Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.06.2014
Americký spisovatel D. F. Wallace začíná esej Laughing with Kafka povzdechem, že vrcholem frustrace pro něj byla četba Kafky s vysokoškolskými studenty. Nedokázali totiž pochopit, jak je Kafka zábavný. Z Kafka Bandu by snad měli nebožtíci Kafka i Wallace radost, nelehkou látku totiž dokázal zpracovat a přiblížit i nekafkofilům, aniž by karikoval nebo hloupě zjednodušoval. A dá se i předpokládat, že tak jako Hm... přitáhli mnohé středoškoláky k poezii, kafkabandí interpretace ukáže lecjakému maturantovi nový pohled na literární klasiku.
Když oslovil Američan David Zane Marowitz Jaromíra Švejdíka s nabídkou spolupráce na komiksu Das Schloss/Zámek, brzy se připojila nabídka na výstavu K: Kafka v komiksu a myšlenka několika písní, které by doprovodily vernisáž. Poté už si celý projekt začal žít tak trochu vlastním životem, přizván byl Jaroslav Rudiš v roli vypravěče a Band dostával čím dál častěji nabídky ze zahraničí, aby nakonec vzniklo i album, natočené letos v zimě během tří dnů hudebníky z Priessnitz, Umakart a Tata bojs, jmenovitě Jaromírem 99, kytaristou Dušanem Neuwerthem, basákem a.m.Almelou, klávesistou Jiřím Hradilem a bubeníky Zdenkem Jurčíkem a Tomášem Neuwerthem.
Na literárně-hudební večer nachystaný v Arše v předvečer Kafkova úmrtí (1883-1924) se čekání rozhodně vyplatilo. Skrze Hradila personálně propojená předkapela Lesní zvěř byla ryčná i temná. Představa Franze vlastnícího dopravní společnost se prý zhmotnila v Kavka Airlines, drum'n'bass na píšťalu i brumli s proplétající se truffazovskou trumpetou a korunovaná překvapujícím hostem mnohé v sále zaskočila. Lesní zvěř si totiž pozvali jednoho lišáka ze zakládajících členů. Tedy Ondřeje Lišku, působícího v bílém obleku mezi temně oděnou čtveřicí jako rapující Limonádový Joe.
Snad ani nestačila zaschnout lihovka na dévédéčku s novým klipem Hrob/Grab, kde Švejdíkovy kresby rozpohyboval Noro Držiak, a už se černý inkoust i slova temného vyznání Frídy a K. roztekly po plátně. Bylo už pozdě večer, když Kafka Band dorazil na pódium. Deset skladeb, deset úryvků z nedokončeného románu, ve kterých se proplétá hospodský rock-folk s Rudišovou recitací v němčině i češtině. Kafka sice napsal Zámek pod dojmem Špindlerova mlýna, jeho opuštěnost ale dokázal Jaromír 99 výborně obsáhnout krajinou Jesenicka, kam dříve zasadil i svého Aloise Nebela. Během provedení jste měli místy touhu přitáhnout si svršky blíže k tělu, to když kvílela meluzína, vše pokrýval sníh a nekonečná zima čišící z černobílé projekce mrazila v zátylku. Příběhem bez konce prováděli hudebníci zpočátku jen coby stíny na fáčovině, později improvizovaná opona sjela a naskytl se detailnější pohled na kapelu. Milování s pachem piva, nečas, zklamání, marnost a léto v nedohlednu, v doprovodu opakujících se vět jako manter. „K. dorazil na místo.“
Součástí měl být sice křest, ten však proběhl ve vteřině, aniž by se oficialitami někdo zabýval. Snad jen škoda, že s koncem Zámku neskončil i koncert a nenechal diváky vyjít ze sálu byť v mírném zadumání. Publikum si žádá své, band proto přidal na repertoár další písně na motivy Kafkových povídek – Děti na silnici, Stromy a Proměnu, natočenou pro Mairowitzův dokument Kafka Unchained. Snad aby nebylo té vážnosti tolik, kapela celý večer shodila hospodskou vyřvávačkou „do chléva, všichni do chléva“. Možná měli spíše říkat „na radnici, všichni na radnici“, do 30. června totiž probíhá na Staroměstké radnici výstava věnovaná komiksům se společným jmenovatelem-Kafkou.
Kafka Band + Lesní Zvěř
2. 6. 2014, Archa, Praha
foto © Kryštof Havlice
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.