Články / Sloupky/Blogy

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Iryna Zahladko | Články / Sloupky/Blogy | 15.04.2021

Na konci prosince loňského roku vydal ukrajinský hudební label System album Bubny Voices, které je svéráznou hudební dokumentací areálu v okolí Nádraží Praha-Bubny. Tvoří ho jedenáct skladeb, jejichž autorkami jsou ukrajinské skladatelky NFNR a Unwavemenot.

Historie díla začala v květnu 2020, kdy se autorky zúčastnily každoročního festivalu performativního umění Performance Crossings 2020. Kvůli pandemickym omezením se jim nepodařilo přijet do Prahy, a proto musely na poslední chvíli změnit formát už vymyšleného projektu.

Místo toho, aby soundscapy na území Praha-Bubny sbíraly osobně, nechaly NFNR a Unwavemenot tento úkol na návštěvnících a návštěvnicích festivalu, kterým během dvou online schůzek vysvětlily zásady naslouchání a sbírání zvukových informací. A v příštích několika dnech dostaly na osmdesát terénních nahrávek, pořízených v okolí nádraží – od pokusů natočit ticho až po úmyslně vytvořený hluk. Následujících deset dnů obě hudebníce nahrávky zpracovávaly.

Prezentace hotové audioinstalace proběhla v podobě společné tiché procházky bubenským areálem, po níž následoval poslech vytvořených skladeb. Nápad, že by se z nahrávek mohlo stát ucelené umělecké dílo, přišel o trochu později. Cestou k jeho uskutečnění byla série několika dalších uměleckých kolaborací. Já jsem pak vytvořila ke každé kompozici obrázek – použila jsem analogové fotografie z místa doličného, kromě toho jsem připravila videomateriály, z nichž vznikly tři teasery. Domluvit spolupráci s labelem System, který je známý svými experimentálními releasy, už nebyl problém.

A proč vlastně Bubny? Je to příběh, kterému předchází jiný příběh. NFNR navštívila Prahu na podzim 2019 – přijela na festival ukrajinské nezávislé kultury Ozvěny sezóny. S nádražím Praha-Bubny se seznámila, když se šla s kamarády projít trochu dál od centra. Nápad na hudební událost, jejímž středem bude tento prostor (a která pak byla realizována v rámci Performance Crossings), vznikl téhož večera a vyprovokovala ho hrozba, že tohle místo ve své současné podobě zmizí. I Kyjev, kde obě hudebnice žijí, se neustále architektonicky mění. Čas od času se jeho obyvatelé musí rozloučit s místy, která pro ně mají osobní a výjimečný význam. Pro architekty města jsou to však jen body na mapě, kde je potřeba udělat pořádek.

Půlhodina poslechu výsledné nahrávky Bubny Voices není jednotvárná, skladby na sebe kompozičně navazují. Začátek je lehký a nenucený, uprostřed trocha melancholie, v druhé části pak přijdou stále méně rozpoznatelné původní zvuky. Skladby NFNR jsou bohaté, s noisovými fragmenty, glitchy a častými smyčkami. Jejich intenzitu v některých tracích zmírňuje klidný hlas, který recituje poezii a občas zpívá. Tvorba Unwavemenot je výrazně melodická, tu a tam se zdá, že slyšíme hudební nástroj. Rozdíly v přístupu obou skladatelek nejenže nevadí, ale naopak vytvářejí zajímavou hudební strukturu celého alba. S týmiž zvukovými elementy, jen v odlišných variacích, se setkáváme na různých místech materiálu, jsou to jakési průsečíky skladeb. A celé to působí dojmem, jako bychom četli sbírku povídek se stejnými hrdiny a hrdinkami.

Info

NFNR & Unwavemenot - Bubny Voices (System, 2020)
Bandcamp

foto © Iryna Zahladko

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #52: Jaké by to bylo...

Michal Pařízek 06.05.2021

Jaké by to bylo, kdyby Kryštof Kolumbus skončil jako podřadný otrok a celá slavná konkvista se obrátila do incké invaze do staré dobré Evropy? V Šejkru se toho dozvíte mnohem…

Šejkr #51: Na vnitřní vlně

Michal Pařízek 22.04.2021

Třetí největší město ve Španělsku, jiný vzduch, jiné nebe, jiné prostředí. Jak to poznamená dnešní Šejkr na Radio 1?

Katetr: Vytáhni si hlavu z vreca

Jarmo Diehl 18.04.2021

Idea přišel s klipem k poněkud infantilnímu tracku Hraju si, kde s přáteli rapuje o tom, že má péro, žmoulá ho a verbálně klohní.

Katetr: Nedívej se, mami! (a další prolákliny kontinua)

Jarmo Diehl 11.04.2021

Číslo jedna na streamech drží Refew x Roleeexx, kteří repujou o tom, že jen oni jsou real. Co je nového u Milion+? Terénní sběry, folklór i písničkáři. Peklo.

Šejkr #50: Sejde z mysli?

Michal Pařízek 08.04.2021

O Praze ožralé, nočních procházkách, porušování zákona i pozoruhodném algoritmu zasutých vzpomínek. Před dnešním vysíláním dalšího Šejkru na Radiu 1.

Katetr: Jak zrecyklovat stovky dýlerpytlů

Jarmo Diehl 04.04.2021

Acid punk, gotika, slowcore i poštovní kufr Olivera Torra. Marpo, Ben Cristovao a další roztleskávačky. Na strunách srdečních.

Anketa: Promo vs. video (Soundczech)

redakce 31.03.2021

Účastníků výzvy SoundCzechu se ptáme, jak spolupráce dopadla a jak lze videoformátu využít v rámci propagace.

Šejkr #49: Máme se dobře, ale špatně to snášíme.

Michal Pařízek 25.03.2021

Když je ráno hezky, tak je fajn, když není, tak je to nanic. Trochu prvobytně pospolná společnost, ano… O Haně Hegerové, Danu Sartainovi i Radiu 1.

Vstupní prohlídka: Sam Handwich

redakce 22.03.2021

Čtveřice mladých můžu spojuje své síly do chutného akusticko-elektronického sendviče s příchutí šťavnatých syntezátorů s bohatou kytarovou oblohou. Co nám o sobě řekli?

Šejkr #48: Co je to vlastně to rádio?

Michal Pařízek 10.03.2021

Noční telefonáty moderátorům jsem si pak vybavil, když o podobných zkušenostech plamenně vyprávěla Apačka, která si díky svému unikátnímu tempu vybrala pro pořad Moonshine právě noční směnu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace