Články / Reporty

Dopplereffekt, redbullové kaťuše a další Lunchmeaty

Dopplereffekt, redbullové kaťuše a další Lunchmeaty

loomerar | Články / Reporty | 30.04.2014

Nedokončené kino Veletržního paláce se letos opět dočkalo dostavby pohyblivým obrazem. Monstrózní závoj na lešenářských trubkách byl připraven až pro artistní šau Tima Exila, světlo si ale našlo cestu za shrnutou oponu i před ni.

Set Aokiho Takamasy se pojetím VJingu ve stylu „co vidím, to slyším“ značně prohnul. Ratio beatové i to druhé vytočeny na gombíku doprava. Stržené závity v projekci až mimicky vedené závitnicemi měňavého a přece striktního kopáku. Říká se, že lidi by snědli cokoliv zabalené ve formě jarního závitku. Zástupci labelu Raster Noton jsou jistotou tělesného zážitku bez ohledu na už tak silnou ápéčkovou hradbu. Minimalové podsebití ale nechalo viset ve vzduchu otázky, jak by se s pojetím lunchmeatovské opulence popasoval Takamasův snad kolega Mark Fell, který vystoupil před dvěma lety na olomouckém PAFu a je znám svým upjatě kvazimodernistickým odporem k iluzivnímu zábavovému spektáklu. A nemusíme chodit daleko – set Kangdinga Raye coby jeden z warmupových večerů v Neone byl daleko nekompromisnější než trochu rutinní Takamasa, vězící stále v tradici IDM a konceptuálního myšlení (série Rhythm Variations) takového Rjóčiho Ikedy – Francouz Kandging Ray tělesné atributy akademického techna cinknul undergroundovou intuitivností až zpoza bassového kanálu.

K řádné festivalové akci patří zameškání některých položek programu kvůli pivu či jiným korporátním nalévárnám, které letos expandovaly i před Veletržák ve formě gambrinovských zátarasů a redbullové kaťuši. Tak to u mě dopadlo i s Koreless, který chvílemi nechal zapomenout na neblahou realitu koncertu Rolyho Portera a Daniela Lopatina za rakouskými hranicemi na Donau Festivalu, probíhajícího už tradičně ve stejný čas. Pak prošlo procesí otrokyň s monstrancí Jägerů a rozprostřené ambientní plochy se opět scvrkly do jednoho zářícího trojúhelníku na plátně.

Parametry smluveného či posléze symbiotického vztahu producent/DJ versus externí VJ nesplňovala valná část projektů. Francouzští Nonotak zůstali uzavření ve svých třech zdech vyztužených světelnými traverzami (znalost tohoto zážitku poněkud shazovalo jinak spektakulární set Eviana Christa další den), domácí projekt Algorave jako jediný vylezl z pódia k participativnějšímu projektu prováděnému síťováním odhalených digitálních informací v reálném čase.

Pokud se o nějaké takové kategorii dá mluvit po Dopplereffekt.

Ó palmy, přeneste svůj rovník na Vltavu. Katastrofická (post)utopie vždy rezonovala v technologických vizích Geralda Donalda, vůdčí postavy Dopplereffekt a šedé eminence v legendárním lagunovém elektru Drexciya. Přál bych Danielu Landovi uslyšet tyhle klávesy v moři mezi žraloky. Prvky metapříběhu o mechaničnosti a ne/úspěších emancipačního hnutí se táhnou Donaldovou tvorbou právě od kybermytické afrodiskotéky z Vodního světa přes bílý srp a kladivo na obalu zásadního mixtapu Dopplereffekt – Gesamtkunstwerk. Všechny linie černé hudby jako kreativní společenské platformy, tvořící odlišné vize budoucnosti než ty vštěpené kapitalistickými kolonizátory, ústí v precizně připraveném koncertu Dopplereffekt, Geralda Donalda a obdobně tajemné To Nhan Le Thi. Černá kůže, bílé masky – nelze nevzpomenout při pohledu na jejich „kostým“. Donaldova ruka tančí jako jakási extenze kláves, černá magie smyslovosti a memento spojení otrockého těla s robotickým ústrojím. Defaultní video plné archivních laboratorních záznamů, temný synthwave a zrnité avantgardní filmy, spojení známé z osvětových akcí RARE. Bude možná zajímavé srovnat sci-fi Dopplereffekt s tím Kuedovým tento pátek na Nákladovém nádraží Žižkov, v nově otevřeném klubu Terminal B. Téměř rok po povodních. Jak zní titul bestselleru o černé hudbě: More brilliant than the Sun. Nebo se spíš stačí dívat, jak svítí plastika Zdeňka Pešánka v kavárně ve Veletržáku.

Info

Lunchmeat Festival 2014
24. - 25. 4. 2014, Studio Hrdinů, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace