Články / Rozhovory

Cash Savage: A to je zhovadilost

Cash Savage: A to je zhovadilost

Veronika Miksová | Články / Rozhovory | 05.10.2018

Naprosto zřetelně si vybavuji, kdy jsem poprvé naživo slyšela hrubý a zároveň konejšivý hlas Cash Savage, podpořený energickým country-bluesovým nátěrem The Last Drinks. Ležela jsem na vlhké trávě před Drive Stageí ostravských Colours a odmítavou zprávou od lásky se hroutil další z mých iluzorních zámků. Mezitím uběhlo dost vody, svět se ještě trochu víc vylomil z kloubů, ale výjimečná hudba vzniká dál. S Australankou s prořízlou pusou a zkoumavýma očima jsme si povídali o nové desce s příznačným názvem Good Citizens, zvrhlém pojetí normality, životě v násilí i těšení se na nadcházející tour.

Vaše nová deska se jmenuje Good Citizens. „Dobrý“ občan se v současnosti u nás v Česku vyznačuje hloupostí, nevzdělaností, ideálně rasismem. Jeho největší obavou není světový hladomor, ale spíš to, aby jeho potomek nebyl gay nebo aby si, nedej bože, vzal osobu jiné pleti. K tomu přičti často irelevantní strach z imigrantů. Jaká je v tomto ohledu situace v Austrálii a jak bojovat proti „normalitě“, která je ve výsledku spíše zhoubná?
V Austrálii je to podobné. Všichni si v sobě nesou pokroucený obrázek toho, jak by měl vypadat slušný občan, ale ve skutečnosti tohle pojetí zavání předsudky, uzavřeností a maloměšťáctvím. K minoritám se u nás chováme zvláště krutě, tolerujeme násilí a nenávist vůči přistěhovalcům, ale přesto si průměrný Australan o sobě pravděpodobně myslí, že je dobrým občanem. Řešení opravdu neznám. Začala bych oslavou empatie.

Ještě k té normalitě. Po řadě lapálií ve svém životě jsem došla k tomu, že jsem nejspíš polyamorní, tedy neschopná zcela se oddat jen jednomu partnerovi. Je ovšem dost těžké to přiznat sama sobě, natož se o tom bavit s tím druhým. Nemyslíš, že normalita má tisíce variant a že sami sebe trápíme snahou vyhovět nějakému vzorci? Jistě, vždy je snazší zvlášť ženu označit za děvku a nymfomanku, než se ji snažit pochopit. Proč myslíš, že tak urputně trváme na spoutání láskou a ideji klasického rodinného života a ostatní varianty považujeme za nemorální?
Nevím, proč si tak romantizujeme nukleární rodinu. U nás jsme v roce 2017 odhlasovali manželství lidí stejného pohlaví, ale debata kolem toho byla dost nechutná. Některé argumenty, proč společnost potřebuje klasickou rodinu, stojí za hovno a navíc neobstojí. Lidi by si měli hledět svého. Pokud se vztah odehrává mezi dvěma dospělými lidmi na základě jejich souhlasu, neměla by forma tohoto vztahu nikoho jiného znepokojovat. Podle mě stát zbytečně plýtvá prostředky na zasahování do soukromého života lidí, do kterého mu nic není.

Píseň Collapse z nové desky jsi věnovala své dceři, vykresluješ tu temný konec dobrých časů a tvrdíš, že odpovědí je násilí. Můžeš k tomu říct víc?
Myslím, že bychom měli znovu posoudit náš vztah k násilí. Řada lidí na světě žije život plný násilí a nemají moc na výběr, žít bez něj je privilegium. Sledujeme násilí ve filmech i ve zprávách. Je na tom pro nás něco nereálného, odehrává se to v jiné zemi, člověku z jiného socioekonomického prostředí. Takže pro nás to znamená, že se od toho snadno odpojíme, odvrátíme, a myslíme si, že když vypneme televizi, je násilí pryč. A to je zhovadilost.

V Pack Animals se vracíš k často zdokumentované, přesto stále neochvějné potřebě mužů kritizovat ženské umělkyně, ale totéž se odehrává v řadě jiných profesí. I u nás v časopise si řada dívek na psaní netroufne a raději fotí, protože tam se kritizuje hůře. Máme naše dcery jinak vychovávat nebo co s tím?
Řada lidí z různých profesí mi říká, že se k té písní mohou vztáhnout. Hodně se v tom směru skloňují slova jako privilegium a nárok, ale jakmile takhle někoho označíš, začne se bránit. Nepředstírám, že mám odpověď, zpívám jen o svých vlastních zkušenostech.

Celý rozhovor si přečtete v magazínu Full Moon #90.

Info

Cash Savage
web kapely

Cash Savage & the Last Drinks (au) + Rány Těla + Oswaldovi
9. 10. 2018 20:00
Futurum Music Bar, Praha
fb událost

6. 10. Šonov Fest, Šonov u Broumova
fb událost
10. 10. Na Rampě, Jablonec nad Nisou
fb událost
11. 10. Velbloud, České Budějovice
fb událost
12. 10. Na Věčnosti, Znojmo
fb událost
13. 10. Fléda, Brno
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Thorsten Quaeschning (Tangerine Dream): Máme plány pro nejrůznější myslitelné situace

redakce 18.10.2019

Thorsten Quaeschning se ocitl v pozici vedoucího skupiny, kterou nezakládal; vznikla deset let před jeho narozením a nezůstal v ní žádný z původních členů. Rozhovor, koncert záhy.

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?

Mueran Humanos: Následovat svoje posedlosti

redakce 10.10.2019

Skupina, která nese v názvu sousloví Lidi chcípněte, by jistou dávku chladnokrevnosti oplývat měla. A argentinští Mueran Humanos jí oplývají. Rozhovor.

Nick Murphy: Nedělám hudbu pro sebe, ale pro jiné

redakce 04.10.2019

Před pražským koncertem jsme si povídali o umělcově službě lidstvu, cestovatelských zážitcích a Muprhyho houževnaté povaze.

Aneta Kohoutová (Nábřeží saunařů): Hrozná zodpovědnost, ale zároveň i neuvěřitelná svoboda

redakce 30.09.2019

Nábřeží saunařů, akce, která se odehraje v Hradci v závěru tohoto týdne. Co od ní čekat, jestli přijít nahý a hladový, co chystá NUUK do budoucna?

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order.

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.