Veronika Mrázková | Články / Recenze | 12.12.2014
Moimir Papalescu je jedním z nejvytrvalejších hybatelů české elektro scény. A dobrodružný příběh o cyber-bandu Die Alten Maschinen zná už kdekdo. Bláhový nápad si našel své publikum, na první živé koncerty letos přispělo přes 200 fanoušků. A na světě je třetí album Die Alten Maschinen, kvalitou rovné předchozím. Znělo by stejně dobře z cd i kotoučů rodičů, poklona. Nepoznáte letopočet vzniku, a to pobaví. Nejen proto je ale přídomek „alten“ logický. Mnohé vzácnosti vzniknou jen díky dlouholetému přátelství či spolupráci. Hlas DAM, Leon Stevenson, patří ke starému dobrému mainstreamu, který rozumí alternativě. O Moimirovi se dá říct přesný opak. A Petr Venkrbec, třetí legendární postava, nefunguje jen jako dekoratér svými dechy - po boku Papalesca slouží celá léta. Jejich neotřelé souznění pracovalo pro Nihilisty, tvoří Magnetik a zplodilo loňské extrémně zajímavé album Šeptající nebe nad lesem plných hvězd (Polí5). Dokonale prezentuje jejich společnou, neutuchající touhu po pohyblivém žánru.
Na Change je pak od všeho krapet: sex appeal Nihilistů, galaktický étos Magnetiků, vzdorovitost krautrocku, kytary připomínající staré dobré Sunshine (Nickle in a Pickle), ozvěna nu-rave, retro disco i humornost béčkových tarantinovek (konec Galvanized). Komukoli jinému by z toho vyšla nepoužitelná patlanice, vzhledem ke zkušenostem jmenovaných jde spíše o specifické „best of“. Ani není třeba bát se osmdesátek – jsou v nich zakořenění, nikoli však uvízlí. A ruku na srdce: synth-mánie tehdá přinesla nejeden skvost. Moimir pracuje jako precizní restauratér, sampluje, inovuje, deska je ideální pro průzkumníky a maximalisty. Nostalgie po prostém tanečním elektro-popu, variace sci-fi témat a robo-modernizace může navíc přinést uspokojení relativně širokému spektru posluchačů.
Procentuální ohodnocení by bylo proto směšně snadné. Od již zmiňovaného příběhu samotné kapely po ilustrace výtvarníka Adolfa Lachmana na přebalu novinky je deska stoprocentní. Zůstane příkladem profesionality, perfekcionismu a hudby s přesahem.
PS: Labůžo pro fajnšmekry: www.diealtenmaschinen.com/top-25-robot-movies-part1
Die Alten Maschinen - Change (X Production, 2014)
www.diealtenmaschinen.com
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.