Články / Reporty

Destroy. Erase. Improve. (Meshuggah)

Destroy. Erase. Improve. (Meshuggah)

Jan Starý | Články / Reporty | 16.06.2018

Vezmeme zvuk elektrické kytary. Podladíme, osekáme o barvu a necháme znít jako čistou intenzitu. Vezmeme zvuk baskytary, opakujeme postup. Abstrahujeme thrash a groove metalové vzorce. Rozhodíme rytmy. Přidáme pár rozhozených rytmů. Ještě víc rozhodíme rytmy bicích. Hle, Meshuggah.

Jako by se z Roxy stala fabrika s dvoutunovým bucharem, který se rozhodl pro groovy rytmus. Propletené kytary rozechvívají vzduch brutálními seky, basa atakuje rovnou základy budovy – takhle hutné spodky jinak mívají spíš elitní technokluby. Bicí jsou trochu upozaděné, což je škoda, vokál také, což je ku prospěchu věci, jinak je zvuk precizní, fyzický, ale nepřepálený. Pětice Švédů funguje jako dobře namazaný stroj.

Otřepané přirovnání je tu mimořádně relevantní, protože strojovosti je u Meshuggah víc než dost. Samozřejmě se můžeme bavit o dokonalé souhře kolosu, který odpaluje skladby zdánlivě bez signálu, působí neomylně a ve kterém se osobnosti hudebníků slévají do masivního celku. Zároveň se dá za základní téma kapely považovat jakási odlidštěná dystopie. Konečně technicky náročné, ale de facto stejnorodé skladby mohou být metaforou strojů, které jsou komplexní a primitivní zároveň.

Monotónnost je alfou a omegou setu. Za třicet let existence si Meshuggah samozřejmě prošli velkým vývojem, hraje se však hlavně z posledních tří alb, která spíš revidují vlastní minulost, a tak jde do značné míry o hodinové variace na jediný riff. A ten vtahuje do Meshu-zóny totální anihilace a čistého tlaku. Tomu napomáhá i střídmá komunikace s publikem a celková kultivovanost večera, kde počet osob, které v zamyšleném transu luští rytmy, převyšuje skupinu v moshpitu. S v popsaném smyslu minimálními prostředky ale Meshuggah pracují precizně – změny intenzity, sóla, opětovné nástupy jako by vždy přicházely v ten pravý čas. To samé platí pro výběr skladeb, ve kterém se střídají houpačky z alba Koloss s klasičtějšími vyhlazováky, přičemž největší hity Rational Gaze a Bleed jsou umístěny strategicky do půlky a na konec základního setu.

Začátek na minutu přesně, dva přídavky a nekompromisní závěr. I suchá profesionalita ladí se strojovostí kapely: přišli, zničili, zvítězili. Pár nedostatků by se dalo najít, konkrétně pouťová světla, chvilková ztráta tempa kolem poloviny setu nebo příliš melodická sóla zaskakujícího kytaristy, jinak ale Meshuggah ukázali jednu z podob dokonalosti.

Info

Meshuggah (swe)
13. 6. 2018 Roxy, Praha

foto © #nedyfoto

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Na Bojišti lítá pohoda (Obscene Extreme 2021)

Radka Bednarzová 19.07.2021

Freak festival, něco blití, naháčů a vůkolní přírody, a hlavně smrtící dávka hudby. Vděčně a s pokorou.

Fitko pod věží (Hotspot)

Veronika Mrázková 17.07.2021

Kde začít? Děsivou bouřkou, scénou v koksárenské baterii, králem diskoték nebo rovnou hlavní hvězdou Axelem Thesleffem? Ten večer měl všechno.

24 hodín (Pohoda on the Ground)

Richard Michalik 11.07.2021

Nevadí nám ani 37 stupňov a takmer žiadny tieň poskytujúci úkryt. Hlavné je, že sme na Pohode. Minulý pandemický rok niečo nemožné. Tentokrát možné len na 24 hodín.

Hradby Samoty: Prímajúci ostrov divnohudby

Lucia Banáková 05.07.2021

Desiaty ročník Hradieb Samoty pomaly, ale isto započal festivalovú sezónu.

Jiné hlasy, jiné (lázeňské) pokoje aneb Luhovaný Vincent

cyril kosak 01.07.2021

O létajících střechách, technických službách, lázeňském programu a Luhovaném Vincentovi, který nutí prožívat město jinak. Nově. O nejzajímavějších festivalu široko daleko.

Odhozené masky (Katarzia)

Michal Pařízek 25.06.2021

Katarzia křest svého Celibátu přesouvala na několikrát a bolestivě, nakonec ani ohledně finálního termínu nebylo nic jednoduché.

Pivo a zmrzlina aneb Krákor 2021

Adéla Polka 22.06.2021

Jestli je v celém okolí Brna úmorné vedro, tady je příjemný chládek, a když se člověk odpoledne zaposlouchá do potůčku, který střídmě teče za strany výčepu...

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace