Články / Reporty

Dobrý, ale… (Sophia Kennedy)

Dobrý, ale… (Sophia Kennedy)

Lenka Marie | Články / Reporty | 18.04.2018

Věděla jsem, že do Bii Nu to mám jenom kousek, ale přes den jsem se slušně vyřídila a navíc jsem měla svoje oblíbené boty, ve kterých se nedá běhat. Na poslední chvíli mi došlo, že jednu stanici můžu popojet U-Bahnem, a už jsem se po namrzlé, temné ulici klouzala do ruského baru, kde na mě čekal Petar. V plyšové sedačce popíjel Moscow Mule a pozoroval vysokého číšníka s dlouhými šedými vlasy a s poněkud nepřirozeně vypadajícím, hustým černým knírem. Číšník byl Španěl, bylo březnové úterý a Petar si myslel, že pro něj mám lístek. Neměla jsem.

Bii Nu je menší klub v přízemí nadzemní stanice U-Bahnu. Ještě v řadě na pivo jsme slyšeli, že Sophia už začíná hrát. „What the fuck?!“ rozhodil Petar ruce. „To jako hraje tu nejlepší písničku hned na začátek?“ A skutečně. Z nějakého nepochopitelného důvodu, který se příčí všem zásadám koncertních programů od dechovky po metal, se zpěvačka rozhodla jako první zahrát Being Special. Rozmluvila jsem Petarovi, že by bylo lepší jít někam do baru, a vtlačila se vedle zvukařského hnízda. Zpěvačka pokračovala úplně neznámou – a nezajímavou – písničkou, kterou ani neuvedla, a hned nato zařadila příšernou coververzi Moon River. Petar poznamenal, že vypadá zhuleně. Anebo je nervózní. „Nejspíš je nervózní a zhulená zároveň, a to je vůbec ta nejhorší kombinace,“ povídám já.

Naštěstí pokračovala tím lepším z alba: Dizzy Izzy („Hello yellow helicopter take me to the mental doctor“) pro mě a 3:05 („If there's something wrong with me, it don't mean things are right with you“) na míru Petarovi. „Tohle budu používat,“ usmál se na mě úlisně. V Berlíně jsem se nakonec nepotkala s jeho přítelem a napadlo mě, jestli už vyřešili jeho malý kokainový zlozvyk.

Sophia měla na pódiu malé klávesy a s sebou týpka s basovou kytarou, kterou dost často střídal za MacBook. Když ale točil knoflíkem na mixáku, spíš to vypadalo, že ladí volume. Duo se snažilo vytvářet koncertní verze písniček, ale to je dost problém, pokud nemáte nic zajímavého, co byste zahráli. Je dobré si tohle přiznat a nekrmit publikum dlouhými plochými přechody o ničem. Za celé vystoupení Sophia s publikem nekomunikovala, pokud nepočítám: „Jak se máte? Dobře. To je dobře, já se mám taky dobře!“ Asi bych dokázala říct pár vět navíc. Třeba: „Já jsem Sophia Kennedy, pocházím z Baltimoru, ale žiju kdovíproč v Hamburku, a tohle je můj kamarád XY a tyhle písničky jsou z mojí desky, co vyšla minulý rok.“ Když už nic jiného. Tedy pokud vyloženě nelpíte na tom, aby o vás nikdo nevěděl, nebo se vážně nechcete živit hudbou a tady jste vlastně jen proto, že jste chtěli sto padesáti lidem ukázat svou novou košili s vyšívanýma kytičkama.

Koncert s repertoárem jednoho alba netrvá nikdy dlouho, ale ve skutečnosti celé album ani neodehráli. Kromě pár pochopitelných vynechávek nezahráli moji oblíbenou Bug on a Rug, což mě trochu ranilo. Proč prasit Moon River, když mám vlastní dobrou skladbu? Na závěr nás zpěvačka dorazila přídavkem. „Proč hraje znova tu samou písničku?“ podíval se na mě Petar. Ano, proč hraje znova Being Special, je to vtip nebo nějaký nový dramaturgický rámec, co nechápu? Ne, byla to jiná písnička. Ale s naprosto totožným sledem akordů. Scheiβe. Tohle už není ani béčkový song, tohle je céčko jak vyšitý. Vzali jsme kabáty a vypadli.

Info

Sophia Kennedy (us)
20. 3. 2018 Bii Nu, Berlín, Německo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace