Anna Mašátová, Veronika Mrázková | Články / Reporty | 16.07.2015
Crossroads jsou skvělým preludiem ke Colours of Ostrava a zároveň příjemným veletrhem kontaktů. Představují skutečně kvalitní vývozní artikly a propojují experty, bookmakery i nadšence. Jedná se o mikro verzi slavného hudebního EXPO Womexu a zároveň soběstačný minifestival, alternativu ke komerčnímu Festivalu v ulicích. První den byl pestřejší, druhý vyhraněnější.
Stejně jako jsem měla pochybnosti o nepoměrném rozdělení kapel – 9:4 – nezdála se šťastná ani kombinace žánrů. Folklórní středa sice nabízela srovnání jednotlivých "regionálních" přístupů, dvojice Kalle ale byla mezi vší tou lidovostí podivně osamocená. Onen folklór navíc trochu konzervuje – pokud jsme se chtěli zahraničním expertům pochlubit, budiž. Obávám se však, že např. cimbálovku neslyšeli prve. Je z úcty k česko-moravské tradici nutné věnovat tolik prostoru třebaže krásným, nicméně sto let starým písním z Horňácka? Důležitým úkrokem je kapela Gooral, která druhý den zavírala. Dubstep, drum´n´base a beatbox v kombinaci s ovčáckou píšťalou a gorolskými tanci představuje krapet šokující, nicméně funkční renovaci afrických či východních kapel typu Asian Dub Foundation. Taneční world music je festivalově vděčná a polští horalé ještě nejsou okoukaní, vystoupení kapely Gooral tedy plnilo účel Czech Music Crossroad bezezbytku.
Musica Folklorica odstartovala středeční program, kroje jak malované, Zdenka Braunerová s Mrštíky by zajásali. Zahrané bezchybně, cimbálovka jedna báseň, jen tomu jaksi chybí kule a srovnání s polskými Qfuera z předešlého dne se kvůli přítomnosti ženského doprovodného sboru Oskoruša nabízí, mládež ze zahraničí měla prostě větší koule. Cenu poroty vyhrávají Tara Fuki, není divu, diváckou Ladě, všechna čest. Jenže si nemohu nepostesknout, Qfueru prostě dost lidí vynechalo, škoda.
Pro mnohé z nás se stali i bez vyhlašování vítězi celé přehlídky Kalle. Veronika Buriánková, která se k mikrofonu drala už v patnácti, tehdy ve formaci Veena, neskutečně vyzrála. Spolu s kytaristou Davidem vychází z táborského podhoubí kolem Some Other Place, C nebo Please The Trees a jejich škola je znát. Melancholický slowcore mladé dvojice vyznívá velmi naléhavě, zároveň však plaše a pokorně. Oslavovaný debut nahráli v tichu domova na magnetofonové pásky. Hned po jeho vydání získali nominace na Vinylu a zároveň publicitu, Kalle ale dál hrají v malinkých klubech a pilně pracují na druhé desce. Ta už by se měla nahrávat v nepoměrně vyšší zvukové kvalitě, kterou si Veroničin hlas jednoznačně zaslouží. Uhrane nejen barvou hlasu, ale i zajímavou artikulací a frázováním. Ve chvílích, kdy se její démonický střed zúžuje a z šepotu přechází v chraplák, až mrazí. V kratičké půlhodině bohužel nedošlo na její vyšší polohy, nicméně v Ostravě ještě zůstávají. Publikum má šanci dokonce dvakrát: v hrubší verzi zahrají na Full Moon stage s kapelou NOD NOD, v pátek vystoupí tamtéž znovu jako Kalle.
Showcase kapel - někdy zklamání, jindy nadšení, jak to tak v životě bývá, jen by asi člověk čekal větší wow efekt, který by měl nastat u každé skupiny, vždyť by to měly být ty nejlepší z nejlepších ze tří států. Možná by neškodilo zrušení vstupného, které zbytečně odradilo diváky od návštěvy Hlubiny. Stovka není velký peníz, ale v momentě, kdy soupeří s Festivalem v ulicích, který je zdarma, jsou priority dané.
Czech Music Crossroads 2015 15. 7. 2015, Prostor Hlubina, Ostrava www.crossroads.colours.cz
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.