Články / Recenze

Die Alten Maschinen – směšně snadné

Die Alten Maschinen – směšně snadné

Veronika Mrázková | Články / Recenze | 12.12.2014

Moimir Papalescu je jedním z nejvytrvalejších hybatelů české elektro scény. A dobrodružný příběh o cyber-bandu Die Alten Maschinen zná už kdekdo. Bláhový nápad si našel své publikum, na první živé koncerty letos přispělo přes 200 fanoušků. A na světě je třetí album Die Alten Maschinen, kvalitou rovné předchozím. Znělo by stejně dobře z cd i kotoučů rodičů, poklona. Nepoznáte letopočet vzniku, a to pobaví. Nejen proto je ale přídomek „alten“ logický. Mnohé vzácnosti vzniknou jen díky dlouholetému přátelství či spolupráci. Hlas DAM, Leon Stevenson, patří ke starému dobrému mainstreamu, který rozumí alternativě. O Moimirovi se dá říct přesný opak. A Petr Venkrbec, třetí legendární postava, nefunguje jen jako dekoratér svými dechy - po boku Papalesca slouží celá léta. Jejich neotřelé souznění pracovalo pro Nihilisty, tvoří Magnetik a zplodilo loňské extrémně zajímavé album Šeptající nebe nad lesem plných hvězd (Polí5). Dokonale prezentuje jejich společnou, neutuchající touhu po pohyblivém žánru.

Na Change je pak od všeho krapet: sex appeal Nihilistů, galaktický étos Magnetiků, vzdorovitost krautrocku, kytary připomínající staré dobré Sunshine (Nickle in a Pickle), ozvěna nu-rave, retro disco i humornost béčkových tarantinovek (konec Galvanized). Komukoli jinému by z toho vyšla nepoužitelná patlanice, vzhledem ke zkušenostem jmenovaných jde spíše o specifické „best of“. Ani není třeba bát se osmdesátek – jsou v nich zakořenění, nikoli však uvízlí. A ruku na srdce: synth-mánie tehdá přinesla nejeden skvost. Moimir pracuje jako precizní restauratér, sampluje, inovuje, deska je ideální pro průzkumníky a maximalisty. Nostalgie po prostém tanečním elektro-popu, variace sci-fi témat a robo-modernizace může navíc přinést uspokojení relativně širokému spektru posluchačů.

Procentuální ohodnocení by bylo proto směšně snadné. Od již zmiňovaného příběhu samotné kapely po ilustrace výtvarníka Adolfa Lachmana na přebalu novinky je deska stoprocentní. Zůstane příkladem profesionality, perfekcionismu a hudby s přesahem.

PS: Labůžo pro fajnšmekry: www.diealtenmaschinen.com/top-25-robot-movies-part1

Info

Die Alten Maschinen - Change (X Production, 2014)
www.diealtenmaschinen.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace