Články / Sloupky/Blogy

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Iryna Zahladko | Články / Sloupky/Blogy | 15.04.2021

Na konci prosince loňského roku vydal ukrajinský hudební label System album Bubny Voices, které je svéráznou hudební dokumentací areálu v okolí Nádraží Praha-Bubny. Tvoří ho jedenáct skladeb, jejichž autorkami jsou ukrajinské skladatelky NFNR a Unwavemenot.

Historie díla začala v květnu 2020, kdy se autorky zúčastnily každoročního festivalu performativního umění Performance Crossings 2020. Kvůli pandemickym omezením se jim nepodařilo přijet do Prahy, a proto musely na poslední chvíli změnit formát už vymyšleného projektu.

Místo toho, aby soundscapy na území Praha-Bubny sbíraly osobně, nechaly NFNR a Unwavemenot tento úkol na návštěvnících a návštěvnicích festivalu, kterým během dvou online schůzek vysvětlily zásady naslouchání a sbírání zvukových informací. A v příštích několika dnech dostaly na osmdesát terénních nahrávek, pořízených v okolí nádraží – od pokusů natočit ticho až po úmyslně vytvořený hluk. Následujících deset dnů obě hudebníce nahrávky zpracovávaly.

Prezentace hotové audioinstalace proběhla v podobě společné tiché procházky bubenským areálem, po níž následoval poslech vytvořených skladeb. Nápad, že by se z nahrávek mohlo stát ucelené umělecké dílo, přišel o trochu později. Cestou k jeho uskutečnění byla série několika dalších uměleckých kolaborací. Já jsem pak vytvořila ke každé kompozici obrázek – použila jsem analogové fotografie z místa doličného, kromě toho jsem připravila videomateriály, z nichž vznikly tři teasery. Domluvit spolupráci s labelem System, který je známý svými experimentálními releasy, už nebyl problém.

A proč vlastně Bubny? Je to příběh, kterému předchází jiný příběh. NFNR navštívila Prahu na podzim 2019 – přijela na festival ukrajinské nezávislé kultury Ozvěny sezóny. S nádražím Praha-Bubny se seznámila, když se šla s kamarády projít trochu dál od centra. Nápad na hudební událost, jejímž středem bude tento prostor (a která pak byla realizována v rámci Performance Crossings), vznikl téhož večera a vyprovokovala ho hrozba, že tohle místo ve své současné podobě zmizí. I Kyjev, kde obě hudebnice žijí, se neustále architektonicky mění. Čas od času se jeho obyvatelé musí rozloučit s místy, která pro ně mají osobní a výjimečný význam. Pro architekty města jsou to však jen body na mapě, kde je potřeba udělat pořádek.

Půlhodina poslechu výsledné nahrávky Bubny Voices není jednotvárná, skladby na sebe kompozičně navazují. Začátek je lehký a nenucený, uprostřed trocha melancholie, v druhé části pak přijdou stále méně rozpoznatelné původní zvuky. Skladby NFNR jsou bohaté, s noisovými fragmenty, glitchy a častými smyčkami. Jejich intenzitu v některých tracích zmírňuje klidný hlas, který recituje poezii a občas zpívá. Tvorba Unwavemenot je výrazně melodická, tu a tam se zdá, že slyšíme hudební nástroj. Rozdíly v přístupu obou skladatelek nejenže nevadí, ale naopak vytvářejí zajímavou hudební strukturu celého alba. S týmiž zvukovými elementy, jen v odlišných variacích, se setkáváme na různých místech materiálu, jsou to jakési průsečíky skladeb. A celé to působí dojmem, jako bychom četli sbírku povídek se stejnými hrdiny a hrdinkami.

Info

NFNR & Unwavemenot - Bubny Voices (System, 2020)
Bandcamp

foto © Iryna Zahladko

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #79: Tak daleko, tak blízko

Michal Pařízek 20.05.2022

Gentrifikace se nevyhýbá ani distriktu 36, majitel domu zvedl provozovatelům hostelu nájem víc než čtyřnásobně. Přemýšlím nad zážitky, co jsem tu za ta léta nashromáždil...

Šejkr #78: Potopa

Michal Pařízek 06.05.2022

Chodit pozdě může být i výhoda. Je hodina po začátku tiskovky, Rudolfinum je v podstatě prázdné...

Sharpe 2022: To nejlepší

redakce 26.04.2022

Po reportu a fotogalerii ještě přinášíme obvyklé shromáždění vrcholů přehlídky, oslovili jsme taky další obvyklé podezřelé, kamarády a jiné celebrity.

Šejkr #77: Prokopat se ven

Michal Pařízek 22.04.2022

Nedávno mi jeden známý v baru říkal, že mu dnešní doba občas připomíná jakési „vylepšené devadesátky“. Upřímně mě to vyděsilo, hlubší definici jsem z něj nedostal, třeba ji ani neznal.

Свiт нiколи не буде колишнiм (Svět nikdy nebude stejný)

Alexander Proletarskyi 20.04.2022

Publikujeme v ukrajinštině hlavní text Full Moonu #132 od novináře, fotografa a hudebního aktivisty Alexandra Proletarského, který přispívá do magazínů Sho nebo Karabas Live a žije v Oděse.

Šejkr #76: „Almond caramel frappe pineapple root beer“

Michal Pařízek 08.04.2022

Když vás jednou nepustí do oblíbeného baru, tak to může být i výhra. Historka se váže ke středečnímu večeru, nakonec jsme s kamarádkou skončili o pár bloků níže ve Vrškách…

Šejkr #75: Znenadání

Michal Pařízek 25.03.2022

Když jsem ze schránky vytahoval pohled s obrazem mračného západu slunce nad Virginií, fakt jsem se divil...

Preview: Jeden svět 2022

Ondra Helar 20.03.2022

Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Tipy pro vás.

Šejkr #74: „Jako všichni.“

Michal Pařízek 11.03.2022

Mířím do karlínských Kasáren na jednu z mnoha benefic. Hned při vstupu do dvora udělá člověku radost, kolik je tam lidí, nakonec se do sálu vlastně ani nedostanu.

Šejkr #73: „What the hammer, what the chain... “

Michal Pařízek 25.02.2022

S Daniellou a Alexanderem se bavíme i o tom, jak v době války budou lidé reagovat. Nemyslím státnicky, spíš v rámci společnosti, obyčejně. Čtu jim nahlas jeden z hrdě národoveckých…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace