Články / Reporty

CTM 2018 Turmoil: Chaos v (anti)klubu

CTM 2018 Turmoil: Chaos v (anti)klubu

Jan Starý | Články / Reporty | 04.02.2018

Holka z Mnichova u šatny vykládá, jak ji těší, že si konečně může Berghain odškrtnout ze seznamu. Stejně jako desítky dalších jí podobných ale za chvíli narazí. CTM nabízí jednu z nejsnazších možností, jak se do pověstně nepřístupného prostoru dostat, zároveň s ním ale zachází, mírně řečeno, nekonvenčně.

Anebo se dá mluvit o čiré dramaturgické zlomyslnosti, protože pouštět natěšenému davu totálně minimalistický soundart, ve kterém zazní jednou za 15 vteřin krátký ruch, je zkrátka perverzní. Maximilian Marcol se za doprovodu kytarového dua AAA-AAA postupně dostal do zóny šedé, abstraktní ambience, přes nemalou intenzitu byla ale atmosféra překvapivě odlehčená, pohodová. A v podobném duchu se nesly další sety. Cevdek Erek opět připomněl, jak jednoduše může působit objevování: na jediný buben dokázal čistě akusticky v reálném čase vytvořit hypnotické (poly)rytmy díky jednoduchému využití druhé strany bubnu, na který se dá například přiložit metlička. A korejská cellistka Okkyung Lee možná zahrála na své poměry nahlas, ale její free improv set byl opět intimní, fascinující především díky mutacím témbru a jistotě, se kterou značně abstraktní set bez jediného momentu nudy vedla.

Jenže na CTM bylo vždycky těžké vysledovat nějaké vzorce a na ročníku s motivem Turmoil to platí dvojnásob. V tomhle případě došlo během jediného večeru o obrat o 180 stupňů. Tlak rostl od začátku večera a první vrchol přišel s Violence: brutálně zboosterovaný mix elektroindustriálu, trapu, raveu a noiseu by mohl jinde vyznít ploše a plastově, ale na berghainské aparatuře rval uši a nutil do šamanských tanců nez ohledu na to, jestli zněl rap nebo řev. Následující Bliss Signal si vystačili s konstantním nátlakem kytary a elektronických ploch – až příliš jednoduchá formulka, v rámci zběsilosti noci ale fungovala a držela žádoucí intenzitu.

Od jedenácti do čtyř, bez drog, bez kofeinu, bez maté? Tenhle večer únava nehrozila. Když náhodou utichla hlavní stage, byl tu Panorama Bar, menší prostor s přehnanou aparaturou, ve kterém subbasy vytlačovaly mozek ušima. Tady úřadovaly Perera Elsewhere s DJ setem zaměřeným na tribal a polyrytmy, ve kterém vynikly především gqom tracky, a Jana Rush se smrtícím jukeovým výběrem. A dekonstrukce industriálního techna v podání čínské Hyph11e příliš nezaostávaly. Ale zpět do hlavního sálu: snad největší spoušť po sobě zanechali Schwefelgelb, EBMko poučené technem a současným zvukem (synthwave?) v naprosto precizním provedení skladatelském i produkčním. Už samotný analogový zvuk na téhle soustavě by přivodil audiofilovi menší nirvánu. A tanečníkům, kteří procitli z tranzu, pocit, jako by právě uhěhli půlmaraton.

Na kvalitu, diverzitu a četná překvapení už si návštěvníci CTM zvykli. Letošní novinkou je mimořádná konzistence programu: každý blok má zřejmý rámec, který zkoumá. Díky tomu fungují slabší momenty jako dílky mozaiky – a silné sety jsou ještě silnější.

Info

CTM Berlin 2018
26. 1. - 4. 2. 2018, Berlín

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Souznění s tichem (Van Wissem & Šimanský)

Klára Šajtarová 06.02.2025

V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík 06.02.2025

Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace