Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 01.05.2019
Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá režisérka Claire Denis. Ve svém filmu High Life se přiklání ke krajnímu názoru, že reprodukce je jedinou nutnou lidskou potřebou. Ovšem snaha prodat takový pohled na věc jako provokativní působí v roce 2019 anachronicky.
High Life spadá do vědeckofantastického žánru: skupina vězňů vymění pozemské doživotní tresty za účast na experimentální vesmírné expedici k černým dírám. Zbudou z nich jen dva, astronaut Monte (Robert Pattinson) a jeho dcera, jejichž vzpomínky budují příběh. Jádro filmu tvoří vztah sexuality, reprodukce a přijetí bezcílnosti života, která je v izolované vesmírné lodi palčivá. Z žánrových propriet si snímek bere jen kulisy, mezigalaktické putování se tematicky drží při zemi. V oprýskaném korábu, který bez možnosti návratu pluje prostorem, udržuje disciplínu mezi morálně pochybnými charaktery možnost dokonalého sexuálního uspokojení. Vyšší pudy ve filmu zastupuje vedoucí výpravy, ztvárněná Juliette Binoche, která se s dávkou zvrácené zarputilosti snaží zplodit dítě ze zkumavky.
Snímek se neštítí fyzických detailů. Dosažení orgasmu umožňuje trestancům bizarní autoerotická tělocvična, ze které po použití vytékají tělesné tekutiny. V kontrastu k agresivní sexualitě stojí Monte, jednak svojí sexuální abstinencí, jednak citlivým a starostlivým vztahem k dceři. Film je vhodně obsazen, každý z trestanců vypadá jako originálně pokřivený jedinec. Dobrý první dojem z postav ale kazí plytký scénář, který jim nedává prostor rozvinout se, navíc děj je vyprávěn od konce, což už tak pomalý snímek obírá o dramatičnost. Znásilňování fyzikálních pojmů a procesů působí parodicky a snaha vytvořit snovou atmosféru stojí zejména na podmanivém soundtracku Tindersticks. Výprava postrádá originalitu, omšelost dystopických vesmírných plavidel vykreslil lépe i třeba lowcostový srbský film A.I. Rising.
High Life se snaží provokovat, ale nepřináší dost podnětů k zamyšlení, dvouhodinová stopáž nedokáže myšlenkové vakuum zaplnit jinak než explicitností jednotlivých scén. Claire Denis ve své exploraci lidských pudů jen opakuje známá klišé a má daleko k režisérům jako Kubrick nebo Tarkovskij, kteří do sci-fi vnesli originální myšlenky a řemeslnou dokonalost. Bizarní pasáže zaujmou, jako celek je ale High Life ubíjející a na hranici koukatelnosti.
High Life
režie: Claire Denis, 2018
web distributora
Jakub Kurnas 03.11.2019
Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.
Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019
Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?
Jakub Kurnas 09.10.2019
Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.
Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019
Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.
Bibiána Hajdanyová 25.08.2019
Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...
Bibiána Hajdanyová 29.07.2019
Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.
Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019
Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.
Jakub Kurnas 11.07.2019
Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.
Lukáš Masner 02.07.2019
Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.
Michal Pařízek 01.07.2019
S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.