Články / Recenze

Další Heroes z toho nebude, ale komu to vadí?

Další Heroes z toho nebude, ale komu to vadí?

Bára Vondrášková | Články / Recenze | 25.03.2013

Už už to vypadalo, že berlínští ,,androši“ a fanoušci kvalitního pop-rocku se můžou navždy vzdát i sebemenší myšlenky na očekávání nové desky. The Next Day se možná mohla jmenovat The Next Decade, neboť než ji dal David Bowie v naprostém a opravdu těžko pochopitelném utajení (plus mlžení o odchodu do důchodu) dohromady, trvalo to celých deset let. Ale je tady, opravdu vyšla. Po hudební stránce je jednoduchá a nenáročná, nepřináší nic nového, žádný větší pokus o experiment, neboří konvence, neposouvá ani nepřekračuje hranice, nešokuje, neděsí... A je skvělá. Nadčasová, nestárnoucí.

Tak skvělá, že už první, titulní skladba i se svým zpočátku tak trochu pouťovým zvukem, s dvěma nebo třemi akordy a s refrénem na jednom tónu (Here I am/ not quite dying...) nadchne po prvním poslechu. Je to přesně taková muzika, jaká se vám vybaví, když se řekne David Bowie. Muzika plná energie a lehce zapamatovatelných motivů, které mají sílu a hloubku. Podobně by se dala charakterizovat i psychedelií a akčními filmy zavánějící If You Can See Me, I’d Rather Be High s asijským nádechem, energická Dancing Out in Space nebo How Does the Grass Grow se vzpomínkou na skladbu Apache od Shadows. Vynikajícím energeťákem je i (You Will) Set the World on Fire, skladba s úvodním kytarovým rifem jako z garáže, jejíž zdi zdobí plakáty Sex Pistols a Ramones.

Zbytek alba je opačného rázu, spíš nostalgický, potemnělý. Po druhé skladbě, kterou je Dirty Boys, dekadentní blues plné hlubokých povzdechů saxofonu a zkreslené kytary, následuje The Stars (Are Out Tonight), pro mě jasný favorit na nejlepší tři minuty padesát sedm vteřin alba. Mimochodem také druhý singl, vyprávějící o různých stránkách života celebrit. I první singl, vypuštěný nečekaně v den Bowieho 66. narozenin, Where Are We Now?, je působivý. Jeho refrén, v němž sice zestárlý, ale stále stejně hvězdný Starman kňourá slova z názvu skladby, by dokázal dojmout (nebo alespoň zaujmout) i trashmetalistu. A za zmínku stojí také jeden z deluxe bonusů, instrumentálka Plan, tedy dvě minuty a dvě vteřiny zpětné vazby s línou čtyřčtvrťovou podporou bicích.

Je jasné, že David Bowie strávil (spolu s producentem a dlouholetým spolupracovníkem Tonym Viscontim) spoustu času přemýšlením o tom, jak by mohla nová deska vypadat, a že na zrealizování představ padlo času a práce ještě mnohem víc. Vznikla deska plná emocí, nálad, atmosfér, kontrastů a působivých detailů. Jinak: které ikoně populární hudby se povede v šestašedesáti letech vydat ,,comebackové“ album, jež vyvolá potřebu sehnat si všechny její předešlé nahrávky i u někoho, kdo ji nikdy neposlouchal víc než okrajově, a poslední její počin, o kterém věděl, se odehrál deset let před tím, než se narodil? Sice to album samotné není zas tak úžasné, boží a perfektní, něco jako „druhá Heroes“... Ale to by se od takové desky ani očekávat nemělo, ne?

Info

David Bowie – The Next Day (ISO / Columbia, 2013)
www.davidbowie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace