Články / Recenze

The Cribs opět v rodinném kruhu

The Cribs opět v rodinném kruhu

Jakub Koumar | Články / Recenze | 18.11.2012

Ne vždy si uvědomujeme, že vše kolem se do nás vkrádá a zanechává otisky. Ty tajně ovlivňují naše jednání a projevy. Usídlí se uvnitř a stanou se samozřejmou součástí osobnosti. Jeden takový důležitý otisk zůstal i na The Cribs.

První tři desky Cribs rozhodně nejsou špatné. Příjemně ubíhají a nezabředávají do laciného stereotypu, jen jsou trochu jako přes kopírák. A i když na třetí Men's Needs, Women's Needs, Whatever (2007) měli našlápnuto dobrým směrem, rozhodli se svézt na vlně osudu a přibrali do party legendárního kytaristu.

Čtvrté album Ignore the Ignorant (2009) s Johnnym Marrem vylolalo mezi fanoušky haló v pozitivním i negativním smyslu. Ale ať už si o něm myslíte cokoli, Johny Marr není velký pojmem pro nic za nic. Kytary byly parádní a na harmoniích se dalo ujíždět celé odpoledne, jeho nezaměnitelné kytarové riffy se výrazně podepsaly na soundu celé kapely. Jenže každá etapa má svůj konec a Johnny teď věnuje čas soukromým projektům, a tak se na letošní In the Belly of The Brazen Bull prodírá na povrch větší syrovost. Jako návrat k Men's Needs... Na druhou stranu od něj odskakuje právě díky vlivu Ignore the Ignorant. Návrat ke kořenům způsobil mimo jiné i Steve Albini (Nirvana, Pixies), s nímž Cribs spolupracovali.

Všechno začíná jako příprava na setkání v ulicích nočního města. Ulice hrají barvami světel a někde uvnitř bouří vlny rebelie ovlivněné dlouhými léty opucovaným punkem. V autentické atmosféře britrocku. Rozjezd uzavírá příjemně pestrá a variabilní Jaded Youth, rozlévá se, aby se sjednotila v proudu zpěvného refrénu, rozbíháme se noční ulicí a na konci si i trochu zavazbíme. Kytary jsou příjemně hravé, rozvětvené, sekavé riffy se přelévají v krátká sóla, jež jsou rychle pohlcena nebo se naladí na hrbolatý sound. Vypadá to, že si bratři Jarmanovi vzali ze spolupráce s Marrem to nejlepší. Včetně zklidnění, které ale nevydrží dlouho. Večer je na začátku a je potřeba naskočit na druhou vlnu energie, tentokrát vzdušnějšího charakteru. Dostaví se melancholická fáze (I Should Have Helped), kterou rozbije lehce kakofonní Stalagmites. Ta se postupně vyladí až do uhlazených smyčců a plynule naváže zvonivou kytarou v další písni (Like a Gift Giver).

Zajímavé jsou popěvky, které se nenásilně rozpadají a ve struktuře písní se vrací (Back to the Bolthole), jsou ostrovně melodické, ale i hutné, takže nepůsobí podbízivě. Písně dostaly hodně prostoru pro růst, přestože většina z nich nedisponuje velkou stopáží. To je pokrok. Za zmínku stojí i dramaturgie alba, jednotlivé části jsou mezi sebou provázané, žádné housky na krámě, často jedna do druhé ústí. Jen zamrzí, když je přistihnete, jak se pomalu a nenápadně ztrácejí sami v sobě – je ovšem otázka, jestli je to problém Cribs nebo celého stylu.

Smysluplná návaznost panuje i mezi bonusovými skladbami. K těm se dostanete skrze různé varianty distribučních kanálů. Pokud budete mít všechny (napočítal jsem celkem čtyři), dostanete punkový nášup včetně unaveného, ale očistného návratu domů z dlouhé noční akce v podobě Don’t Believe in Me. K dispozici je i DVD s filmem o natáčení, vinyly, digitální downloady.

Aby to nebylo zavádějící, rodinný kruh bratrů Jarmanových není po Marrově odchodu uzavřený. S kapelou jezdí David Jones. Toho můžete znát z Nine Black Alps, jejichž zvuk je ještě drzejší než ten na raných deskách The Cribs.

In the Belly of The Brazen Bull je staronové album. Je návratem i pokračováním. Není to mladá akce, ani hledání těch správných souzvuků. Cribs jedou na své floutkovské vlně, ale naučili se i zpomalit a vychutnat si kouzlo okamžiku. Je jen na vás, jestli to zkusíte s nimi, nebo poběžíte dál noční ulicí.

Info

The Cribs - In the Belly of the Brazen Bull (Wichita Recordings, 2012)
www.thecribs.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dokument doby, který platí i dnes (Charlie Soukup)

Jiří Vladimír Matýsek 05.06.2021

Charlie Soukup není hlubokomyslný lyrik ani intelektuální kritik nepravostí. Je spíše pronikavým glosátorem, svérázem, který se s ironickým odstupem dívá na své okolí.

Hlasy tří generací (Femi Kuti & Made Kuti)

Akana 03.06.2021

V důrazu na silné politické a sociálně-kritické výpovědi táhnou otec i syn za jeden provaz.

Magie obnovených Plastiků

Jiří Vladimír Matýsek 29.05.2021

V kompletní, téměř osmdesátiminutové podobě zaznamenává koncert z Kopřivnice, který se konal v rámci prvního turné obnovených Plastiků.

Motorama: intimní postpunk o cestách i samotě

David Stoklas 27.05.2021

Nikdy se netajili zalíbením v minulosti, v soviet-wave hudbě, v šestnáctibitovém retru, ve vzpomínkách, které nikdy nezažili.

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Dantez 20.05.2021

Pokračování Dark Tunes from Czech and Slovak Caves vybírá hudební projekty napříč žánry, produkčním umem i skladatalskými ostruhami.

Leonard Cohen v novom šate (First Aid Kit)

Mimi Filova 17.05.2021

V kategórii „tribute“ albumov patrí medzi tie kvalitnejšie – sestry sú skutočnými connoisseurs Cohenovej tvorby, a je to poznať.

Vedle mne jste všichni jenom básníci (Topinka vs. Rimbaud)

Valentýna Žišková 14.05.2021

Kniha představuje pozoruhodný případ díky své opoře v dobových textech a dokumentech i explicitně osobnímu a emocionálnímu pohledu na Rimabaudovu osobu.

Hledači věčné krásy (Kittchen)

Jiří Přivřel 13.05.2021

Kittchen se po šesti letech prodýchal k nové desce. Po čase stráveném ve vícehlavé smečce Zvíře jménem Podzim zase sólo.

Pornoučitelka a děti jako vězňové svých rodičů

Viktor Palák 13.05.2021

Smolný pich těží z pandemického období, během kterého byl natočen, nabízí ale víc než jen odraz neuróz, které tahle doba způsobila.

Morbidně zábavní, pochmurní, živější než kdy jindy (Arab Strap)

Veronika Jastrzembská 10.05.2021

Živá, surová, místy až hmatatelná hudba, doplněná o klávesy, smyčce a dechové nástroje připomíná soundtrack k reálnému, ovšem poněkud ponurému životu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace