudebník, dramaturg, promotér, producent, zvukař a příležitostný publicista nejenom na stránkách Full Moonu, Tomášovo portfolio je široké.

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce 15.01.2020

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy reflektující tvorbu švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes a fůra dalšího. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Plum Dumplings

redakce 11.01.2020

Tématem desky je ztrácení, ať už se ztrácí zábrany, nebo jen důvěra. Jaká další životní témata jsme z kapely dostali?

Vstupní prohlídka: Sekvoye

redakce 03.01.2020

Po dvou vydaných EPs se rozhodli pro konceptuální album a posun k syrovějšímu a nekompromisnějšímu vyjádření. Co více na sebe řekli?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tolerance nestačí. Proměny queer v umění a společnosti

Viktor Palák 02.01.2020

Jaké osobnosti a momenty dopomohly k citlivějšímu vnímání sexuálních identit a práv LGBT+ lidí? Můžeme umění nálepkovat slovem queer? A která díla posouvala hranice?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Milovníci pokleslých žánrů (Rány těla)

Michal Pařízek 02.01.2020

Tak dlouho jsme hledali na rozhovor s nimi redaktora, až mi nakonec došlo, že to budu muset udělat sám. A že vlastně chci... Rozhovor z edice nejlepší texty Full Moonu…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Deklarace štěstí v digitálním kapitalismu (Rafani)

Zuzana Krišková 02.01.2020

Během rozhovoru, u kterého chyběl člen skupiny Brody, se pilo a jedlo a členové Rafanů by byli rádi, kdyby zde bylo řečeno, že se mají jako prasata v žitě. Print…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Daleko od babičky (Awali + Margo)

Vadim Petrov 02.01.2020

Jedním z nejlepších rozhovorů z magazínu Full Moon za loňský rok je tandemový seskok, tedy rozhovor s dvojicí Awali - Margo. Dáváme k dispozici online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tati, můžeš mi vysvětlit, proč nehrajou tvrdej rap? (Affro)

Jakub Šíma 02.01.2020

Affro je již takřka dvacet let jednou z nejvýraznějších postav zákulisí české rapové scény. Rozhovor s ním pochází z tištěného Full Moonu a v rámci výběru toho nejlepšího je nyní…