Martin Řezníček | Články / Reporty | 20.07.2017
První den. Postávání, posedávání, přešlapování. Seznamujeme se s areálem a slintáme nad pověstným industriálním prostředím. Pece, komíny, pletence trubek a četné konstrukce, které ani běžný smrtelník nedokáže pojmenovat. Tvary a útvary. Mezi mnoha stagemi se proplétá přes padesát tisíc lidí. Ahoj, Ostravo!!!
Birdy nedobrovolně jenom z dálky, v deset ze stověžaté nebylo pro kempaře dostatečně včas, program ale pokračuje dál... Na Alt-J jdeme s určitými obavami a ze začátku se zdá, že nejsilnějším momentem koncertu bude ten, kdy kamarád přináší dvě piva. Hlučící dav kolem nepomáhá a úvodní singl 3WW vyznívá skoro naprázdno. O tom, že se Alt-J nenarodili pro velké stage už bylo napsáno hodně, po pár písních se nicméně kapele podaří zvuk zahustit a udržet pak fanoušky v bdělém stavu až do konce setu. Zajímavá je i vizuální produkce, připomínající svisle padající čáry deště, mříže a další obrazy, které imaginace dovolí.
Přesunujeme se na nejzadnější stage. Přesun naštěstí netrvá tak dlouho, areál působí jako obří, ale celý se dá projít do deseti minut. William Close and The Earth Harp s Lenkou Morávkovou – na pódiu není jediný běžný nástroj. Desítky metrů dlouhé struny harfy nad hlavami diváků, harmonium ze skleněných tyček, basové pady na divně tvarovaném pultu a drum cloud (blány bubnů rozestavené do tvaru mraku). Vizuální dojem zprvu vítězí nad hudebním a poněkud tuctový, ale vkusný ambient zas tak moc nebaví. Když ale rytmus nabere na dynamice a nevtíravý vokál zpěvačky rozčísne melodii, celý set začnu pomalu dávat smysl – vlastně i jako předehra k zítřejšímu koncertu UNKLE.
Na závěr dvakrát elektronika – jako první tuzemské duo Bratři. Jejich velmi přístupný dvouapůlhodinový set, v němž se mixovalo techno, deep house a dance, sice přilákal mnohonásobně méně lidí než následující Digitalism, Bratři ale minimálně v jednom ohledu zahraniční hvězdu překonali. Na rozdíl od Digitalism, kteří spíše jen pouštěli, vlnili se, kroutili knoflíky a hecovali publikum (říkejme tomu DJ set), totiž předvedli live show, která vždy působí živěji a zábavněji. Němci ale stavěli na bohaté zásobě tanečních hitů, které fanoušci s nadšením hltali, takže vibe ve stanu chvílemi dosahoval stropních hodnot. Je pak na každém, čemu dává přednost.
Colours of Ostrava 2017
19. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
foto © Jakub Šarjak
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.
Jan Starý 19.09.2023
Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.
Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil 19.09.2023
Ve barokní Valdštejnské lodžii jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály...
Michal Pařízek 18.09.2023
Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.
Lucia Banáková 17.09.2023
Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.
Kryštof Kočtář 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz.
Dominik Polívka 10.09.2023
První ročník a ambice velikosti 22,5 hektarů elektrizují na hony daleko. Zlatá hodinka hladí železobetonové stěny rezonující prvními zvukovkami, Nils Frahm si staví aparát.
Jan Starý 07.09.2023
Na půdorysu podobném legendárním darmstadtským kurzům se sem co dva roky sjíždějí skladatelé a interpreti současné artificiální hudby aneb na jatka a dál.