Články / Recenze

Co se ti v noci zdálo? (Mess Esque)

Co se ti v noci zdálo? (Mess Esque)

Jiří Přivřel | Články / Recenze | 24.12.2021

O australském instrumentálním triu Dirty Three nebylo v poslední době příliš slyšet, po albu Toward the Low Sun z roku 2012 se každý ze zúčastněných vydal vlastní cestou. Warren Ellis se sice spřáhl s Nickem Cavem a jeho The Bad Seeds už v devadesátých letech minulého století, ale postupně se z rozevlátého houslisty v pozadí stal rovnocenným parťákem a dnes se s Cavem bez domovské skupiny v podstatě obejdou. Bubeník Jim White v uplynulé desetiletce doprovázel krétského loutnistu a zpěváka Giorgose Xylourise a aktuálně působí v novém australském all-star triu Springtime, které své debutové album vydává v těchto dnech. Poslední z trojice špinavců, kytarista Mick Turner, paralelně s působením v Dirty Three vydal čtyři sólovky u chicagského vydavatelství Drag City, kde také hostoval na několika albech kolegů z tohoto labelu. Ačkoliv nakonec muziku upozadil před malířstvím, přídomek „kytarista z Dirty Three“ mu v životopise zůstal jako referenční bod, který slouží jako skvělý prostředek k navázání případné spolupráce.

Když se Turner rozhodl natočit další sólovku – poslední Don’t Tell the Driver vyšla v roce 2013 – oslovil zpěvačku Helen Franzmannovou, vystupující pod pseudonymem McKisko. Ze společné práce ve studiu nakonec nic nebylo, protože cestování a vzájemné setkávání už bylo v rámci lockdownových opatření zapovězeno. Nahrávali tak každý u sebe, Turner ve svém domácím studiu v Melbourne, Franzmannová v Brisbane. Vokály a instrumentální doprovod si mezi sebou vyměňovali na dálku, cizelovali a vrstvili. Z původního Turnerova záměru hostování Franzmannové v několika vybraných písních se stala plnohodnotná spolupráce a duo Mess Esque bylo na světě. Díru do něho určitě neudělá, to není v povaze samotných písní ani jejich tvůrců, ale minout je by bylo na škodu.

Pět písní dvojice vydala v březnu letošního roku na debutovém albu Dream #12, které vyšlo u Bedroom Suck Records v rámci série Private Eyes, zaměřené výlučně na nahrávky vzniklé v izolaci. Dalších šest skladeb vyšetřili pro druhé, eponymní album. To vyšlo koncem října u Milk! Records, za kterým stojí zpěvačka Courtney Barnett, a do mezinárodní distribuce se album dostává díky Drag City. Mezi vydáním těchto nahrávek stihli pár koncertů, konečně tak došlo i na setkání obou aktérů tváří v tvář.

Franzmannová psala texty a nahrávala vokály v ložnici nebo koupelně ve dvě hodiny po půlnoci. Vedla ji k tomu potřeba eliminovat hluk dopravy rušné silnice, u které bydlí. Vytržena ze spánku hledala inspiraci ve snech, které si po probuzení zapisovala. Tyto křehké nápěvy abstraktních výjevů vetkala do jemného přediva Turnerovy instrumentace, který kromě kytary nahrál i klávesy, basu, bicí nebo dechové nástroje. Podařilo se jim zachytit atmosféru hluboké noci a snové surrealistické krajiny oproštěné od logiky a fyzikálních zákonů.

„When you wake up in the night and you’re feeling all alone, Look up,“ začíná první album písní Big Old Blue. Pohled na noční oblohu Franzmannová následuje v písni Jupiter z druhé desky, v níž opouští svoji ložnici, dům, Brisbane a vydává se vstříc neznámým dálkám nekonečna. Ve Sweetspot, vůbec jedné z prvních písní dvojice, se na soulových vlnách kytary a syntezátoru ponoří do svého podvědomí, kdy se o volné asociace snů opírá i jednoduchý videoklip.

Obě alba Mess Esque vyzývají k bezpečné lucidní procházce po tenké hranici mezi sněním a bděním. Smyslové vnímání je zkreslené, citlivost zjitřená, v nočním tichu stísněného pokoje zní i vlastní hlas jako by přicházel odněkud z dálky. Nic výrazně negraduje, vše plyne v jakémsi bezčasí svým nenuceným tempem, zastřené rozespalým oparem rozpomínání se, jen okolní vibrace se nepatrně mění podle proměnlivých fází měsíce. Nadpozemské písně Mess Esque ukolébávají, tiší, chlácholí, nezřídka uondají. Do rozbřesku zbývá času dost, tak proč si při čekání na něj neudělat pohodlí a útulno. Ideální hudba pro ty, kteří nemají čas snít. Anebo spí příliš tvrdým spánkem.

Info

Mess Esque - Dream #12 (Bedroom Suck Records, 2021)
Mess Esque - Mess Esque (Milk! Records & Drag City, 2021)
Mess Esque na Spotify

foto © Denny Ryan

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Tolstoys sa obracia k potrebe nehy a rovnosti

Paulína Janičíková 21.05.2022

Naplnenie, ktoré prichádza po uvedomení si vlastnej osobnostnej esencie, je stelesnené v záverečnej skladbe a sprievodnom klipe Gentle...

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace