Články / Reporty

Cohenovo obcování s kontrabasem

Cohenovo obcování s kontrabasem

Anna Mašátová | Články / Reporty | 13.09.2014

S podzimem sice opeřenci odlétají do teplých krajin, do pošmourných Čech se ale jako dobrý holub podesáté vrátil izraelský basista Avishai Cohen, s novým, tentokrát smyčcovým projektem. Čtyřiačtyřicetiletý hudebník si proto netradičně zvolil krátkou úvodní řeč a zavtipkoval o svém čtvrtinovém češství. Po úvodních tónech overtury Noam Op.1, už ale zaplněná Hybernia tajila dech natolik, že kdyby ji rozjařený frontman neupozornil, snad by se ani ansámbl nedočkal potlesku.

I další skladba, Song for My Brother, náležela k původní cohenovské tvorbě z nového alba Almah, maestro se však nevyhýbal ani starším kusům. Píseň Puncha, Puncha v prastarém jazyce ladino byla jakýmsi flashbackem, ze Španělska nastal rychlý přesun do Ruska, přímo do repertoáru Rudé armády. Říznou On a Black Horse poslouchal Cohen prý už v dětství. Často si návštěvník říkal, kolik uličnictví v sobě jeden z nejlepších současných světových muzikantů skrývá, to když pozoroval až nestoudně smyslné koketování s nástrojem tajícím pod jeho prsty nebo nejrůznější grimasy a tanečky.

Bylo těžké si vybrat, na koho se zaměřit dříve. Jestli na éterickou cellistku a vokalistku Yael Shapir, výrazného, až hyperaktivního hobojistu Yorama Lachishe, skvělého bubeníka Daniela Dora, houslistku Cordelii Hagman, Cohenovu „pravou ruku“, pianistu Nitaie Hershkovitse, pochvalně hodnotícího sóla svých kolegů, nebo snad neobvyklé obsazení dvou viol Amita Landaua a Noama Heimovitz-Weinschela. Z matičky Rusi do Států, pomocí krásného jazzového standardu trumpetisty Thada Jonese, A Child Is Born. Dávná melodie, Niggun Atik. Báseň Nathana Altermana o žárlivosti, střídaná nakažlivou Arab Medley, při které Lachish roztančil v nepohodlných křeslech snad celý sál, závěrem pak úchvatná ladino Morenika a Shlosre s Dorovým frenetickým bubenickým sólem.

Jenže desátý koncert, je desátý koncert. Nadšené publikum rozhodně nehodlalo nechat Izraelce tak snadno odejít. Dlouhý potlesk vrátil zpět trio Cohen-Dor-Hershkovits s Alfonsina y el Mar a Remembering, další aplaus přivolal celou sestavu, která přehrála až freejazzově nevázanou novinku. Stále se však nekončilo. Standing ovation donutil trojici ještě k poslednímu kousku a nakonec i několika taktům na klavír samotným Cohenem.

Jeho fanoušci mají letos na podzim opravdové hody. V říjnu do Prahy zavítá bývalý Avishaiův pianista Shai Maestro, v listopadu se vyplatí zajet do ostravského Gongu na Cohenovo trio.

Info

Avishai Cohen with strings (isr)
10. 9. 2014, Hybernia, Praha
foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon 10: Pokora je dar. Wovenhand (us) 1. 6. 2010 Bush Hall, Londýn, UK

Pavel Vulterýn 01.04.2020

Všechny tváře Grazu: Poznámky z Elevate 2020

Václav Adam, Jan Starý 11.03.2020

Rakouský festival nepatří k těm největším, ale sestavu nabídl prvotřídní a zejména skvěle využil možnosti města.

Zasnená ženská melanchólia (Agnes Obel)

Lucia Banáková 10.03.2020

Štyri dámy na pódiu a jemná dávka škandinávskej melanchólie nasvietená modro ružovými farbami.

„Energy crew, kde ste?!“ (Stormzy)

Jonáš Sudakov 05.03.2020

Lúč svetla neustále sledoval Stormzyho po pódiu, a keď zostal osamotený v tme, na chvíľu z neho šiel dojem, ktorý miestami rezonoval aj na albume Heavy Is The Head.

Vájb devadesátek je zpátky! (Pushteek Fest)

waghiss666 29.02.2020

Z koncertů se čím dál více vytrácí jakýsi aspekt vzrušujícího nebezpečí. Budu nadosmrti vzpomínat na všechny barvy, riffy, rytmy, tváře a pocity z tohohle večera.

Jen začátek nečeho velkého (Algiers)

waghiss666 24.02.2020

Půldruhé hodiny večírku u konce světa? Prý kdyby se o slovo nehlásila tradiční páteční diskotéka, hráli by ještě dýl. A mi by ani to nestačilo.

Vyprodaná Akropole? John Wolfhooker se hlásí o slovo.

Kateřina Ondráčková 24.02.2020

V dnešní době se žánrová vyhraněnost už moc nenosí, u John Wolfhooker se dlouhodobě osvědčila fúze screama, čistých vokálů, djentu a nově i elektro samplů.

Ho99o9 uspořádali obskurní hlukový dýchánek

Vojtěch Podjukl 24.02.2020

Frustrace je v hudbě silně znát a poskytuje zdroj energie, kterou jsou schopni na jevišti přetavit v dramatickou a absurdní podívanou.

Soundtrack do nového města (Black Marble & Panther Modern)

Sabina Coufalová 20.02.2020

Černá vládla všem. Snad nezavlaje i nad Kasárnami, hovory o budoucnosti karlínského prostoru se vynořovaly celý večer.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.