Články / Sloupky/Blogy

Co právě v elektru kutěj: americká krása ve městě perníku

Co právě v elektru kutěj: americká krása ve městě perníku

Richard Kutěj | Články / Sloupky/Blogy | 11.05.2018

Aktivní americká bubenice a experimentátorka Ashley Spungin je v současnosti známá především z dvojice Insect Ark. Hudbu tvoří také v drone/ambientním projektu Ormus, ten je mj. i tou nejlepší "výkladní skříní" zvuku oscilátorů a pedálů, které hudebnice sama vlastnoručně vyrábí. Na tyto nástroje nahrála i povedené debutové album Ormus, které vyšlo digitálně pod názvem Negentropic Times, o jeho kazetovou edici Negentropy se pak postaral pardubický label obsedante! Šest silných skladeb tvoří táhlé a takřka nehybné meditativní plochy i psychedelicky rozkmitané oscilující drony, výsledný zvuk doplňují samply. Vše vrcholí takřka dvanáctiminutovou zvukově proměnlivou meditací, kde se elektronika mísí se silou ženského hlasu, která se útržkovitě ozývá také v dalších skladbách této vyrovnaně kvalitní a opojné kolekce.


Švédsko je zemí dark ambientu zaslíbenou a tamní scéna patří k nejsilnějším nejen v evropském kontextu. Mezi její vůdčí osobnosti patří i Peter Andersson a jeho projekt Deutsch Nepal. Na březnové novince Eating the Dust se Deutsch Nepal spojil s ruskými kolegy Reutoff, kteří se postarali o hudební složku, zpěv a texty jsou dílem Anderssonovým. Eating the Dust přináší osm skladeb temné, poklidné, ale také melodické elektroniky s procítěným zpěvem. Některé skladby díky vokální složce dostávají až neo-folkový či gothický ráz.


S novým singlem přišel majitel jednoho z nejsilnějších loňských alb, projekt Blanck Mass, za kterým stojí Benjamin John Power z Fuck Buttons. Progresivita a až psychopatická barevnost a neuchopitelnost z alba zde ustupuje agresivitě přímočaré industriální palby, zůstává zvířecká intenzita a tlak.


Merak je respektovaný producent a DJ, doma nejvíce v temném tanečním dubstepu a drum and bassu, jeho stylový rozstřel je ale širší - remixoval třeba i grime rebela Smacka. Multiverse EP přináší dva nové DnB tracky s přesahy. Apex je atmoféricky zádumčivý, nastřelený přímou rytmickou energií, Integral drží potemnělou atmosféru, rezonuje ovšem přímočařeji. Oba tracky mají i remixy, kde dal Merak sympaticky prostor svěžím talentům scény. Remixovali PWP a Mellifera. Vyšlo u io.lab records.


Volnomyšlenkářský improvizační rej, mix elektroniky a dalších nástrojů. To je split projektů Ruinu a Fokumé, který vyšel u labelu Stoned to Death. Ruinu přinášejí dva tracky, oba záznamy živých vystoupení. Jde o avantgardní free jízdu na elektonické krabičky, kytaru, saxofon i živé bicí. Fokumé jsou ve své více jak dvacetiminutové ploše decentnější, track se rozvíjí pozvolna, experimentující a zkreslenou elektroniku a basu skvěle rozvíjí sólová trubka.

Rovnou tři alba vypustili během dubna Blue Lizard, label úzce spjatý s ambientními Kora Et Le Mechanix, další přidal v květnu. Live at Klub FAMU je záznam letošního lednového sólového aktu Michala Kořána. Sedm skladeb vtahujícího a magického ambientu.



Volné improvizace na tracky z ceněného loňského Kořánova alba Čtyři barvy přináší deska Live at HIS Office, February 8., 2018. Free ambient plný omamnosti, dlouhých ploch i cinkavých ruchů a zvuků, kterému sluší více jak desetiminutové stopáže skladeb. Improvizovali Michal Kořán a Pavel Richter.



Jak zněl tuzemský ambient před třiceti lety? Odpovědi přináší nahrávka Selected Ambient 1988–1989 skupiny Dia Archa. Modrá ještěrka ho vydala 21. dubna k oslavě Record Store Day. A vzhledem k zázemí Blue Lizard asi příliš nepřekvapuje, že Dia Archa byla dřívější skupinou pánů Kořána a Homoly, tedy i předchůdkyní Kora Et Le Mechanix.



Z archivu vychází i album Dia Archa nazvané Koncert pro Davida. Ambient plný ptačího zpěvu byl nahrán v červenci 1988 a vydán 1. května jako příspěvek k oslavám Vítání ptačího zpěvu.


Info

foto © archiv ormus.bandcamp.com (ORM4 pedál z dílny Ormus Electronic)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nick Cave a Warren Ellis o zmaru a odchodech

Veronika Mrázková 03.03.2021

Z desky ční fatalismus i sentiment. Koneckonců, výmluvné jsou už názvy skladeb: Hand of God, Old Times, Lavenders Field, Balcony Man.

Čavalenky – Čekáreň

redakce 09.02.2021

Jakubu Šímovi odvyprávěl rapper Čavalenky v rozhovoru pro tištěný Full Moon povídku v záhoráckém dialektu. Přinášíme plné znění.

Šejkr #47: La cumbia del pichamán

Michal Pařízek 05.02.2021

Mezinárodní den coververzí. Taková blbost. Nejdříve jsem se tomu dost dlouho smál, pak o tom další tři týdny přemýšlel a posledních pár dní neposlouchám nic jinýho.

Eurosonic Noorderslag 2021: To nejlepší

redakce 19.01.2021

Rozpětí tradičně vděčné a široké, nechybí známější jména jako Alyona Alyona nebo Katy J Pearson, konžský rapper se švýcarskými beaty, belgický shoegaze či skotská dudačka.

Videodrome 11: Ohlédnutí za klipy roku 2020

prof. Neutrino 19.01.2021

Videodrome se ohlíží za zajímavými klipy roku 2020, které reflektují ožehavá společenská témata současného světa.

Žebříčky Full Moonu: hudební zdroje roku 2020

redakce 18.01.2021

Spotify a Bandcamp, co dále? Pár nečekaných tipů máme, ať už je to dobře nebo špatně.

Žebříčky Full Moonu: hudební weby roku 2020

redakce 17.01.2021

Z kterých webů rádi čerpají naši redaktoři? Ze stránek hudebních médií i fanouškovských zinů, webů labelů i jednotlivých žurnalistů.

Žebříčky Full Moonu: koncert/festival roku 2020

redakce 16.01.2021

Všechno zlé je k něčemu... znáte to. Že se toho odehrálo loni málo? No, zas tak málo toho nebylo...

Žebříčky Full Moonu: objev roku 2020

redakce 15.01.2021

Loni nezbývalo než objevovat nová jména především na síti. I tam ale redakční kruhy zachytily umělce, kterým prorokují velkou budoucnost.

Žebříčky Full Moonu: videoklip roku 2020

redakce 14.01.2021

Hlasování o klip roku v redakci na celé čáře vítězí FKA twigs s klipem Sad Day. Co milují ti další?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace