Richard Kutěj | Články | 05.05.2018
Radost a svěženka elektronického přelomu zimy/jara u nás? Silhouette a jeho debutové album Lost in the Circle. Silhouette přesvědčivě míchá experimentální elektroniku, techno i ambient. I přes hraní několika stylů najednou zní album celistvě a dotaženě, to díky vyvážené producentské práci, kde své přesné místo mají poklidné a zádumčivé plochy i nabíjející taneční blikavost. Lost in the Circle tak neztrácí energii od první do poslední sekundy. Album vyšlo u Krmelec Recordings, samotný Silhouette jinak na scéně není nováčkem, tvoří také coby Chik a ještě letos chystá další zajímavé věci.
Tvrdé beaty a zvukově košatá analogová zběsilost. V Eclipsed se sešli zástupci dvou kultů slovenské elektro dark scény, kompletní sestava experimentujících Samhain a KeyHead z elektro-industriálních KIFOTH. Společné dílo zní znepokojivě, neuchopitelně, elektronické zvuky, plochy a samply vytvářejí až horečnaté stavy. The Probabilistic Mind je intenzivní zvuková masáž i do detailu promyšlená práce. Náročné album je zároveň i barevné, hypnotická a těžká místa střídá divoká tanečnost, baví i široké spektrum používaných zvuků. Vyšlo u bratislavského labelu Alliens Production. A zajímavost závěrem. Názvy písní podle pořadí dávají dohromady větu, která má vystihnout filozofii celého alba.
Stroon hraje již několik let v 1. lize slovenské elektronické scény a první příčky obsazuje i s letošním albem Vice Laboratory. To svou propracovaností odmění za soustředěný poslech, uspokojí ale i náročného klubového tanečníka. Ostré hrany i jemné zvoučky, zacyklené plochy prostříhané tanečními beaty. Stroon tracky řeže ostře jako skalpel, takže album jede v neustále se měnící energii, žádná plocha netrvá zbytečně dlouho, vše naskládáno matematicky přesně, zabaleno v krystalicky čistém zvuku. Vydali Starcastic/Deadred Records.
Silný debut přináší švédský projekt Teahouse Radio na albu Her Quiet Garden. Symbioza nežně rezonujících ploch a dronů, doplňující zvuky, vše místy kropené zvláštními posmutnělými melodiemi. Ano, ambient ve své nejčistší podobě, hraný bez patosu a energicky. Ani tu nejde o žádného nováčka, producent a skladatel Pär Boström tvoří i dark ambientní projekty Kammarheit či City Last Broadcast. Letošní album projektu Teahouse Radio je navíc výběrem skladeb, z nichž nejstarší vznikaly již v roce 2004. Vyšlo u Hypnagoga Press, který švédský producent provozuje se svou sestrou, všestrannou umělkyní Åsou Boström. Sourozenci spolu tvoří i ambientní projekt Hymnambulae.
Klasický sedmipalec na čirém vinylu vydal na počátku května ostravský zvukový experimentátor Säkkikangas. Ten se věnuje abstraktním skladbám, kde pracuje s terénními nahrávkami i elektronickými zvuky a ruchy a také se svým vlastním efektovaným hlasem. Side A nabízí jemně vrzající práci a klikání, ukončené elektro zkresleným běsem. Side B je proměnlivá noiseová stěna zkreslených šumů a hluků, která přejde ve vyklidněný abstraktní tvar. Vyšlo u experimentům nakloněného labelu Korobushka Records.
Stále v tvůrčím procesu je již dlouhá léta osobnost naší temné elektro experimentální scény Vladimír Hirsch. Nyní finalizuje nové album Katagenesis, které volně naváže na vynikající loňské Scripta Soli. Spolu s Martinou Sanollovou a Tomem Saivonem, tedy coby Skrol, pracuje na remaku desky Geometrie nevědomí, kterou původně vydal v roce 2000 pod hlavičkou svého projektu Zygote. Album by pod novým názvem mělo vyjít koncem roku u portugalského labelu Voraus Records. Aby toho nebylo málo, vydal Hirsch v digitální podobě Instroscan (2016), jenž patří pod další jeho alias Subpop Squeeze.
foto: Silhouette (archiv Krmelec Recordings)
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Dušan Šuster 29.11.2023
Nielenže sype bary v pozoruhodne vysokej kadencii, navyše sa dokáže prispôsobiť rôznym beatom, vo vhodnej chvíli pozmeniť rytmiku a šikovne akcentovať rýmy.
Michal Pařízek 29.11.2023
Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.
Eva Karpilovská 28.11.2023
V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.
Jiří Přivřel 27.11.2023
Jedenáctý ročník putovního festivalu Hear Me! poprvé v Olomouci. Rozhovor s pořadateli o HLUBINĚ, Staré síti i nových jménech.
Tomáš Jančík 26.11.2023
Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.
Dominik Polívka 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.
Kryštof Kočtář 24.11.2023
Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.
Michal Smrčina 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...
Lukáš Grygar 22.11.2023
Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.