Články / Sloupky/Blogy

Co právě v elektru kutěj: americká krása ve městě perníku

Co právě v elektru kutěj: americká krása ve městě perníku

Richard Kutěj | Články / Sloupky/Blogy | 11.05.2018

Aktivní americká bubenice a experimentátorka Ashley Spungin je v současnosti známá především z dvojice Insect Ark. Hudbu tvoří také v drone/ambientním projektu Ormus, ten je mj. i tou nejlepší "výkladní skříní" zvuku oscilátorů a pedálů, které hudebnice sama vlastnoručně vyrábí. Na tyto nástroje nahrála i povedené debutové album Ormus, které vyšlo digitálně pod názvem Negentropic Times, o jeho kazetovou edici Negentropy se pak postaral pardubický label obsedante! Šest silných skladeb tvoří táhlé a takřka nehybné meditativní plochy i psychedelicky rozkmitané oscilující drony, výsledný zvuk doplňují samply. Vše vrcholí takřka dvanáctiminutovou zvukově proměnlivou meditací, kde se elektronika mísí se silou ženského hlasu, která se útržkovitě ozývá také v dalších skladbách této vyrovnaně kvalitní a opojné kolekce.


Švédsko je zemí dark ambientu zaslíbenou a tamní scéna patří k nejsilnějším nejen v evropském kontextu. Mezi její vůdčí osobnosti patří i Peter Andersson a jeho projekt Deutsch Nepal. Na březnové novince Eating the Dust se Deutsch Nepal spojil s ruskými kolegy Reutoff, kteří se postarali o hudební složku, zpěv a texty jsou dílem Anderssonovým. Eating the Dust přináší osm skladeb temné, poklidné, ale také melodické elektroniky s procítěným zpěvem. Některé skladby díky vokální složce dostávají až neo-folkový či gothický ráz.


S novým singlem přišel majitel jednoho z nejsilnějších loňských alb, projekt Blanck Mass, za kterým stojí Benjamin John Power z Fuck Buttons. Progresivita a až psychopatická barevnost a neuchopitelnost z alba zde ustupuje agresivitě přímočaré industriální palby, zůstává zvířecká intenzita a tlak.


Merak je respektovaný producent a DJ, doma nejvíce v temném tanečním dubstepu a drum and bassu, jeho stylový rozstřel je ale širší - remixoval třeba i grime rebela Smacka. Multiverse EP přináší dva nové DnB tracky s přesahy. Apex je atmoféricky zádumčivý, nastřelený přímou rytmickou energií, Integral drží potemnělou atmosféru, rezonuje ovšem přímočařeji. Oba tracky mají i remixy, kde dal Merak sympaticky prostor svěžím talentům scény. Remixovali PWP a Mellifera. Vyšlo u io.lab records.


Volnomyšlenkářský improvizační rej, mix elektroniky a dalších nástrojů. To je split projektů Ruinu a Fokumé, který vyšel u labelu Stoned to Death. Ruinu přinášejí dva tracky, oba záznamy živých vystoupení. Jde o avantgardní free jízdu na elektonické krabičky, kytaru, saxofon i živé bicí. Fokumé jsou ve své více jak dvacetiminutové ploše decentnější, track se rozvíjí pozvolna, experimentující a zkreslenou elektroniku a basu skvěle rozvíjí sólová trubka.

Rovnou tři alba vypustili během dubna Blue Lizard, label úzce spjatý s ambientními Kora Et Le Mechanix, další přidal v květnu. Live at Klub FAMU je záznam letošního lednového sólového aktu Michala Kořána. Sedm skladeb vtahujícího a magického ambientu.



Volné improvizace na tracky z ceněného loňského Kořánova alba Čtyři barvy přináší deska Live at HIS Office, February 8., 2018. Free ambient plný omamnosti, dlouhých ploch i cinkavých ruchů a zvuků, kterému sluší více jak desetiminutové stopáže skladeb. Improvizovali Michal Kořán a Pavel Richter.



Jak zněl tuzemský ambient před třiceti lety? Odpovědi přináší nahrávka Selected Ambient 1988–1989 skupiny Dia Archa. Modrá ještěrka ho vydala 21. dubna k oslavě Record Store Day. A vzhledem k zázemí Blue Lizard asi příliš nepřekvapuje, že Dia Archa byla dřívější skupinou pánů Kořána a Homoly, tedy i předchůdkyní Kora Et Le Mechanix.



Z archivu vychází i album Dia Archa nazvané Koncert pro Davida. Ambient plný ptačího zpěvu byl nahrán v červenci 1988 a vydán 1. května jako příspěvek k oslavám Vítání ptačího zpěvu.


Info

foto © archiv ormus.bandcamp.com (ORM4 pedál z dílny Ormus Electronic)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Danielle de Picciotto

redakce 15.10.2019

Některé milníky její kariéry nabízíme níže, hlavně ale zveme na koncert, který bude výjimečný také tím, že zde vůbec poprvé vystoupí frontmani pražských Kill the Dandies! coby DJské duo.

Tančení Krakovem aneb Top 5 Unsound 2019

redakce 15.10.2019

Polský festival Unsound, soustředící se na progresivní elektronickou hudbu s nejrůznějšími přesahy, má celosvětové renomé a fanoušci se na něj opravdu sjíždějí z různých koutů planety.

Preview: Alternativa 2019

redakce 14.10.2019

Zkusili jsme z lineupu festivalu Alternativa 2019, kde žánry nehrají roli, prosít pár zajímavých jmen. Tady jsou.

Střevíčky děravé aneb Top 5 Lunchmeat 2019

redakce 07.10.2019

Ohlasy i uvnitř redakce byly různé a ne pouze kladné. Výživné to bylo.

Preview: Unsound 2019

redakce 01.10.2019

Ústředním tématem letošní edice Unsoundu je Solidarita a níže najdete pár mužských jmen, které stojí za pozornost a které povětšinou přijedou s unikátním programem.

Beztížný pocit nezvěstného V centru

redakce 25.09.2019

Ve vlaku zaslechnu, jak jí povídá o třípatrovým domě, ve kterém jeho rodina bydlí. „A to jste si postavili sami?“ „Ne, to jsme zdědili. Původně to patřilo nějakejm Němcům.“

Šejkr #43: „Ale dneska v noci, dneska budu pít šampaňské.“

redakce 19.09.2019

Výstava Roberta Franka Unseen byla jedním z důvodů výletu do Berlína, který se změnil v povinnost, když se minulý týden objevila zpráva, že jeden z nejvlivnějších fotografů zemřel.

Setkání v sadu - 6 is the magic number (Pelhřimovy 2019)

redakce 22.08.2019

Tradiční plkání o post-bratroorffovském antifestivalu. Tentokráte hodně o magii (místa).

Všetky odtiene blata alebo Top 5 ArcTanGent 2019

redakce 21.08.2019

Najkrajšie na kompilácií Top 5 zo siedmeho ročníku festivalu je, že mená sa príliš neopakujú a headlineri sa do výberu dostávajú ojedinele.

RapRadar IV: České předpremiéry

redakce 13.08.2019

Albové předpremiéry na letošním Kempu, hyperaktivní Brockhampton a JAY Z i nezdar Chance the Rappera.