Akana | Články / Recenze | 27.11.2014
Dobře prořezaný strom. Jeho koruna zůstala košatá a široce rozprostřená mnoha směry, ale zahradníkům se navíc podařilo ji projasnit. Zdůraznit řád i zachovat přirozenost. Jestliže album Baromantika mělo pár míst, která se mohla zdát přeprodukovaná, na novince už je nenajdeme. Zvukové struktury jsou stejně bohaté a různorodé, jen přehlednější, symbióza elektroniky a samplů s akustickým nástroji nenucenější. Tam, kde má být nálada intimní, taková je, kde je zapotřebí energičtější dusot (bicí Miloše Dvořáčka několikrát zdvojuje Martin Novák), nesplývá do přeplácaného chuchvalce.
Skupina, která přijala název předchozího alba za svůj, mezitím úspěšně překonala krizi a stala se ještě silnějším a kompaktnějším tvůrčím organismem. Lenka Dusilová je sice přirozeným leaderem a Beata Hlavenková její pravou rukou, ale autorský a produkční vklad Viliama Béreše a Patricka Karpentského je zcela rovnocenný a pro výslednou podobu nahrávky stejně určující. Díky vzájemně ohleduplnému prolnutí odlišných tvůrčích přístupů písně dýchají a bez zbytečných usazenin plynou vpřed. To ale nevylučuje různé neobvyklosti a výboje včetně hlukových a ruchových doplňků. Disciplinovanost a hledačství jdou ruku v ruce.
Stylově nezařaditelný, a přesto nevyumělkovaný obraz netříští ani hostující zpěváci Justin Lavash (starý známý od posledně), David Koller (známý ještě starší) a Dan Bárta (bylo jen otázkou času, kdy si tihle dva něco společného střihnou). K sólovému vokálnímu výstupu se nechala přesvědčit i Beata Hlavenková (Archiv dní) a její asi i díky slovenštině lehce ursinyovská poloha je velmi příjemná. Lenka sama dál rozšiřuje svůj výrazový záběr, v polsky zpívané Duszo moja se dotýká zemitých, folklorem inspirovaných teritorií, kde potkáváme třeba Ivu Bittovou nebo Radůzu. Ani různorodost textařských zdrojů (a zapojení angličtiny, polštiny a slovenštiny) nenabourává celistvost alba. Nejvytíženějším autorem je Martin Evžen Kyšperský, s jehož poetikou si Lenčin naturel sednul už na Baromantice a nyní se nejpůsobivěji protnuli v Tětivě s neodolatelně nafrázovaným refrénem. Zastřešující téma změny životních schémat, opouštění starých a objevování nových perspektiv a citlivého předělu mezi tím nejsilněji rezonuje právě v Tětivě a katarzním způsobem pak i v závěrečné, gabrielovsky vznosné Dvanácté.
V hodině smrti je kolektivní dílo. Pří nevyhnutelném střetávání výrazných osobností možná dost vydřené, ale pokud ano, ve výsledku se to skoro neodráží. Je z něho cítit pečlivost, pozornost ke každému tónu, zvuku, slůvku. Ne ale prázdný formalismus. Tahle hudba je tvořená v první řadě srdcem a silné proudy emocí si skrze vypiplanou formu bez potíží nachází cestu.
Lenka Dusilová & Baromantika (Supraphon, 2014)
www.lenkad.com
Dušan Šuster 29.11.2023
Nielenže sype bary v pozoruhodne vysokej kadencii, navyše sa dokáže prispôsobiť rôznym beatom, vo vhodnej chvíli pozmeniť rytmiku a šikovne akcentovať rýmy.
Jiří V. Matýsek 14.11.2023
Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky.
Richard Michalik 13.11.2023
Jasper Marsalis aka Slauson Malone 1 si okolo svojej osoby za krátky čas dokázal vytvoriť malý kult nasledovateľov a to i napriek tomu...
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Veronika Jastrzembská 16.08.2023
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star...
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Andrea Kubová 30.07.2023
Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?