Články / Rozhovory

David Invalid: Pronajal jsem si kostel a chodil nahrávat varhany

David Invalid: Pronajal jsem si kostel a chodil nahrávat varhany

Vojta Hněvkovský | Články / Rozhovory | 19.05.2017

V jednočlenném hudebním projektu David Invalid se mísí nálada devadesátých let s ležérními fragmenty, aniž by výsledek působil nahodile. I přesto v sobě jeho kompozice skrývají nevyzpytatelnost, jakkoli to může znít jako protimluv. Zatímco Vojta Hněvkovský absolvoval telefonický rozhovor u kapličky, David Invalid se postavil pod nejbližší strom u zkušebny Acute Dose. Co dělal David Invalid v odsvěceném kostele? Poslechněte si poslední z trojice rozhovorů s finalisty soutěže 1BAND2PLAY a nezapomeňte ve středu 24. května dorazit do pražského klubu FAMU, kde se uskuteční finálový večer. Vítěz bere vše a zahraje si na Colours of Ostrava.

Proč Invalid?
Tuhle přezdívku jsem si vybral ještě na střední škole, když jsem hrál počítačové hry. Hraní mi moc nešlo, tak jsem zvolil tohle. Hráli jsme různé automobilové závody, jako třeba TrackMania a podobně. A proč David? V hudební branži je řada Davidů, mezi které jsem se chtěl také zařadit. Například David Byrne, David Bowie, Michal David, David Koller, David Copperfield.

Právě posledně jmenovaný se k tobě hodí. Ty jsi takový hudební David Copperfield, když poslouchám tvoje nahrávky. Ale tebe budou znát posluchači především z kapely Acute Dose...
Jo, zrovna před chvílí jsme skončili zkoušku. Děláme nové věci.

Acute Dose jsou v posledních měsících poměrně populární. Projekt David Invalid vznikl dřív než Acute Dose?
Těžko říct. David Invalid aktuálně funguje dvacet čtyři let. Celý život jsem se na to chystal, proto dělám takové skladby.

Je David Invalid projekt, kterým unikáš z konzervativních postupů Acute Dose?
Jde o relaxaci a odpočinek. Hraju sám a ne s kapelou. Sednu si k nástrojům a začnu skládat. S kapelou je to jiné.

Tvoje hudba je svébytná, ale máš nějaké inspirace? Napadá mě elektronika devadesátých let a Aphex Twin nebo Autechre se svými zvukovými kolážemi.
Inspiruje mě tvůrčí proces. Například začnu kopákem, ten mě inspiruje k dalším věcem a tak dále. Něco se naučím, zaexperimentuju a jdu dál. Proto není řada věcí dodělaná. Jedná se o polotovary a zkoušky.

Takže improvizace a náhody nebo dopředu promýšlíš některé nástroje?
Vždycky tomu předchází situace, kterou si připravím. Třeba jsem si pronajal kostel a chodil tam čtrnáct dní hrát na varhany, nahrával je a pak z toho postprodukčně vytvořil nahrávky. Nebo jsem byl měsíc zavřený v karavanu a tam dělal každý den písničku. Vždycky to souviselo se situací.

V kostele vznikla tvoje první nahrávka Mše?
Jo, jedná se o něco, co bylo jako první zveřejněné, ale je toho ještě víc. Tam jsem udělal i obal.

Spojuješ živé elektronické prvky s živými nástroji?
Mám jenom počítač, zvukovku a postupně jsem si dokoupil midi s kytarou. Teď řeším mikrofony. Podle mě ta tvorba není ani moc elektronická, je to spíš jen o skladbě. Kdybych si mohl nahrávat živé bicí, tak tam nedávám osmsetosmičku, a kdybych měl varhany, tak nemusím nahrávat midi. O zvuk mi zas tak moc nejde, mě zajímá kompozice.

Na bancampu máš k dispozici tři kompilace. To sis opravdu pronajal kostel?
Spíš jsem si půjčil klíče od kostela.

Máš známého kostelníka?
V podstatě. Ale byl to odsvěcený kostel, takže to bylo jednodušší. Nemohl jsem ho znesvětit.

Máš zprávy, že by tvojí další kompilaci Ringtones někdo používal jako vyzvánění? Ty sám?
Já takové nahrávky do svého telefonu nedokážu dát. Ringtones vznikla tak, že jsem měl v počítači množství nedodělaných nahrávek nebo nápady, které jsem nedokončil. Jednalo se třeba jen o minutu a půl, tak jsem to sestříhal do půlminut a dalo to nějakých dvacet nápadů. Protože šlo o jednouché věci, tak mi přišlo dobrý, dát to třeba do telefonu. Skladby mají názvy stejné jako melodie v telefonu, konkrétně v Nokii.

A co máš za vyzvánění v telefonu?
Já mám klasickej telefon. Cink cink cink. Nebo ring ring ring. Žádná melodie. Vlastně nemám rád telefonování. Tohle bude možná můj nejdelší telefonní hovor.

Pokračování poslouchejte na vlnách rádia StreetCulture:


Info

www.facebook.com/davidinvalid

Live: 1Band2Play 2017:
David Invalid + Ette Enaka + Silver Springs
24.05.2017 20:00 | Klub FAMU, Praha
www.facebook.com/events/999483690185980

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.

Dušan Svíba (Earth Music): Potkávat se s lidma

redakce 09.09.2019

"Ústředním bodem je zájem a potřeba mít vliv na prostředí, ve kterém se pohybujeme," říká o svých plánech i ambicích Dušan Svíba.

George Clark (Deafheaven): Ordinary Corrupt Human Love je nový začátek

redakce 08.09.2019

Během kodaňské zastávky evropského turné se frontman Deafheaven rozpovídal o procesu, který z novinky Ordinary Corrupt Human Love udělal nejdůležitější album jejich kariéry.

Aparde: V Berlíně nejsem navždycky

redakce 02.09.2019

Hlas je mým dalším nástrojem říká v rozhovoru Paul Camillo Schroeder alias Aparde, inovátor německé elektronické scény, který se netají tím, že nemá rád rivalitu v hudbě.

Protokol: Alyona Alyona

redakce 30.08.2019

Na podzim se Alyona Alyona do České republiky vrací ke dvěma klubovým koncertům a u té příležitosti jsme se jí zeptali na její vzory a inspirace.

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

redakce 29.08.2019

Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání... Čtěte před pražským koncertem.

Milan Lipavský (Festival hudby Bez ambicí): Třeba se to brzy změní k lepšímu

redakce 28.08.2019

Festival na náměstí bez „kolotočů“? Lidi kolem litomyšlského klubu Kotelna se o to pokusí druhý rok za sebou, a ačkoliv říkají, že je to „bez ambicí“...

Courtney Barnett: Prokaž světu službu a vyřeš si sám sebe

redakce 26.08.2019

Courtney Barnett, jeden z nejvýraznějších hlasů v indie rocku, písničkářka s pronikavým viděním světa, přijede poprvé do Prahy. Rozhovor o pocitech nejistotu a jiných.

Jonathan Wilson: Objevování něčeho speciálního

redakce 23.08.2019

Jonathan Wilson o desce Rare Birds, temných stránkách Instagramu i přílišné romantizaci jeho podílu na restaurování hudební „scény“ kolem losangeleské čtvrti Laurel Canyon.

Petr Vrba (Minimaraton elektronické hudby - Ostravské dny): Stačí jen trocha otevřenosti a zápalu

redakce 18.08.2019

Jedna z nejvýraznějších postav tuzemské improvizační scény, která ji zároveň velkým krokem překračuje. Petr Vrba a jeho role v rámci Ostravských dnů. A nejen tam. Rozhovor.