David Čajčík | Články / Reporty | 19.07.2019
Naprostý bizár. Nic jiného se nedá říct na včerejší twitterový příspěvek současného ministra kultury Antonína Staňka, který se ve VIP zóně Colours vyfotil se svým plánovaným následníkem Michalem Šmardou. Fotku tweetoval se slovy „Tak jsme se s Michalem zasmáli spikleneckým teoriím novinářů o mém odvolání“. Mít lepší paměť na tváře, tak strávím v zóně pseudocelebrit daleko více času. Rodinné festiválky nabízí nenahraditelný typ zážitků, megapodniky typu KVIFF a Colours zase mimo jiné zásobují bulvár. A to i ten menšinový - Petr Marek by po vášnivém vystoupení na trávníku u Full Moon stage mohl vyprávět. A ne, o secret set Midi Lidi se nejednalo. Erotika stranou, jdeme na metal.
Nadechnout se čerstvého vzduchu. Přibližně tak působí hlukový průplach Uniform, kterým se letos povedl dost možná bezprecedentní majstrštyk. Zahrát si na Creepy Teepee, Fluffu i Colours. Obavy z přijetí na mainstreamovém festivalu se ukázaly být podobně liché jako představa, že by snad američané slevili na obvyklé hlasitosti. Vypjatý noise rock koketující jak s hardcorovou agresí, tak s propracovaností chytrého metalu. Malý, ale milý moshpit, mám rád slovo náser a ještě raději, když ho můžu bez skrupulí použít. Avizovaný nejtvrdší koncert festivalu zněl v uším i těm, kteří se s chytlavým refrénem hitovky Human vraceli z koncertu britského soulového slavíka Rag’n’Bone Mana. Ten i přes jistou (možná až zbytečnou) nekomplikovanost bavil, podobně jako Florence Welch den předtím dokáže vyplnit obří prostor před největším pódiem jen svým hlasem a skoro gospelový feeling se k zapadajícímu slunci velmi hodí. Headline čas za tmy umělcovi, kterého na Spotify poslouchá o třetinu více lidí měsíčně než The Cure, ukradli jiní.
AFRICKÉ ŠILENSTVÍ A ČESKÁ PRŮMĚRNOST
Dát si beton ve VIPku na Kryštofovi… důležitý bod životního bizár listu odškrtnut. Fenomén českého poprockového nebe dostal nejlepší stage, nejlepší čas a ohňostroj. „Kdybychom lidem zvedli cenu vstupenky na částku, která by znamenala, že tyhle partnery nemáme, tak by se snesla daleko větší vlna kritiky,” prohlásila loni Zlata Holušová na adresu kritiky některých partnerů festivalu. Agrofertu už se Colours naštěstí zbavili, stejně jako se ho zbavili Kryštof. Možná je načase jít o krok dál a říct si, že na největší český hudební festival lokální pop rock přirozeně patří, nelze ho však povyšovat nad zahraniční hvězdy. Bez ohledu na to, že je alespoň na plakátě skryjeme na šesté čtvrteční místo. Colours se bez Kryštof zcela jistě obejdou, normalizovat českou průměrnost v rámci zahraničních hvězd nepotřebují, být hrdý na každé jméno na soupisce naopak ano.
fotogalerie z druhého festivalového dne sledujte zde, tady i tu
„Ostrava pyčoooooo,“ křičí Richard Krajčo před přehlídkou vyprázdněné zábavy. Ta cílí na podobné elementární pudy jako vibrující blány kong jihoafrických BCUC na Drive stagi hned vedle. Bez melodie, bez zastavení, s punkovým nasazením, téměř rapovým projevem… po Nyege Nyege kolektivu v MeetFactory, Kokoko! a FAKA na Pohodě další koncert současného afrického soundu přivádějící zúčastněné k šílenství. S posledně jmenovanými sdílí i rodiště v Johannesburgu a během setu už plánujeme, na jaký festival do Afriky vyrazíme. Ne, ani my nedokážeme na komplikované, synkopické rytmy tancovat, ale cesta je v tomto případě skutečně cíl. Kapela s angažovanými texty a složitým vztahem ke své domovině vzývá místo Nelsona Mandely spíše Kendricka Lamara a Eryku Badou. A to mluví za vše.
Středa, čtvrtek do půlnoci, pátek a sobota do dvou. Pravidla nočního hluku daná městem jsou jasná. Špatný deal? Daleko více než nutnost nekroužkovat v programu do rána iritují stánky partnerů vyřvávající diskotéku dlouho po večerce všech festivalových scén. Další bizár aneb zadní vrátka ve smlouvě s městem. Jeden z předních producentů současné taneční scény David August se tak musí spokojit s předpůlnočím slotem. V modrém šapitó Youtube stage dokonává techno dramaturgii nastolenou Richiem Hawtinem den předem. A to ještě není pátek. Hypnotický, melodický a euforický set prostupuje z mlhy a bílých ploch na LED stěnách a postupně vyhání myšlenky. Rovný beat dá nohám odpočinout po komplikovaných afrických rytmech, zároveň dá prostor myšlenkám o spojitosti a síle tance napříč kulturami. Jeden princip, nekonečno variací.
V DUCHU NEJLEPŠÍHO BIZÁRU
Bojím se slova world music. V případě současných, postmoderních a v mnoha aspektech elitních umělců z celého světa hrajících letos na Colours (včetně BCUC) zní tento termín až pejorativně. Avantgardní ukrajinský kabaret Dakh Daughters překvapil, zaujmul, roztančil a dojal… přesně v tomto pořadí. Zatímco personálně spřízněný projekt DakhaBrakha, který se nedávno představil ve vyprodané pražské Akropoli, sázel spíše na folklorní estetiku, členky kyjevského divadla DAK se v tomto projektu soustředí na teatrálnost, tanec, audiovizi, mix jazyků, vlivů a hlavně performance v duchu toho nejlepšího bizáru. Klíčové slovo Majdan, ukrajinská vlajka na závěr, „We can build a new world without fear“. Po tisících koncertů už jsem vůči podobným proklamacích otupělý, Dhak Daughters nejenže věřím každé slovo, zároveň v krásném sále Gongu vidím představení, které se vymyká.
„Byl to takový odpočinkový den pro zájemce o světovou muziku, čtvrtek na Colours of Ostrava totiž více než jindy patřil tuzemským hudebníkům.“ iDnes píšící o tom, jak se čtvrteční Colours proměnili v Kryštofkemp, lze jen těžce nechat stranou. Škoda, že Václav Hnátek nezavítal na fantastické koncerty Dakh Daughters, Kronos Quartet, Uniform, Davida Augusta nebo BCUC. Čtvrtek byl pro světovou muziku na Colours jednoduše fantastickým dnem.
Colours of Ostrava
18. 7. 2019, Dolní Vítkovice, Ostrava
foto © Su
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.