Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.06.2014
Americký spisovatel D. F. Wallace začíná esej Laughing with Kafka povzdechem, že vrcholem frustrace pro něj byla četba Kafky s vysokoškolskými studenty. Nedokázali totiž pochopit, jak je Kafka zábavný. Z Kafka Bandu by snad měli nebožtíci Kafka i Wallace radost, nelehkou látku totiž dokázal zpracovat a přiblížit i nekafkofilům, aniž by karikoval nebo hloupě zjednodušoval. A dá se i předpokládat, že tak jako Hm... přitáhli mnohé středoškoláky k poezii, kafkabandí interpretace ukáže lecjakému maturantovi nový pohled na literární klasiku.
Když oslovil Američan David Zane Marowitz Jaromíra Švejdíka s nabídkou spolupráce na komiksu Das Schloss/Zámek, brzy se připojila nabídka na výstavu K: Kafka v komiksu a myšlenka několika písní, které by doprovodily vernisáž. Poté už si celý projekt začal žít tak trochu vlastním životem, přizván byl Jaroslav Rudiš v roli vypravěče a Band dostával čím dál častěji nabídky ze zahraničí, aby nakonec vzniklo i album, natočené letos v zimě během tří dnů hudebníky z Priessnitz, Umakart a Tata bojs, jmenovitě Jaromírem 99, kytaristou Dušanem Neuwerthem, basákem a.m.Almelou, klávesistou Jiřím Hradilem a bubeníky Zdenkem Jurčíkem a Tomášem Neuwerthem.
Na literárně-hudební večer nachystaný v Arše v předvečer Kafkova úmrtí (1883-1924) se čekání rozhodně vyplatilo. Skrze Hradila personálně propojená předkapela Lesní zvěř byla ryčná i temná. Představa Franze vlastnícího dopravní společnost se prý zhmotnila v Kavka Airlines, drum'n'bass na píšťalu i brumli s proplétající se truffazovskou trumpetou a korunovaná překvapujícím hostem mnohé v sále zaskočila. Lesní zvěř si totiž pozvali jednoho lišáka ze zakládajících členů. Tedy Ondřeje Lišku, působícího v bílém obleku mezi temně oděnou čtveřicí jako rapující Limonádový Joe.
Snad ani nestačila zaschnout lihovka na dévédéčku s novým klipem Hrob/Grab, kde Švejdíkovy kresby rozpohyboval Noro Držiak, a už se černý inkoust i slova temného vyznání Frídy a K. roztekly po plátně. Bylo už pozdě večer, když Kafka Band dorazil na pódium. Deset skladeb, deset úryvků z nedokončeného románu, ve kterých se proplétá hospodský rock-folk s Rudišovou recitací v němčině i češtině. Kafka sice napsal Zámek pod dojmem Špindlerova mlýna, jeho opuštěnost ale dokázal Jaromír 99 výborně obsáhnout krajinou Jesenicka, kam dříve zasadil i svého Aloise Nebela. Během provedení jste měli místy touhu přitáhnout si svršky blíže k tělu, to když kvílela meluzína, vše pokrýval sníh a nekonečná zima čišící z černobílé projekce mrazila v zátylku. Příběhem bez konce prováděli hudebníci zpočátku jen coby stíny na fáčovině, později improvizovaná opona sjela a naskytl se detailnější pohled na kapelu. Milování s pachem piva, nečas, zklamání, marnost a léto v nedohlednu, v doprovodu opakujících se vět jako manter. „K. dorazil na místo.“
Součástí měl být sice křest, ten však proběhl ve vteřině, aniž by se oficialitami někdo zabýval. Snad jen škoda, že s koncem Zámku neskončil i koncert a nenechal diváky vyjít ze sálu byť v mírném zadumání. Publikum si žádá své, band proto přidal na repertoár další písně na motivy Kafkových povídek – Děti na silnici, Stromy a Proměnu, natočenou pro Mairowitzův dokument Kafka Unchained. Snad aby nebylo té vážnosti tolik, kapela celý večer shodila hospodskou vyřvávačkou „do chléva, všichni do chléva“. Možná měli spíše říkat „na radnici, všichni na radnici“, do 30. června totiž probíhá na Staroměstké radnici výstava věnovaná komiksům se společným jmenovatelem-Kafkou.
Kafka Band + Lesní Zvěř
2. 6. 2014, Archa, Praha
foto © Kryštof Havlice
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.