Články / Reporty

Creepy Teepee a nová teritoria na hranicích umění a kýče

Creepy Teepee a nová teritoria na hranicích umění a kýče

prof. Neutrino | Články / Reporty | 14.07.2015

Festival Creepy Teepee je už sedmým rokem přehlídkou současného hudebního undergroundu, který se teprve klube na svět a je příjemnou alternativou opulentních monstr festivalů, sázejících především na velká jména a mnohatisícový dav, úprkem přebíhající z bodu A do bodu B. „Creepko“ je naopak subtilním festivalem vesměs čerstvých a neokoukaných tváří, o kterých možná ještě teprve uslyšíme - nebo taky už vůbec ne, hrajících pro pár stovek zapálených insiderů. To však rozhodně neznamená, že kapely a projekty, které zde mohou předvést na malé ploše svůj „kreativní potenciál“, kvalitou zaostávají za produkcí „vyhajpovaných“ kapel, které hrají na mamutích festivalech za mnohem nehoráznější sumy pro mnohem anonymnější publikum.

Tady si každý vidí doslova do talíře a všechno má svou specificky domáckou post-undergroundovou atmosféru. Pozorovatel si může připadat jako na větším rodinném mejdanu pražských hipsterů, kteří s sebou vzali na výlet do Kutné Hory i své cizojazyčné přátele. Určitým pojítkem zúčastněných je i nevtíravý aktivismus a DIY přístup, který vedle podpory anti-nazi hnutí Good Night White Pride je solidární i s politickými uprchlíky a k občerstvení nabízí veganskou stravu, bez obvyklých festivalových klobás a langošů. Vegetable coconut curry by bylo škoda neochutnat. Sympatické je i to, že výhradním pivním arbitrem festivalu je malý pivovar Kocour ze severočeského Varnsdorfu, a ne provařený pivní monopol.

Organizátoři A.M. 180 collective, coby dlouholetí slídilové nových teritorií hudebního spektáklu na hranici umění a kýče, se od samého začátku nebojí jít napříč všemi progresivními, ale i na čas odloženými žánry, a tak i letos jsme se pohybovali na škále od dystopického popu Holly Herndon nebo post-punkových Yung přes arteficiální ambient dubstep Dné-ho, sveřepý indie hip hop klanu TTF The Gang nebo psychedelický space rock Kinga Khana a jeho The Shrines až třeba po freak folk šraml britských Crywank. O jména a žánry tu však opravdu tolik nejde, jako o určitou nedeklarovanou pospolitost a hledačskou umanutost s obdivem ke všemu, co se tak trochu vymyká, a k outsiderství jako osobitému projevu existence citlivě vyhraňující se z pohodlnosti mainstreamu.

Byl jsem účastníkem na prvních ročnících Creepy Teepee, když se festival konal ještě na nádvoří jezuitské koleje. Je pravdou, že současný areál starého pivovaru sluší festivalu asi přece jen víc. Rozdělení na vnitřní „industriální“ prostor, který svým vykachlíkovaným interiérem připomíná jatka a je vyhrazený především elektronickým solitérům, a na venkovní stage, kde můžou pro změnu publiku přiblížit svou komunikativnější tvář ostatní bandy, je rozhodně dobrou dramaturgickou volbou dua Hošek – Bolf, jejichž vkus se stal pro festival signifikantním. Osobně doufám, že se jim podařilo na vstupném vybrat alespoň tolik, aby se mohl, bez problému, konat příští ročník. Rád přijedu do středočeského města, které je kromě unikátní gotické katedrály svaté Barbory a proslulé kostnice známé i jedním z nejobjevnějších festivalů v české kotlině.

Info

CREEPY TEEPEE 2K15
10. - 12. 7. 2015 2015
bývalý pivovar Lorec, Kutná Hora
foto © Creepy Teepee

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jazz dvou kontinentů (Jorge Rossy Vibes Quintet)

David Bláha 20.01.2020

Úvodní melodie připomene tvorbu Thelonia Monka, což vlastně vypovídá i o celém výrazu a zvuku, který skupina vytváří...

Sub Focus – kdo chodí na starý djs?

Vadim Petrov 19.01.2020

Sub Focus nastoupí, potřese Bifidovi rukou a vypálí Rock It v double dropu s Take You Higher od Wilkinsona, synergické double dropy padají jeden za druhým téměř bez ustání.

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Ana Fligić 31.12.2019

Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Sevdah v Bělehradu.

Něco mezi (J.I.D)

Daniel Nádler 23.12.2019

Nevím, jestli zrovna tahle situace mu dodala kuráž nebo co se v něm zlomilo, ale pak bylo všechno jinak.

Náboženství: Island (Árstíðir)

Aneta Kohoutová 16.12.2019

Celým večerem se nese velký důraz na kořeny a pospolitost, chvílemi se v téhle situaci cítím trochu stísněně jako na sektářském kázání, do poznámek si píšu - guru feeling.

Bert & Friends jsou SUPR

Andrea Bodnárová 14.12.2019

Bezčasá benzinka se zjevuje v neonové záři a v místnosti nad ní jsou plyšová chlupatá křesla a misky s tutti frutti žvýkačkami.

Nikdy nejste doopravdy sami (Planes Mistaken for Stars)

Lukáš Grygar 12.12.2019

Středa dopoledne, hraje mi Neil Young, deska Broken Arrow, kterou zakládající kytarista Planes Mistaken for Stars považoval za trestuhodně nedoceněnou.

Tváře povědomé i nepřítomné (PAF Olomouc)

Viktor Palák 10.12.2019

„Po pravdě – nevim,“ odvětila jedna z porotkyň Chalupeckého ceny Vjera Borozan, když se jí moderátoři zeptali, zda se opravdu baví, anebo zda to jen předstírá...

Na kusy (Cult of Luna & spol.)

Jakub Koumar 09.12.2019

The Fall. Světla žhnou a gradující hudba jako by trhala kusy sebe sama a ty padají z pódia do hlediště.

Více lidskosti (Holly Herndon)

Natálie Zehnalová 09.12.2019

Sedm lidí a jedna umělá inteligence zaplnili industriální budovu Kraftwerku odzbrojující dávkou energie, křehkosti a lidskosti.