Články / Reporty

Distorze v oparu (KVB)

Distorze v oparu (KVB)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 20.11.2018

Před sedmi lety v žižkovském klubu Final pro pár lidí poprvé, tentokrát ve vršovickém Café V lese pro vyprodaný sklep. KVB se po čase přijeli ukázat tuzemskému publiku a za dobu od posledního koncertu se vyprofilovali v ceněnou kapelu přesahující hranice postpunku nebo jiných temnějších scén. Úspěšně jsem je dokázal prošvihnout na lipské seanci Wave Gothik Treffen v květnu a nynější pražský koncert ukázal, že dokáží přitáhnout mnohem různorodější paletu posluchačů než německý podnik.

Support neznám, ale zvědavost mě nakonec zvedá z lokálu Na Tržišti, kde lehce najetý slovenský výčepák sleduje Kmotra a obohacuje okolí fundovaným výkladem i obligátním výrokem, že kniha byla lepší. Café V lese se trochu bojím – na prostorové dispozice, kvalitu pivních nápojů a masu návštěvníků nevzpomínám v nejlepším, ale stejně se vracím. Prošvihnout dvoučlenné M!r!m z Londýna by byla škoda. Co na tom, že pozoruhodnější než hudební složka je estetika promítaných vizuálů – noir, pokřivené sochy, koláže. Písně plynou a neruší, i když se na ježka střižený zpěvák snaživě zmítá v procítěných polohách. Synťáky a postpunk klasického střihu, nic víc, nic míň.

Sklepení je možná vyprodané, ale naplněno tak akorát, důstojný životní prostor je zachován. Nick Wood a Kat Day ví, co dělají, a odpovídá tomu sehraná dynamika, vizuály i volba skladeb. V průběhu více než hodinového vystoupení se postupně probírají celou tvorbou a prokládají ji výraznějšími tracky z aktuálního alba Only Now Forever. To vyšlo letos v říjnu a pro KVB znamená o něco větší příklon od kytar k elektronice a synťákům. Stejnojmenná úvodní skladba pomalu rozkládá zasněnou atmosféru topící se v reverbech, odevzdaných vokálech a tepajícím beatu ve spáncích. Tempo se mírně zrychluje, Always Then nebo Afterglow jsou sázky na jistotu, místo jiskřivé In Deep bych raději volil dunivou Lower Depths pro osvěžení, ze dva roky starého alba Of Desire padá čím dál více skladeb. Kytary nezůstávají upozaděny.

KVB zpomalují a chtějí rozšířit plochu pro vizuály, promítat i na nízký strop nad pódiem. Dobrý nápad, je na co se dívat. Většinou obrazy pracují na principu rozsekání a kaleidoskopického vrstvení výjevů, nechybí ale ani nostalgii budící záběry ze závodních her, arkádová estetika, něco popkulturní retro vlny, duhové barvy i černobílá. Pomalejší Violet Noon se vymyká hudebně i obrazově. Že v tomto případě jde o melancholický jemný pop, víme, že ho doprovodí podivné záběry z video-deníčku z teplé dovolené u moře plné sytých barev a mírného kýče, čekám méně. Ani Only My Skin přiliš nechutná, hřejivá nuda. Nevadí, následující White Walls a Night Games jsou výletem do zlatého fondu kapely, doprovázeny architektonickými, geometrickými vizemi sídlištních projektů, které se rozprostírají a proměnlivě víří kolem stage.

Intenzivnější kontakt s publikem se nekoná, na to se duo příliš soustředí na vystoupení. Ponor do teskných i vířivých vod završuje aktuální hymna Above Us, v níž dominuje důrazný rytmus, naléhavost, zapamatovatelnost. KVB se loučí kvílivou Dayzed, dnes už archivní záležitostí, a její frenetické distorze a hluky dávají probrat ze zastřeného oparu, který je po celém Lese. Merch lze platit kartou.

Info

KVB (uk) + M!r!m (uk)
17. 11. 2018 Café V lese, Praha

foto © Andrzej Major

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace