Články / Reporty

Čekání na hvězdu (Colours of Ostrava 2013)

Čekání na hvězdu (Colours of Ostrava 2013)

Veronika Miksová | Články / Reporty | 21.07.2013

Jsme za půlkou a pořád nevím, kdo je teda největší hvězda. Co vím jistě, dneska to nezjistím. Den třetí, den zklamání, únavy i nečekaných malých objevů.

A začíná brzy. Krátce po poledni usedám do Gongu a čekám, že konečně zjistím, Kolik gramů váží touha, ta zrádná lákavá děvka. Sama tanečnice inklinuji ke stylu VerTeDance a poetika oblíbeného kladenského Zrní je mi blízká. O to větší zklamání přináší taneční představení, jehož název je víc než matoucí, sedělo by spíš nahota na prodej. Vzdychání, chytání za špeky, ruce v kalhotkách a věčné svlékání a oblékání, které má symbolizovat odhalování ve všech významech, by si vystačilo s dvaceti minutami, ne hodinou. Písně od Zrní ani odkazy na Madonnin klip, která podle holek představuje ztělesnění zvráceného konceptu ženy jako objektu, to nezachrání.

Navazuji až po osmé na downtepovém projektu z britského Leedsu Submotion Orchestra. Neurazí, nenadchne. Za kontemplativního zpěvu Ruby Wood, který nevybočuje z kolejí žánru, procházím výstavu Industriální revoluce (Galerie Zdeněk Sklenář). Číhal, Jansa, Kintera, Vačkář a Strouhal se vytáhli. Stádo jelenů stvořené z festivalových zábran, co "cítí" a na co reaguje obyčejný fíkus, co se děje s vaším mozkem při práci se sbíječkou a další, zjistíte u Agrofert Fresh Stage.

Hipsteři prominou, ale po delším uvažování se vydám zavzpomínat na dobu, kdy mi na stěně visel plakát Kodyma a P.B.CH. Naživo poprvé a asi i naposled. Wanastowi Vjecy ovládnou Arcelor Mittal Stage a mnohatisícový dav zpívá jako loni na Buty. Až na ty Kodymovy blbý kecy skoro dojemné retro. Andělé, Panic, Tak mi to tedy nandej a Sbírka zvadlejch růží se z mozku a srdce nikdy nevymažou.

The Knife jsem po půlhodinové zahřívačce disco aerobiku nedala nejmenší šanci. Asi škoda, ale nějak se mi to řvaní inkarnace Olgy Šípkové v turbanu a metalických legínách spojilo s tím, jaké ofuky kapela dělala při jednání s Holušovou, kdy lustrovala genderové vyvážení zaměstnanců festu a kapel. Nerozdejchala sem to. Moje škoda. A výhra. Pokud jste byli se mnou v Hlubině, víte proč. Svůj medově hluboký chraplák tu rozezněla australská písničkářka Suzie Stapleton, která si jen s pomocí elektriky a zesilovače podmanila mou duši. Přidejte si ji ke sbírce Patti Smith, PJ Harvey, Siouxsie Sioux, ale nečekejte kopii. Způsob použití hlasu i rifů je nezaměnitelný. Vrcholem byla bez kytary zpívaná, jen dupáním kovbojských kozaček doplněná píseň. Na název se neptejte, měli jste tam být.

Na závěr the xx, kteří oddanou fanynku snad ani nemůžou zklamat. Pro neznalé minimalisticky vystavěný elektronický dream pop s křehkými milostnými texty. Na druhém albu Coexist zlehounka říznutý tahitskými melodiemi. Měsíček svítil, reflektory prosvěcovaly kouřové mraky a srnky se zajíci na zádech si tříbili hudební vkus. Idylka.

Info

Colours of Ostrava
20. 7. 2013, Dolní oblast Vítkovic, Ostrava

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace