Články / Reporty

Drsňáci a romantici (The Cult)

Drsňáci a romantici (The Cult)

Akana | Články / Reporty | 04.07.2017

Jak je, myslím, dostatečně známo, zpěvák The Cult Ian Astbury byl v letech 2002-2007 prvním a nejvýraznějším hlasem poněkud pochybné vývařovny nostalgických vzpomínek zvané The Doors of the 21st Century. Že právě on má k vytvoření alespoň přibližné morrisonovské iluze výrazné předpoklady, se mohli přesvědčit svědkové nedělní „cultovní“ seance v Roxy. Duch Ještěrčího krále se v klubu vznášel už během nekonečné přípravy pódia prostřednictvím reprodukované (a bůhvíproč dokola se opakující) hudby legendární losangeleské čtveřice a v nezpochybnitelném Astburyho charismatu se připomínal po celou dobu koncertu. V některých pasážích se díky klávesovým partům Damona Foxe vloudil i do samotných písní, ovšem ty jsou samozřejmě uhnětené z trochu jiných ingrediencí. V jádru jde o přímočarý hard rock ve verzi, které svého času příslušely předpony „glam“ nebo „street“, ovšem z houfu ho vyděluje dodnes patrný temně romantický odér gothicrockových začátků kapely a hlavně energický, snadno identifikovatelný Astburyho vokál.

V hudbě The Cult netřeba hledat bůhvíjakou hloubku či více rozměrů, prvořadý je pravověrně rock'n'rollový tah na branku, testosteronová show s trochou přiměřeného patosu. V těchto bodech zůstala kapela své pověsti jen málo dlužna a postavila se k dílu poctivě a s vervou. Pokud na mě v první půli občas působila přece jen až příliš „profesionálním“ dojmem, v závěru základního setu a tím spíš v přídavcích už všechny zábrany – byly-li jaké – svorně popadaly. Dokladem budiž bezprostřednost, s jakou se Astbury po odeznění poslední skladby jal rovnou z pódia podepisovat fanouškům jejich cenné artefakty.

Přímá konfrontace klasických hitů z osmdesátých let, jako Wild Flower, Peace Dog, Sweet Soul Sister, She Sells Sanctuary nebo Fire Woman s ukázkami z posledního alba Hidden City (zastoupeného celkem čtyřikrát) odhalila potěšující skutečnost, že zatímco zlatý fond skupiny je zásobárnou přímočarých riffových náloží, schopných patřičně publikum rozpálit i rozezpívat, novější tvorba je zase skladatelsky i emocionálně vyzrálejší. Především pomalejší písně Birds of Paradise a Deeply Ordered Chaos přinesly vítanou rafinovanější dramatičnost a oba přístupy se během koncertu skvěle doplňovaly.

Gradace v přídavkových GOAT a Love Removal Machine byla příkladná a nemalým dílem k ní přispělo i jedno nečekané a milé zpestření. To když na druhou jmenovanou finálovku přiklusal na frontmanovo vyzvání ze zákulisí Duff McKagan, člen nejslavnější sestavy Pistolí a Růží, a vytvořil s Billym Duffym improvizovaný kytarový tandem. V té chvíli už všichni drsňáci na pódiu i pod ním zářili spokojeností. Z tradičního rockerského folklóru nechybělo vlastně nic. Z Astburyho crčel pot i sliny, John Tempesta se rozloučil s paličkami, sem tam nějaký ten „paroháč“. Nebyl to koncert, na který do smrti nezapomenete, ale když vám kapela, která svůj vrchol zažívala před třiceti lety, předvede, že její existence pořád dává smysl, je to taky moc fajn pocit.

Info

The Cult (us)
2. 7. 2017 Roxy, Praha

foto © Kateřina Postránecká

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nové barvy a skryté spodní proudy (Lenka Dusilová & Řeka ansámbl)

Jiří V. Matýsek 23.12.2021

Album Lenky Dusilové Řeka živě na prknech Nové scény pražského Národního divadla, v plném obsazení, skvělým zvukem a výjimečnou atmosférou? Splněný sen.

Nuda v divadle? (Po celou dobu představení probíhá představení)

Petra Antalová 05.12.2021

Inscenace brněnského HaDivadla nazvaná Po celou dobu představení probíhá představení představuje nový experimentální formát.

Magie zvuků a chaos lockdownu (Next 2021)

Václav Adam, Jan Starý 28.11.2021

Letošní, už jedenadvacátý ročník bratislavského festivalu Next nabídl o něco výraznější jména než v minulosti a také lákavý podtitul Magie chaosu.

Slyšet nekonečno (Synästhesie 2021)

Erik Dohnálek 25.11.2021

Tím však seznam zvučných jmen nekončí a jako další můžeme zmínit Beak>, A Place to Bury Strangers, The KVB, Bleib Modern nebo Anika. A aby toho nebylo málo...

MIRA Digital Arts aneb Lunchmeat Festival po katalánsku

Jarda Petřík 18.11.2021

Desátý ročník festivalu přímo vybízí k tomu připravit širší program, dát o milníku patřičně vědět a celkově se tak trochu poplácat po zádech. Ale nakonec bylo všechno jinak...

Alternativa 2021: Hudba hutná a hudba solidní

Jan Starý 16.11.2021

Alternativa jde i nadále správným směrem, přesto je lákavé uvažovat o ideálním stavu do budoucna. Jak vystoupit z všednosti?

Hádanky z Utrechtu #5: Domino efekt

Michal Pařízek 15.11.2021

Stačí, aby se zvedl jeden, a už to nikdo nezastaví, proběhne mi hlavou, a taky že ano. Jeden člověk se ve správný moment zvedl a dominový efekt následoval okamžitě.

Životodárné blues (Blues Alive 2021)

Jiří V. Matýsek 14.11.2021

Jak to kdysi řekla zpěvačka Jana Koubková? Když je mi špatně, tak si zpívám blues.

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Michal Pařízek 14.11.2021

Sobota je v Holandsku zasvěcena všemožným trhům, nákupům a vůbec se chodí ven. Město bylo plné, jako by si lidé řekli: dobře, večery musíme oželet, ale to, co děláme přes…

Hádanky z Utrechtu #3: Noc kostelů

Michal Pařízek 13.11.2021

Holandská vláda v pátek večer ohlásila, že od soboty od šesti platí nové podmínky. Kdyby se to v podobném módu odehrálo u nás, tak dojde k povstání na vsi...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace