Články / Reporty

Colours of ANOHNI

Colours of ANOHNI

Vojta Chmelík | Články / Reporty | 16.07.2016

Hned po ránu přede mnou přistává panák slivovice, díky Duchare, stýskalo se mi. V Ostravě je všechno v pořádku. Zdá se, že se počasí umoudřilo, slunce občas připomíná, že je opravdu ještě léto. Protože jako obvykle nestíháme Děti mezi reprákama, míříme rovnou na Dalekko. Mám tuhle bandu rád, baví mě jejich hudba i texty a jejich živá vystoupení celou věc posunují o úroveň výš. Nejdeme ještě spát, po chvíli festivalového zevlení a burgeru z červené řepy (je super, jen to nepřežeňte se srirachou) nabíráme směr ke dvěma hlavním pódiím, kde se odehrávají další díly ze série talentovaných indie-popových zpěvaček započaté Brodkou o den dříve. Tentokrát jsou v hledáčku dvě protagonistky z Norska - Aurora utíkající s vlky a s dětskou radostí děkující za každý potlesk a následující melancholická, o dekádu starší krajanka Susanne Sundfør. Dvě mýtické sirény, jejichž hlasům se dalo lehce podlehnout. Pátek je ale ve znamení jiné umělkyně, která se stala prakticky středobodem celého festivalu, zmínku o ní čtenář nalezne ke konci článku.

K poslednímu koncertu dne, Kittchenovu vystoupení na Full Moon stage, jsem přistupoval jako k obligátní občasné návštěvě známého, v tom duchu jsem přišel i nepřipraven a dopředu se dobře neseznámil s jeho plánem pro onen večer. A jako i ona návštěva, od které nečekáte víc, než chvíli příjemného pokecu u kafe, se může vyvinout v zážitek, který zanechá stopu, Kittchenův živý soundtrack k němému filmu A Trip To Mars se stal výjimečným a působivým momentem.

Chronologie celého dnešního deníkového zápisu si vyžádala býti narušena, aby jeho nejodstatnější část dostala jako pointa na závěr. Není to jen hudební stránka, ale celkový koncept a poselství, které z ANOHNI tvoří tak zajímavou a originální umělkyni. Vždycky, když mi angažovaní přátelé z punkové scény tvrdí, že většina hudby, co poslouchám, je "apolitická až k zblití", ona a její album Hopelesness jsou můj největší protiargument. Od začátku koncertu bylo jasné, že se nejedná o klasické festivalové vystoupení a bude nutné přistoupit na trochu jiná pravidla hry. ANOHNI svůj set pojala jako minimalismus a hlavně se během něj i pomocí oděvu zakrývajícího tvář a nasvícení zezadu odosobnila, vzdala své vizuální identity a svůj hlas propůjčovala postupně tvářím žen promítaných na plátně, čímž jen posílila dopad sdělení ze svojí perspektivy transsexuála a dlouhodobé angažovanosti v problematice genderu (spolu s CocoRosie a dalšími vede kampaň Future Feminists). Obrazy obličejů, které se smějí, tváří se vážně či pláčou a přitom odříkávají texty o problémech světa, ve kterém žijeme, ať už to je válka, trest smrti nebo globální oteplování, působily v kombinaci s propůjčeným hlasem ANOHNI husí kůži. Závěrečná zpráva jedné z oněch tváří dostala nechtěnou závažnost ve světle aktuálních událostí ve Francii i Turecku. "The world is upside down. (...) How can we make it a better place?"

Info

Colours of Ostrava 2016
14. - 17. 7. 2016
Dolní Vítkovice, Ostrava

Foto © Matěj Krč

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace